پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تامین اجتماعی و الکترونیک


تامین اجتماعی و الکترونیک
بیمه الكترونیكی به معنای عام به‌عنوان كاربرد اینترنت و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمه‌ای اطلاق می‌شود و در معنای خاص، آن را می‌توان به‌عنوان تامین یك پوشش بیمه‌ای از طریق بیمه‌نامه‌ای دانست كه به‌صورت آنلاین درخواست، پیشنهاد، مذاكره و قرارداد آن منعقد می‌شود. امروزه بزرگ‌ترین مراكز عرضه‌كننده خدمات بیمه الكترونیكی در آمریكا و اروپا واقع شده‌اند.
بیمه الكترونیكی یكی از مهم‌ترین عوامل برای نشان دادن حمایت‌های فناوری از كاربران عصر حاضر محسوب می‌شود و به‌همین خاطر مسؤولان در بیشتر مواقع كوشیده‌اند تا خدمات گسترده‌ای را به سیستم مركزی بیمه‌های الكترونیكی بیفزایند. از جمله سرویس‌هایی كه امروزه به این سیستم افزوده شده تامین اجتماعی الكترونیكی است. اگرچه این سرویس تاكنون تنها در برخی كشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته و هنوز در مراحل آزمایشی خود به‌سر می‌برد، اخباری كه از گوشه و كنار دنیا منتشر می‌شود نشان داده كه این قبیل ابزارها تا چه اندازه می‌تواند در افزایش نفوذ فناوری و بالا رفتن میزان پذیرش جانب عامه مردم مفید واقع شوند.
بسیاری از متخصصان آینده نگر بر این عقیده اند كه در سال های اخیر انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است. انقلاب صنعتی تصویر نهایی و روابط اقتصادی دنیا را متحول ساخت و انقلاب الكترونیك نظیر آن جهان را به عصر اطلاعات وارد و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عمیق نموده است. یكی از ابعاد این تحول، تغییرات عمیقی است كه در روابط اقتصادی بین افراد، شركت ها و دولت ها به وجود آمده است. مبادلات تجاری بین افراد با یكدیگر، شركت ها با یكدیگر و افراد با شركت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی خود كه عمدتاً مبتنی بر مبادله بر مبنای اسناد و مدارك كاغذی است خارج و به سوی انجام مبادلات از طریق بهره گیری از سیستم های مبتنی بر اطلاعات الكترونیكی در حركت است.
یكی از كاربردهای تجارت الكترونیك، در بیمه ها است و در این راستا «بیمه الكترونیك» از اهمیت شایانی برخوردار است. بیمه الكترونیك جایگزینی برای گردش فعالیت های دستی به منظور انجام كارهای بیمه بر روی محیط شبكه و یا با استفاده از سیستم كارت های هوشمند بوده و عامل مؤثری در تسریع و سهولت فرآیندهای بیمه ای است. بیمه الكترونیك از جمله مواردی است كه تاكنون در ایران كمتر مورد استفاده قرار گرفته؛ در حالی كه به علت گستره حجم تبادل و ثبت اطلاعات در بیمه، نیازمند استفاده بیشتر از فناوری های نوین در عرصه اطلاعات و اطلاع رسانی در بیمه هستیم. از نكات قابل توجه در بیمه الكترونیك درصورت هماهنگی با سیستم های بانكی، بیمارستانی و... آن است كه منجر به ارتقای آن سیستم ها نیز می شود.
مزایا و منافع استفاده از بیمه الكترونیك از سه منظر بیمه گر، مراكز طرف قرارداد و بیمه گذار قابل بررسی هستند.در این میان سرعت بیشتر در فرآیند صدور بیمه و دریافت خسارت، افزایش دقت در فعالیت های بیمه ، به روزرسانی سیستم مكانیزه بیمه براساس آخرین امكانات سخت افزاری و نرم افزاری ، حذف مراحل زمان بر و هزینه برداری همچون صدور معرفی نامه، استعلام از مراكز ،كاهش فضای اداری شركت بیمه گر به واسطه ایجاد فضای مجازی ، تشویق بیمه گذاران برای استفاده بیشتر از امور بیمه ای به واسطه اطلاع رسانی كامل ،جذب سازمان ها برای عقد قرارداد با بیمه ، حفظ بیمه گذاران و مراكز طرف قرارداد فعلی ، تسهیل در فعالیت های بیمه از جمله زدن سند، گزارش گیری ، امكان اعمال كنترل و مدیریت بیشتر در فعالیت های بیمه ، امكان انجام فعالیت های بیمه از طریق مراكز بیشتر و دسترسی سهل تر ، امكان انجام هوشمند برخی از فرآیند های بیمه از جمله معرفی بیمه گذار به مراكز درمانی فقط با تلفن و یا اینترنت ، جلوگیری از تقلب و جعل ، آنالیز دقیق هزینه ها ، یكپارچگی سیستم مكانیزه بیمه در تمام شعب، سایت بیمه و ترمینال های خودپرداز بیمه ، مزایای شركت های طرف قرارداد، امكان شناسایی سریع پوشش های بیمه ای ، كاهش زمان بازپرداخت به مركز از سوی بیمه گر، جلوگیری از تخلف و تقلب ، امكان صدور بیمه نامه های خاص در محل مركز و بدون مراجعه به بیمه گر ، شناسایی سریع بیمه گذاران ، افزایش مراجعین برای استفاده از امكانات ارائه شده ، شناسایی سریع معرفی نامه ،كاهش هزینه های اداری مراكز مذكور جهت ارتباط با بیمه گر ، افزایش سرعت تعاملات در امور فی مابین مراكز و بیمه گر ، مزایای بیمه گذار ، افزایش سرعت در شناسایی بیمه گذار واقعی، كاهش دفعات مراجعه حضوری به شعب بیمه ، عدم نیاز به تكمیل فرم های دستی ، امكان مشاهده مشخصات بیمه نامه های مربوط به بیمه گذار ،عدم نیاز به ارائه معرفی نامه ،كاهش زمان و هزینه استفاده از پوشش های بیمه ای و در نتیجه رضایتمندی ،افزایش آشنایی با امور بیمه ای توسط سایت بیمه گر، امكان اخذ مشاوره رایگان بیمه ای به واسطه اطلاع رسانی دقیق سایت بیمه گر ودسترسی سریع به آمار و در نتیجه سرعت در تهیه گزارش ها از جمله مزایای استفاده ازتكنولوژی الكترونیك در روندهای بیمه ای هستند.
راه اندازی و گسترش تجارت الكترونیكی در كشور از جمله بیمه الكترونیك، با موانع و چالش های عمده ای مانند نوپا بودن زمینه های حقوقی لازم برای استفاده از تجارت الكترونیكی از قبیل مقبولیت اسناد و امضاهای الكترونیكی در قوانین و مقررات جاری كشور، نوپا بودن سیستم انتقال الكترونیكی وجوه و كارت های اعتباری، محدودیت خطوط ارتباطی و سرعت پایین آنها در انتقال داده های الكترونیكی، نبود شبكه اصلی تجارت الكترونیكی در كشور و سخت افزار و نرم افزار مربوط به آن، فراگیر نبودن فرهنگ استفاده از تجارت الكترونیكی و مزایای آن، هزینه اولیه ایجاد مراكز تجارت الكترونیكی در شركت ها، كمبود دانش استفاده از تجارت الكترونیكی در برخی از سازمان های مرتبط با بیمه، تامین امنیت لازم برای انجام مبادلات الكترونیكی و محرمانه ماندن اطلاعات مربوطه وغیره روبه رو است كه در صورت درنظر گرفتن تمهیداتی جهت رفع این موانع، استفاده از بیمه الكترونیك در كشور به صورت فراگیر قابل انجام خواهد بود.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید