سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

خرید و فروش اینترنتی را بشناسیم


خرید و فروش اینترنتی را بشناسیم
خرید و فروش كالا از طریق شبكه جهانی اینترنت‌از شاخه‌های تجارت الكترونیك در عصر رشد سریع فناوری است كه در آن اینترنت به عنوان پلی میان مراكز فروش و خریداران عمل می‌كند و فاصله زمانی و مكانی میان آنها را به صفر می‌رساند.
در این شاخه از تجارت الكترونیك، خریدار برای سفارش كالای مورد نظر خود ابتدا وارد سایت فروشگاه اینترنتی می‌شود و پس از مشاهده و بررسی مشخصات كالاهای مورد نظر خود، آنها را انتخاب و سپس با وارد كردن اطلاعات شخصی و آدرس پستی خود، خرید را نهایی می‌كند.
اطلاعات سفارش كالا در بخش كنترل پانل فروشگاه اینترنتی به اطلاع فروشنده می‌رسد و فروشنده سفارش رسیده را آماده كرده و سپس از طریق پست یا پیك آن سایت را به دست خریدار می‌رساند.
دریافت وجه كالا معمولا به دو روش در ایران معمول است، یكی دریافت وجه هنگام تحویل كالا و دیگری پرداخت الكترونیكی است كه هم‌اینك در سطح كشور ، تنها توسط كارتهای بانك پارسیان و سامان امكانپذیر است.
بنابراین در خرید و فروش اینترنتی، فروشگاهها می‌توانند با ایجاد یك سایت اینترنتی و انعقاد قرارداد با پست، به مشتریان خود خدمات رسانی و از طریق شبكه بانكی وجه كالای فروخته شده را دریافت كنند.
مشتری پس از دریافت كالا از مامور پست می‌تواند در حضور مامور كالای خود را باز كرده و در صورت مورد قبول نبودن آن را برگشت دهد. طیف گسترده‌ای از كالاها از املاك و مستغلات گرفته تا خوراك و پوشاك از طریق اینترنت قابل خرید و فروش است.
به گفته مسوول تجارت الكترونیك پست استان خوزستان، آغاز خرید و فروش اینترنتی در این استان به سال ‪ ۸۲‬بازمی‌گردد و هم‌اینك ماهانه یك هزار الی یكهزار و ‪ ۵۰۰‬مرسوله میان خریداران و فروشندگان اینترنتی استان توزیع می‌شود.
"سعید جمشیدصفا" در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: استان خوزستان از نظر حجم خرید و فروش اینترنتی بعد از تهران و مشهد در رتبه سوم كشور قرار دارد.
این كارشناس، وضع حجم فعلی خرید و فروش اینترنتی استان‌را نامطلوب دانست و افزود: افزایش این حجم نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگسازی دارد.
جمشید صفا ادامه داد: اداره‌كل پست خوزستان در تلاش است با فراهم آوردن زیرساختها، زمینه مناسبی برای گسترش تجارت الكترونیك فراهم آورد كه امكان پرداخت از طریق تمامی كارتهای عضو شبكه شتاب از آن جمله است. وی از جمله مزایای خرید اینترنتی را صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های رفت و آمد، كاهش ترافیك شهری، متعادل شدن قیمتها و پیشگیری از عرضه كالا به قیمتهای متفاوت توسط فروشندگان مختلف عنوان كرد. این كارشناس اضافه كرد: خرید و فروش از طریق اینترنت می‌توانند با دادن اطلاعات كامل به خریدار، جلوی سوء استفاده‌های احتمالی را گرفته و رضایت مصرف‌كنندگان را افزایش دهد.
جمشید صفا گفت: فروشندگان نیز با دسترسی پیدا كردن به مشتریان بیشتر، از مزیت این نوع تجارت بهره‌مند می‌شوند. هم اینك سیستم "پرداخت" به آدرس ‪ ،WWW.PARDAKHT.COM‬بزرگترین فروشگاه اینترنتی كشور در استان اصفهان است كه به واسطه انعقاد قرارداد همكاری با پست نسبت به فروش و ارسال كالاهای درخواستی آنان به محل فعالیت دارد. هم‌اكنون ‪ ۱۶‬فروشگاه اینترنتی دارای قرارداد همكاری با پست، در استان خوزستان فعالیت دارند.
مسوول تجارت الكترونیك پست خوزستان با بیان اینكه تمامی فروشگاههای استان می‌توانند نسبت به فروش آنلاین اقدام كنند، برای مشاوره با فروشگاههای متقاضی راه‌اندازی فروشگاه الكترونیكی، اعلام آمادگی كرد.
وی در خصوص ایجاد زمینه لازم برای ورود شركتها و موسسات تولیدی در عرصه خرید و فروش اینترنتی گفت: پست استان در حال بررسی راهكارها و ایجاد سیستمهای حمل و نقل لازم برای ارسال و دریافت هر نوع مرسوله سبك و سنگین است.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید