چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تجارت الکترونیک


تجارت الکترونیک
انتخاب روش پرداخت هنگامی که سایت تجارت الکترونیک خود را طراحی می کنید، سازمان شما باید در نظر داشته باشد که مشتریان قرار است از چه روشی در وب پرداخت کنند. روشی که در ابتدا به ذهن مدیران سایت های تجارت الکترونیک می رسد اینست که اطلاعات کارت اعتباری را به صورت آنلاین جمع آوری کنند و خود این اطلاعات را پردازش کنند (Offline manual process). این روش راه را برای کلاه برداری، وارد کردن اطلاعات اشتباه و به هدر دادن نیروی انسانی باز می گذارد.
اما روشهای مختلف پرداخت در سایتهای تجارت الکترونیک به این قرار است:
کارت اعتباری (Credit Card) برای اتومات کردن پرداخت کارت اعتباری در سایت های تجارت الکترونیکی، پرداخت آنلاین باید تنظیم شود. با راه اندازی سیستم پرداخت آنلاین، بسیاری از مشکلات بالقوه حل می شود.
سه کار اصلی که پیش از راه اندازی پرداخت آنلاین باید انجام دهید از این قرار است:
۱) آماده کردن سرور و سایت تجارت الکترونیک:
صفحات سایت تجارت الکترونیک شما باید قابلیت اتصال به بانکهای اطلاعاتی برای انجام پرداخت را با استانداردهای خاص داشته باشند.
۲) راه اندازی حساب تجاری آنلاین:
حساب تجاری آنلاین برای پردازش پرداخت های آنلاین لازم است. معمولا حساب تجاری آنلاین شامل شناسه تجاری (Merchant ID – MID) و شناسه ترمینال (Terminal ID – TID) می باشد که برای راه اندازی سیستم آنلاین پردازش کارت اعتباری این اطلاعات لازم است.
۳) نصب نرم افزار پرداخت:
بسیاری از نرم افزار های پرداخت امروزه وجود دارند مانند CyberCash و vPOS . نرم افزاری که شما انتخاب می کنید باید قابلیت اتصال به حساب بانک و شارژ کارت اعتباری را داشته باشد. پول نقد دیجیتالی (Digital Cash) همانطوری که می دانید در ایران هنوز کارت های اعتباری قابلیت پرداخت آنلاین را به درستی ندارند. گزینه دیگر برای سایت های تجارت الکترونیک، پول نقد دیجیتالی می باشد. این روش هنوز استاندارد سازی نشده است و شرکت های مختلفی که بسته های نرم افزاری مخصوص سایت های تجارت الکترونیک درست کرده اند، هنوز با هم همخوانی ندارند. برای این کار شما باید نرم افزاری را روی سیستم خود نصب کنید که این کار خوشایند خیلی از افراد نیست، به همین دلیل روش پول نقد دیجیتالی زیاد همه گیر نشده است. اما این روش یک سری قابلیت های خوب دارد.
ابتدا اینکه سیستم پشتیبانی بانکی برای این کار لازم نیست. در واقع پرداخت هایی که از این روش در سایت های تجارت الکترونیک انجام می گیرد همان لحظه کامل می شود. امتیاز دیگر این روش اینست که پول نقد الکترونیکی هزینه ای ندارد. بنابراین، این روش برای سایت های تجارت الکترونیکی که کالاهای کم قیمت می فروشند و حجم مبادله زیادی دارند مناسب می باشد.
مدل های عمده پرداخت در اینتر نت عبارتند از: کارت اعتباری، پول نقد دیجیتالی و پرداخت هنگام تحویل امتیاز دیگر پول نقد دیجیتالی در مبادلات تجارت الکترونیک اینست که نام خریدار مجهول می ماند. هنگامی که شما کالایی با کارت اعتباری خود می خرید لازم است که حتما نام و آدرس خود را وارد کنید، اما پول نقد دیجیتالی اینطور نیست و اگر درست پیاده شود هیچ رده پایی از خود برای پیگیری باقی نمی گذارد. دو مهیاگر این سرویس برای سایت های تجارت الکترونیک DigiCash و CyberCash هستند. پرداخت هنگام تحویل (Cash on delivery – COD) در این روش که بسیار در شرایط فعلی مناسب کشورمان می باشد و تقریبا تمامی سایت هایی که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند از این روش استفاده می کنند، هنگامی که مشتری در وب سایت خرید می کند، در هنگام فرایند پرداخت مشتری نام و تلفن و آدرس خود را در سایت تجارت الکترونیک می گذارد.
کارمندان فروش سایت با شخص تماس می گیرند و در صورت درست بودن همه چیز، کالا را در محل خریدار تحویل می دهند و هزینه کالا را دریافت می کنند. پس در ایران هم می توان سایت تجارت الکترونیک راه اندازی کرد! نظر شما چیست؟
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید