چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شیری که زندگیست


شیری که زندگیست
ـ آیا فرزند دلبند شما به دنیا آمده یا قرار است به دنیا بیاید؟ شما می‌خواهید بهترین غذای روی زمین یعنی شیره جان‌تان را به او بدهید؟ می‌ترسید نتوانید از عهده این وظیفه سنگین برآیید؟ این هفته به برخی سوالات شما در این مورد پاسخ می‌دهیم.
ـ آیا باید در هنگام شیرخوردن به كودك كمك كرد؟
تقریبا یك دوره هفت روزه طول می‌كشد تا مادر به شیردهی و نوزاد به شیرخوردن عادت كند و شیوه درست آن را بیاموزند و هر دو به كمك نیاز دارند. توصیه می‌شود حتما از همان روز اول، مادر تمام نكات را درباره شیردهی بیاموزد.
ـ آیا برای شیردهی كافی، نیاز به سینه‌های بزرگی داریم؟
ترشح شیر به اندازه سینه‌ها بستگی ندارد بلكه به میزان اشتهای نوزاد شما مربوط است. هرچه نوزاد بیشتر سینه را بمكد، شیر شما بیشتر خواهد شد.
ـ آیا در هنگام شیردهی باید رژیم خاصی بگیریم؟
خوردن تمام مواد غذایی در دوران شیردهی بلامانع است. خوردن مایعات بیشتر از هر چیز دیگری توصیه می‌شود. در صورتی كه در برنامه غذایی خود از چای، قهوه، گل كلم و مركبات استفاده می‌كنید، حتما به گریه نوزادتان گوش كنید. در صورتی كه گریه او از روی دل درد است، باید برنامه غذایی خود را تغییر بدهید.
ـ آیا شیر، كودك را از خطر عفونت‌ها حفظ می‌كند؟
شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است كه سیستم دفاعی بدن نوزاد را تقویت می‌كند و مانع از بروز عفونت‌هایی، به‌ ویژه عفونت‌های روده‌ای و گوش و حلق و بینی می‌شود. شیر به طور كامل با نیازهای كودك متناسب است. وقتی كودك‌تان گرم‌اش است، شك نكنید، به جای آب، شیر به او بدهید.
ـ اولین ورود شیر به پستان دردناك است؟
طی روزهای اول ممكن است سینه‌ها احتقان داشته باشند یا كمی منبسط شوند. اما به محض آنكه نوزادتان پس از تولد ۸ تا ۱۲ بار در طول شبانه روز سینه شما را بمكد، این دردها به زودی محو یا كم خواهند شد.
برای آنكه دچار ناراحتی و درد نشوید، باید كاری كنید كه شیر از داخل سینه خارج شود چون اگر سینه شما از شیر پر شود، مسلما سفت شده و نوزاد در مكیدن آن دچار مشكل می‌شود. برای آنكه به او كمك كنید، از یك كمپرس آب گرم كمك بگیرید و چند دقیقه قبل از آنكه نوزادتان شروع به مكیدن كند، با انگشت‌تان سر سینه را ماساژ دهید. بعضی مادران در صورتی كه سینه منبسط و دردناك شده باشد، از كمپرس آب سرد استفاده می‌كنند. این عمل نیز درد را ساكت می‌كند و موثر است.
ـ بهترین وضعیت برای شیردهی كدام است؟
برای آنكه در هنگام شیردهی هر دو نفر راحت باشید، بهتر است جایی را پیدا كنید تا كمرتان را تكیه دهید. توجه داشته باشید، وضعیتی كه در آن، وزن كودك روی بازو شما قرار بگیرد، وضعیت خوبی نیست. حتما بازوی‌تان را به یك بالش تكیه دهید تا خسته نشوید. در این وضعیت دقت كنید كه نوزاد در گرفتن سر سینه راحت باشد. اگر خسته هستید، می‌توانید دراز بكشید و شیر دهید. این وضعیت، به‌ویژه به مادرانی كه سزارین كرده‌اند، پیشنهاد می‌شود. اگر در این وضعیت خواب‌تان برد، نگران نباشید، شما روی كودك‌تان نخواهید افتاد خورد ولی حتما تخت خود را از لحاظ ایمنی مجهز كنید تا نوزاد به پایین نیفتد.
ـ آیا شكل سینه‌ها در اثر شیردهی خراب می‌شوند و افتادگی پیدا می‌كنند؟
اگر مراقب باشید، خیر! سوتینی كه انتخاب می‌كنید، در این میان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌كند. از خریدن سوتین‌های خیلی بزرگ كه سینه را آزاد می‌گذارند یا سوتین‌های خیلی تنگ كه سینه را فشار می‌دهند، خودداری كنید. در ضمن پوست‌تان را همیشه مرطوب نگاه دارید و از لباس‌های نم‌دار دوری كنید.
ـ آیا به محض درخواست كودك باید به او شیر داد؟
در روزهای اول حتی باید پیش‌دستی كنید. اگر نوزادتان برای شیرخوردن به گریه بیفتد، نشانه كم‌كاری شماست. بهترین كار این است كه فورا پس از زایمان، نوزاد را روی سینه‌تان بگذارید تا شیر بخورد. به اندازه‌ای به او شیر بدهید تا خودش سینه را پس بزند. بهترین زمان برای شیردهی زمانی است كه نوزاد هوشیار است. چون میزان شیر شما به میزان اشتهای كودك‌تان بستگی دارد، توجه كنید كه یك ریتم تند شیردهی می‌تواند هم شما و هم كودك‌تان را ناراحت كند.
قدرت شیردهی و نحوه مكیدن نوزادان گوناگون، متفاوت است. در نتیجه مدت زمان‌های شیردهی تفاوت دارد. تخمین میزان شیر مكیده شده از سوی نوزاد، كار سختی است. بعضی نوزادان گرچه لپ‌های بزرگی دارند ولی شیر كمی می‌خورند. عكس این موضوع هم صادق است. یك نوزاد طبیعی به طور معمول۶ تا ۸ بار جای خود را خیس می‌كند. در هر صورت اگر فكر می‌كنید نوزاد، شما بیش از حد شیر می‌خورد و به همین دلیل شما سینه خود را از او دریغ می‌كنید یا كاملا برعكس چون فكر می‌كنید كم شیر می‌خورد، مدام سینه به دهان او می‌گذارید، بهتر است به یك پزشك باتجربه مراجعه كنید.
ـ در دوران شیردهی مادر می‌تواند دارو مصرف كند؟
مصرف بسیاری از داروها در دوران شیردهی بلامانع است اما قبل از مصرف هر دارویی حتما با پزشك مشورت كنید. در صورتی كه در گذشته دارویی مصرف می‌كردید، بهتر است پس از زایمان ۴ تا ۶ هفته صبر كنید و دوباره آن دارو را مصرف كنید، چون مصرف برخی داروها گاهی سبب بندآوردن شیر می‌شود. می‌توانید با یك متخصص مشورت كنید تا دوز پایین‌تری از دارو را برایتان تجویز كند.
ـ در صورتی كه در دوران شیردهی، شاغل هستیم چه باید بكنیم؟
اگر به كودك‌تان دسترسی ندارید می‌توانید شیر خود را بدوشید. شیر شما در یخچال ۴۸ ساعت سالم باقی خواهد ماند. در صورتی كه آن را در فریزر بگذارید، در دمای پایین‌تر از ۱۸ درجه سانتی‌گراد حتی می‌توانید تا شش ماه نیز آن را نگهداری كنید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید