جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


به بهانه مجمع شرکت بورس


به بهانه مجمع شرکت بورس
شركت بورس یكی از نهاد‌های جدید بازار سرمایه است كه بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، سال گذشته تشكیل یافت و اولین مجمع عادی سالانه خود را در ۲۰ تیرماه برگزار می‌كند. این شركت سهامی عام و خصوصی به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی بازار سرمایه از بدو تاسیس مورد توجه تمام فعالان بازار سرمایه اعم از سهامداران حقیقی، نهادهای مالی و كارگزاران بوده و شاید یكی از هیجان‌انگیزترین عرصه‌های رقابت میان فعالان بازار سرمایه در پذیره‌نویسی سهام این شركت و انتخاب هیات مدیره و مجمع موسسان و اساسنامه این شركت را بازار سرمایه و فعالان آن در سال گذشته شاهد بودند.
هنوز خالی ماندن صندلی سهامدار حقیقی در میان صندلی‌های هیات مدیره این شركت فراموش نشده و نظرات مختلف راجع به اساسنامه شركت و نقطه نظرات پیرامون آن مطرح است، اما به هر حال شركت بورس تشكیل و ركن نظارت از اجرا در بازار سرمایه جدا شد.
شركت بورس در روند اهداف خود با واگذار شدن عملیات بازار سرمایه از سازمان به شركت در اسفند ماه گذشته، اساسی‌ترین هدف تاسیس خود را اجرایی كرد و از انصاف نباید خارج شد كه در طول این مدت حجم بازگشایی نمادها در بازار، روند مناسبی داشته و توجه كمتری به حفظ شاخص بورس از سوی مدیران بازار انجام پذیرفته است. هر چند توجه به بازگشایی نمادها در كنار عدم اجرایی شدن آیین‌نامه قفل معاملات چه در صف خرید و یا فروش، گره معاملاتی بازار سرمایه را باز نكرده است، ولی باید اذعان داشت كه نماد‌های زیادی باز شدند و البته با روند مطلوب هنوز فاصله داریم و بعضی از نمادها مدت زمان طولانی است كه قفل شده است و لازم است اقدامی عاجل صورت گیرد كه به نظر می‌رسد مدیران بازار سرمایه باید نسبت به اطلاع‌رسانی و ایجاد آمادگی بالاتر در میان مسوولان اقتصادی و نظارتی ارشد كشور، اقدامات و فرهنگ‌سازی بیشتری انجام دهند.
و البته باید نهادهای مالی و غیرمالی فعال بازار سرمایه به این موضوع كمك كنند تا ظرفیت تحمل این فرآیند در بین مسوولان و آحاد مردم و سهامداران ایجاد شود كه چاره‌ای جز عبور از این مسیر نداریم. به‌رغم آنكه حجم مبنای بعضی از شركت‌های بزرگ توسط شركت بورس به نصف كاهش یافت و به طور قطع در روان شدن این تعداد سهام در بازار موثر بوده است، ولی تكرار می‌كنم كه بدون اجرایی شدن آیین‌نامه قفل معاملات، گره اساسی بازار سرمایه گشوده نمی‌شود و البته امید است با به‌كار‌گیری نرم‌افزار جدید معاملات توسط شركت و استفاده از تمام آپشن‌های آن، شاهد رفع همه این مشكلات باشیم.
مدیران بازار سرمایه باید بپذیرند كه در مقابل حركت بازار و نقطه تلاقی خریدار و فروشنده سهام، ممكن است در كوتاه مدت بتوان با اعمال سیاست‌هایی مقاومت كرد، ولی در نهایت بازار راه خود را می‌رود و تسلیم روند طبیعی بازار شدن و اجازه حركت روان بازار سرمایه، صحیح‌ترین رفتار مدیریتی می‌تواند باشد و توجه داشته باشیم كه هیچ عدد شاخص بورس، ۱۳۰۰۰، ۱۰۰۰۰ یا ۹۰۰۰ و حتی كمتر و بیشتر در بازار سرمایه ماندگار نیست و اگر حجم معاملات بالا و ركود نسبی بازار سرمایه رفع و نقدشوندگی بازار تامین و سود‌آوری سهامداران و فعالان بازار احیا شود، تمامی این اعداد بالا و پایین به فراموشی سپرده می‌شود. مدیران بازار سرمایه به طور قطع می‌دانند كه تنور بازار سرمایه گرم نمی‌شود، مگر آنكه‌ مردم وارد بازار شوند و سهامدار حقیقی همچون گذشته در بازار سرمایه فعال شود و اعتماد عمومی مردم و سهامداران حقیقی با برنامه‌ای مدون و دقیق به بورس باز گردانده شود. این موضوع شدنی است ولی طرح و برنامه مدون لازم دارد و شاید یكی از وظایف جدی مدیریت شركت بورس، تلاش در جهت حضور هر چه بیشتر سهامدار حقیقی در بازار باشد. امید است در روند تكمیلی شركت بورس، مقام ناظر تمام امور اجرایی بازار سرمایه را هر چه سریع‌تر به شركت بورس واگذار كند و شاهد آن باشیم كه با انتقال سازمان بورس از حافظ به ملاصدرا و جایگزینی شركت بورس در مكان واقعی خود یعنی تالار معاملات حافظ، ضمن بر طرف شدن مشكل ساختمان و دفتر مركزی شركت بورس، شاهد افزایش بیشتر انتقال امور اجرایی از سازمان به شركت بورس باشیم.
در پایان باید از مدیریت شركت بورس بخواهیم با ادامه روند بازگشایی نمادها و به هم زدن قفل معاملات در صف‌های خرید و فروش، نقدشوندگی را به بازار سرمایه بیش از بیش باز گرداند و از تلاش گذشته در روند باز گشایی نماد‌ها تشكر كرده و امیدواریم با روان شدن بیشتر بازار، شاهد افزایش حجم معاملات و سودآوری بیشتر برای سهامداران شركت بورس باشیم.
ابوالفضل‌متین
دبیر كانون سهامداران حقیقی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید