چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تمام حریفان مدعی هستند


تمام حریفان مدعی هستند
جام ملت‌های آسیا امسال با حضور چهره‌های مقتدری كه هر كدام در جایگاه خود خطری جدی برای كسب عنوان قهرمانی برای تیم ما محسوب می‌شوند برگزار خواهد شد و همه شركت‌كنندگان سعی بر آن دارند كه توانمندی‌های خود را به رخ سایر رقبای خود بكشند. به عقیده من ژاپن، كره‌جنوبی، استرالیا و عربستان از جدی‌ترین رقبای ما هستند كه باید تدابیر خاصی را برای آنها اندیشید چرا كه هر یك از آنها می‌توانند به اندازه كافی برای ما دردسرساز باشند.
تیم ملی فوتبال ما برای حضور در این بازی‌ها ابتدا دست به دعوت از نفراتی آماده زد كه اكثراً لژیونر بوده و تجربه‌های برون‌مرزی گرانبهایی دارند که می‌تواند گره‌گشای نتایج ما در مالزی باشد.
حضور چهره‌هایی چون علی کریمی، آندرانیک تیموریان، مهدوی‌کیا و... می‌تواند برای هر تیمی یک غنیمت بزرگ محسوب شود که توان راه‌انداختن تیم را در مواقع سخت دارا هستند. تیم ما با حضور این نفرات تمرینات خود را آغاز کرد و با غیرت بازیکنان تمرینات مفیدی را پشت سر گذاشت که در نتیجه‌گیری‌های این تیم در رقابت‌های آسیایی تأثیرگذار خواهد بود.
دوره بدنسازی را با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و البته شرجی مالزی پشت سر گذاشته‌ایم و مجموعاً شرایط فیزیکی بازیکنان را به حالتی رسانده‌ایم که ان‌شاءا... مشکل خاصی برای این جام به‌وجود نیاید.
تغییر زمان و فاصله شب و روز حاکم بر کشور مالزی را هم به دقت سنجیده‌ایم و به همین منظور یک هفته زودتر به این کشور سفر خواهیم کرد تا بدن‌های بازیکنانمان و همچنین ساعات خواب و بیداری‌شان منظم و سازگار شود و سپس تمرینات اختصاصی در این شرایط جدید را هم به اجرا درخواهیم آورد.
بازی‌های تدارکاتی اصلی انکارناپذیر برای تمامی مدعیانی است که می‌خواهند توانایی تیم خود را محک بزنند و به سیستم مورد نیاز و البته کارآمد خود دست یابند، تیم‌ملی ما هم بر این اساس ابتدا به مصاف مکزیک رفت که در غیاب اکثر لژیونرها نفرات جایگزین را به خوبی محک زد و به جمع‌بندی خوبی در خصوص نیمکت ذخیره‌های تیم‌ملی دست یافت.
در مقابل غنا که تیمی قدرتی و سرعتی محسوب می‌شود به‌دنبال این بودیم تا توانایی های تیم خود را مقابل دو فاکتور عمده غنایی‌ها محک بزنیم و قدری هم روی سیستم‌های مورد نظر خود آزمایش کنیم. سیستم ۳-۳-۴ را شاید کمتر پیش بیاید که مقابل حریفان سرسخت خود بکار ببریم اما در پاره‌ای از مواقع و جریان‌های بازی ممکن است با اتکا به همین سیستم به سوی دروازه حریف حمله‌ور شویم.
بازی با غنا از آنجا که تیم ما تازه تمرینات بدنسازی را پشت سر گذاشته بود دیداری خوب برای آن برهه از زمان محسوب می‌شد ضمن اینکه مقابل جامائیکا قصد داریم به نکات مثبت دیگری دست یابیم. با شناختی که از سبک بازی آنها داریم مطمئناً آنها در غیاب اکثر نفرات اصلی خود با همان خصوصیات فیزیکی و سرعتی در لاک دفاعی قرار می‌گیرند و بازی بسته‌ای را به اجرا خواهند گذاشت که ما باید راه‌های مقابله با این تیم را بررسی کنیم و تاکتیک‌های لازم را برای عبور از دفاع چند لایه آنان به کار ببندیم.
احساس می‌کنم با تمام انتقاداتی که به سبک بازی رقبای ما گرفته می‌شود هیچ لزومی ندارد که ما حریفانی را در بازی‌های تدارکاتی انتخاب کنیم که دقیقاً مشابه حریفانمان در مرحله گروهی بازی می‌کنند. ما از بازی‌های تدارکاتی خود چیزهایی را به‌دست خواهیم آورد که تأثیر آن در بازی‌های پیش رویمان در جام ملت‌ها قابل رؤیت است.
حریفانمان را در مرحله گروهی به دقت آنالیز کرده‌ایم و مطمئن هستیم با تکیه بر نقاط ضعف آنها به راحتی می‌توانیم از گروه خود صعود کنیم. تدابیر خاصی هم برای هر یک اندیشیده شده و سبک‌های کاملاً متفاوتی را مقابل تیم‌های چین، ازبکستان و مالزی به اجرا خواهیم گذاشت. در خاتمه انتظار دارم که هم مسؤولان، مطبوعات و دست‌اندرکاران در پیروزی تیم ملی دست به دست هم دهند و شرایطی را مهیا کنند که بتوانیم پس از سی و چند سال عنوان قهرمانی را از آن خود کنیم.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید