جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نخستین همکاری سینگر و کروز در آلمان


نخستین همکاری سینگر و کروز در آلمان
در آخرین روزهای فیلمبرداری پروژه ۲۰۰ میلیون دلاری «كینگ كنگ»، پیتر جكسن از دوست صمیمی‌اش برایان سینگر خواست به نیوزیلند برود تا هم بخشی از فیلم را كارگردانی كند و هم به مدیران استودیو نیولاین ثابت شود پروژه بزرگ و پرخرج آنها طبق برنامه پیش رفته و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
ضمن اینكه فیلمساز تنومند نیوزیلندی می‌توانست در مدتی كه سینگر پشت دوربین روی صندلی كارگردانی نشسته، با كمی استراحت كسر خوابش را جبران كند.
همین اطمینان فیلمسازی وسواسی مثل خالق سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» به فیلمساز ۴۲ ساله اهل نیویورك نشان می‌دهد كه برایان سینگر مدت‌هاست در هالیوود یك نام معتبر به شمار می‌رود و كسی از بابت سپردن عنان پروژه‌های بزرگ و پرخرج به او چندان نگرانی ندارد. در واقع سینگر از همان ابتدا و خلق شاهكاری مثل «مظنونین همیشگی» نشان داده بود كارش را بلد است و حتی می‌تواند بزرگانی نظیر كوین اسپیسی را به اسكار هم برساند.
ماجرای «مظنونین همیشگی» از یك پوستر آغاز شد كه پنج نفر را در یك خط كنار هم نشان می‌داد. سینگر جوان كه سال ۱۹۹۳ در ۲۸ سالگی توانسته بود با نخستین فیلم خود از جشنواره ساندنس جایزه بگیرد، با دوست و همكار فیلمنامه‌نویس‌اش كریستوفر مكواری روی فیلمنامه‌ای كار می‌كرد كه سرانجام با شش میلیون دلار مقابل دوربین رفت و گرچه ابتدا از ترس استقبال سرد مردم و منتقدان در چند سینمای محدود به نمایش درآمد، اما استقبال خیره‌كننده مخاطبان و یادداشت‌ها و نقدهای تحسین‌برانگیز منتقدان باعث شد نه تنها اكران آن گسترش یابد، بلكه به فروشی جالب توجه هم برسد.
نقش وربال كینت را از همان ابتدا قرار بود كوین اسپیسی بازی كند و بازی او به قدری خیره‌كننده و جذاب بود كه سال ۱۹۹۶ اسكار بهترین بازیگر نقش مكمل را برد تا در كنار اسكار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی مكواری، «مظنونین همیشگی» از دو نامزدی دو اسكار برده باشد. چرخش داستانی فیلم هم به نوعی است كه در یك نظرسنجی درباره بهترین طرح داستانی غافلگیركننده «مظنونین همیشگی» با پشت‌سر گذاشتن رقبایی قدرتمند چون «حس ششم» ام. نایت شیامالان و «بازی گریه‌آور» نیل جردن در صدر ایستاد. ضمن اینكه فیلم در فهرست برترین فیلم‌های imdb فعلاً در رده نوزدهم ایستاده است.
رابرت دنیرو، كریستوفر واكن وآل پاچینو از جمله ستارگانی بودند كه هر كدام به دلایلی پیشنهاد بازی در «مظنونین همیشگی» را نپذیرفتند و رد كردند تا پاچینو بزرگ از این اتفاق به عنوان بزرگ‌ترین حسرت و پشیمانی زندگی حرفه‌ای خود در نپذیرفتن یك نقش نام ببرد. گرچه همین حالا هم فیلم با داشتن استفن بالدوین، گابریل بایرن، بنیچیو دل تورو، كوین پولاك و چز پالمینتری یكی از بهترین تیم‌های بازیگری را در اختیار دارد.
پس از موفقیت «مظنونین همیشگی»،‌ مدیران استودیو فوكس قرن بیستم پروژه «افراد ایكس» را به سینگر پیشنهاد كردند كه او چون علاقه‌ای به فیلم‌های فانتزی نداشت و هیچكدام از شخصیت‌های كمیك بوك‌ها را نمی‌شناخت، پیشنهاد كارگردانی ‌«افراد ایكس» را در چند نوبت رد كرد، اما در نهایت به توصیه یكی از دوستانش كتاب‌های مصور را خواند و با شخصیت‌ها آشنا شد و پذیرفت روی صندلی كارگردانی فیلم بنشیند، اما فیلمنامه چیزی نبود كه او می‌خواست و سینگر در یك هفته فیلمنامه را بازنویسی كرد تا یك «مردان ایكس» باب میل خود بسازد.
فیلمساز مستعد هالیوودی «افراد ایكس ۲» را هم ساخت، اما در آستانه پذیرفتن پیشنهاد كارگردانی «افراد ایكس ۳»، پروژه‌ای به او عرضه شد كه نمی‌توانست نپذیرد: «بازگشت سوپرمن». سینگر این فیلم را در استرالیا ساخت و سال ۲۰۰۶ آن را روی پرده سینماهای جهان فرستاد. «بازگشت سوپرمن» ۲۷۰ میلیون دلاری دومین همكاری سینگر و اسپیسی پس از ۱۰ سال بود و با وجود استفاده از براندن روث و كیت بوزورث نه‌چندان سرشناس در نقش‌های اصلی، ۲۰۰ میلیون دلار در آمریكای شمالی و ۱۹۱ میلیون دلار در سایر نقاط دنیا فروخت تا یكی از فیلم‌های موفق سال لقب بگیرد.
سینگر حتی انتخاب نخست تهیه‌كنندگان «اعترافات یك ذهن خطرناك» در اوایل سال ۲۰۰۱ بود و می‌خواست فیلم را با بازی جانی دپ براساس فیلمنامه‌ای از چارلی كافمن بسازد، اما مشكلات مالی مانع از ادامه فعالیت او روی این پروژه شد، بعدها جورج كلونی آن را با بازی سم راك‌ول برای میرامكس ساخت. جالب اینكه سینگر پس از تماشای «اعترافات یك ذهن خطرناك» كلی از كارگردانی كلونی و خود فیلم تعریف كرد.
برایان سینگر با این پیشینه درخشان از چندی پیش دست به كار ساختن فیلمی شده به نام «ولكری» كه داستان آن در آلمان دوران جنگ جهانی دوم می‌گذرد. فیلم ماجرای واقعی یكی از افسران نازی است كه طراح و مجری سوء قصد ناكام به جان آدولف هیتلر در سال ۱۹۴۴ بود و حالا در آلمان یك قهرمان ملی به‌شمار می‌رود. برخلاف صحبت‌هایی كه مبنی بر مخالفت آلمان‌ها با حضور و فعالیت تام كروز در این كشور شنیده می‌شد، «ولكری» تا كمتر از ۲۰ روز دیگر در آلمان كلید می‌خورد تا نخستین همكاری مستقیم سینگر و كروز برای اكران در سال ۲۰۰۸ آماده شود.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید