جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


کامیابی‌های شرکت بورس


کامیابی‌های شرکت بورس
تشكیل شركت بورس در راستای تفكیك وظایف نظارت و اجرا در بازار سرمایه و سهیم كردن طیف‌های مختلف فعالان بازار سرمایه در فرآیند تشكیل، هدایت و تصمیم‌سازی این بازار هر چند در حد محدود حركت ارزنده‌ای بود كه در سه ماه پایانی سال گذشته صورت گرفت. ولیكن در این مسیر كه در ابتدای آن قرار داریم طبیعتا نارسایی‌ها و كمبودهایی وجود خواهد داشت كه با گذشت زمان و با تدبیر قابل حل و هدایت به سمت تعالی خواهد بود.
هر چند كه مدت عملكرد تقریبا ۵/۶ ماهه برای ارزیابی عملكرد شركت بورس زمان كافی نمی‌باشد لیكن با توجه به همین مدت نیز می‌توان اشاره‌ای كوتاه بر عملكرد این شركت داشت.
به نظر اینجانب عمده‌ترین تغییرات و اقدامات موثری كه در طی این مدت صورت گرفته به صورت خلاصه به شرح زیر قابل بیان است.
۱) فراهم شدن شرایط پذیرش و عرضه شركت‌های مشمول اصل ۴۴ به عنوان مهمترین رخداد اقتصادی كشور پس از تشكیل شركت بورس صورت گرفته كه در این راستا عرضه سهام شركت ملی صنایع مس ایران، فولاد مباركه اصفهان و ایرالكو قابل توجه می‌باشند.
با توجه به تجربه اول شركت بورس و نحوه عرضه این سهام می‌توان گفت، عملكرد در این خصوص مناسب بوده هر چند كه در عرضه سهام شركت دیگر (مپنا) اشكالاتی به وجود آمد. شناخت نقاط قوت و ضعف موجود در این عرضه‌ها، همچنین تسریع در فرآیند پذیرش و شفاف‌سازی اطلاعات مربوط به سایر شركت‌های مشمول این اصل گام موثری در جهت اجرای هر چه بهتر آن و توسعه بازار سرمایه خواهد بود.
۲) اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی اطلاعات شركت‌های سرمایه‌پذیر با نظارت و هدایت شركت بورس بهبود نسبی یافته است و معمولا فاصله زمانی ارسال اطلاعات و ارائه آن به عموم كمتر شده است. در خصوص ماه‌های اخیر به دلیل برگزاری مجامع سالانه شركت‌ها اقدامات مناسبی در جهت ارائه اطلاعات مربوطه به بازار قبل و بعد از برگزاری مجامع در حال انجام می‌باشد.
۳) تسریع در امر بازگشایی نمادهای متوقف به ویژه نمادهایی كه ماه‌های طولانی در حال توقف بوده‌اند، از اقدامات موثر دیگری در راستای تقویت بازار سرمایه بوده هر چند كه در مواردی نیز از سوی شركت بورس یك نوع شتاب‌زدگی و تعجیل در بازگشایی تعداد كثیر نمادها در یك روز صورت گرفته است.
۴) برگزاری آزمون‌های تخصصی بازار سرمایه (اصول مقدماتی و تحلیلگری) با شكل جدید با معرفی منابع و سرفصل‌های مورد نظر حركت مثبتی بوده كه بایستی تكمیل شد.
۵) تلاش در جهت روان شدن معاملات و جلوگیری از قفل شدن بازار از طریق كاهش حجم مبنا و احتمالا حذف آن در صورتی كه با دقت و سنجش جوانب همراه باشد، حركت بسیار مثبتی خواهد بود.
علی جاویدی
مدیر سرمایه‌گذاری
شركت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید