شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

توصیه هایی برای افزایش ضریب هوشی کودکان


توصیه هایی برای افزایش ضریب هوشی کودکان
با وجود تاثیر عوامل ژنتیكی در تعیین سطح هوش بچه ها، تازه ترین تحقیقات علمی نشان می دهند كه به كارگیری روش های معین، می تواند ضریب هوشی و سرعت یادگیری كودكان را افزایش بدهند. پس اگر دلتان می خواهد كودكانی با هوش داشته باشید ۹ توصیه زیر را جدی بگیرید.
۱) به كودكتان موسیقی بیاموزید.
اگرچه شنیدن صدای طبلی كه كودك می نوازد، همیشه خوشایند و گوش نواز نیست اما به یاد داشته باشید، یادگیری موسیقی یكی از راه های ارتقای سطح هوشی كودكان است. براساس مطالعات محققان دانشگاه تورنتو، فراگرفتن موسیقی به صورت منظم، در افزایش ضریب هوشی و بهبود عملكرد كودكان در مدرسه موثر است و هر چه سال های بیشتری صرف این كار شود نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. این بررسی نشان داده است كه یادگیری موسیقی در دوران كودكی، عامل تعیین كننده ای در بالا بردن سطح نمرات كودك در مدرسه و ارتقای سطح هوشی او در بزرگسالی است. پس برای این كه به فرزندتان كمك كنید تا استعداد درونی خود را آشكار كند برای ثبت نام او در گروه های موسیقی پیش قدم شوید.
۲) نوزادتان را از شیر مادر محروم نكنید
شیر مادر اولین و در عین حال، اساسی ترین غذای مغز است. تحقیقات دانشمندان بارها ثابت كرده است كه تغذیه با شیر مادر فواید بی شماری برای نوزادان در حال رشد دارد. شیر مادر مانع بروز عفونت های خطرناك در دوران كودكی می شود و ضروری ترین مواد غذایی بدن نوزاد را تامین می كند. محققان دانماركی دریافته اند كه: شیر مادر در پرورش نوزادانی سالم تر و البته باهوش تر كاملاً موثر است و براساس این مطالعات، نوزادانی كه به مدت ۹ ماه از شیر مادر تغذیه كرده اند در مقایسه با آن هایی كه تنها یك ماه یا كمتر از این مدت از شیر مادر تغذیه شده اند، به میزان قابل توجهی باهوش ترند. نكته آخر این كه، تغذیه با شیر مادر اولین سرمایه گذاری برای ارتقای سطح سلامت كودك است. سرمایه گذاری بنیادینی كه سودی درازمدت به همراه خواهد داشت.
۳) فراموش نكنید كه عقل سالم در بدن سالم است
بررسی های محققان دانشگاه ابلینویز نشان می دهد كه بین میزان تناسب اندام و عملكرد تحصیلی دانش آموزان، رابطه ای مثبت برقرار است. برطبق این مطالعات، شركت در برنامه های ورزشی منظم، باعث تقویت حس اعتماد به نفس، تمایل به كار گروهی و رهبری در كودكان می شود. بنابر یافته های این پژوهش ۸۱ درصد زنانی كه مدیریت شركت های تجاری را برعهده داشتند، در ورزش های گروهی مدرسه شركت می كردند. بنابراین به جای این كه بعد از شام به سراغ تلویزیون بروند، به فكر پیاده روی یا حتی توپ بازی با كودك خود باشید. او را تشویق كنید تا فعالیت بدنی منظمی داشته باشد و در برنامه های ورزشی مدرسه شركت كند.
۴) فرزندتان را از بازی های یارانه ای منع كنید
تعجب نكنید: درست است كه بازی های رایانه ای همیشه مورد انتقاد قرار می گیرند كه خشن هستند و چیزی به كودك نمی آموزند و باعث انزوای آن ها می شوند، اما این شما هستید كه بازی ها را انتخاب می كنید پس به سراغ بازی هایی بروید كه تفكر راهبردی و مهارت های برنامه ریزی را رشد می دهند و باعث تقویت كارگروهی و خلاقیت فرزندتان می شوند.
شركت های تولید كننده اسباب بازی های آموزشی (مثل لیب فرانك) مشغول طراحی و تولید بازی هایی هستند كه برای رشد ذهنی و حركتی كودكان مفید باشد. در پژوهش اخیر دانشگاه روچستر، معلوم شد كودكانی كه اهل بازی های رایانه ای بودند، سریع تر از سایرین نشانه های تصویری را تشخیص می دادند. در انگلستان هم معلمان به استفاده از بازی های رایانه ای در كلاس های درسی خود روی آورده اند.
۵) هله هوله، ممنوع!
شكر، چربی های ترانس و غذاهای بی ارزش را از برنامه غذایی كودكتان حذف كنید و در مقابل، به دنبال جایگزین های سالم و مغذی دیگر باشید. تغذیه سالم به ویژه در ۲ سال اول زندگی، اثرات شگفت انگیزی بر رشد ذهنی و حركتی كودكان دارد. به عنوان مثال، هر كودكی برای رشد مطلوب بافت مغزی خود نیاز به آهن دارد؛ چرا كه در صورت كمبود آهن، سرعت انتقال تحریكات عصبی كندتر می شود. تحقیقات بیانگر آن است كه كودكان مبتلا به سوء تغذیه به دلیل اختلال در مقابله با بیماری های عفونی و در پی آن غیبت از مدرسه، از همسالان خود عقب می مانند. پس به آنچه فرزندانتان می خورند توجه كنید و منتظر نمرات بهتر او باشید.
۶) كودكتان را كنجكاو بار بیاورید
به اعتقاد كارشناسان، والدینی كه كنجكاوی بیشتری نشان می دهند و فرزندان خود را تشویق می كنند تا چیزهای تازه یاد بگیرند و به دنبال ایده های جدید و بكر بگردند. درس مهمی به آن ها می آموزند: «دانش ارزشمند است» پس همیشه از كودك سوال بپرسید، مهارت های تازه یادش بدهید و او را به گردش های علمی ببرید تا حس كنجكاوی او تقویت شود و بدین ترتیب، خودتان را هم در علایق و تفریحات او سهیم كنید.
۷) برایش كتاب بخوانید
به یاد داشته باشید كه این روش، بارها امتحانش را پس داده، اگرچه ممكن است گاهی در روند پرشتاب گرایش به شیوه های جدید كم اهمیت تلقی شده باشد. با وجود این، كتاب خواندن مطمئن ترین و در عین حال ارزان ترین راه برای ارتقای یادگیری و رشد ذهنی و ادراكی كودكان در سنین مختلف است پس از همان سال های نخست زندگی برای كودكان كتاب بخوانید و وقتی بزرگتر شد او را عضو كتابخانه كنید و قفسه های خانه را همیشه پر از كتاب نگه دارید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید