سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تلاش برای درک آنچه در غزه گذشت


تلاش برای درک آنچه در غزه گذشت
آیا آن چه كه در غزه گذشت، انقلاب بود یا ناكارآمدن انقلابی دیگر بود؟ وقتی مجموعه ای از اسناد و مدارك بسیار مهم و مرتبط با موضوع در اختیارم قرار گرفت آن پرسش با شدت هرچه تمام تر خود را مطرح ساخت.
اكنون من خلاصه آن مدارك و اسناد را فرارویت قرار می دهم تا این كه مرا در یافتن پاسخ پرسش فوق یاری كنی.
۱) روز پنجشنبه گذشته ۱۴/۶/۲۰۰۷ روزنامه «یونگاولت» آلمانی مقاله ای به نام وولف راینهارت به چاپ رساند.
در این مقاله آمده كه: رییس جمهور بوش از مدتی پیش برای منفجر كردن اوصاع در فلسطین و تحریك جریان طرفدار امریكا در درون جنبش فتح برای انجام پاكسازی های فیزیكی فرماندهان نظامی حماس، برنامه ریزی كرده بود. ژنرال كیث دایتون مسوول ارتباطات نظامی امریكا و مقیم تل اویو با صراحت از این موضوع پرده برداشت. او در ماه مه گذشته در برابر كمیته خاورمیانه كنگره مطالب فوق را ایراد كرد.
وی در شهادت خود برابر كنگره گفت: ایالات متحده امریكا بر همه جریانات درون فتح تاثیری بی چون و چرا دارد و اوضاع در غزه به زودی رو به وخامت خواهد گذاشت و در آن حالت، جنگ، بسیار خشن و بدون ترحم خواهد شد. او در ادامه گفت: وزارت دفاع و سازمان اطلاعات مركزی امریكا و اسراییل همه ثقل خود را برای حمایت از جنبش فتح به كار گرفته اند و تجهیز دستگاه های امنیتی و نظامی وابسته به محمود عباس، رییس تشكیلات خود گردان به مثابه گزینه ای راهبردی برای دولت فعلی امریكا علیه حماس محسوب می شود. در این جا واریز كردن مبلغ ۵۹ میلیون یورو برای آموزش گارد رییس تشكیلات در برخی كشورهای عربی و آماده سازی آن نیروها جهت مقابله نظامی با حماس، قابل تفسیر می شود.
مفسر سیاسی روزنامه آلمانی می نویسد به رغم حمایت های سخاوتمندانه امریكا، جنبش فتح نتوانست موفق شود كه هیبت حماس را بشكند و همین امر سازمان اطلاعات مركزی امریكا را بر آن داشت كه كارشناسان سابق خود را در جمهوری سالوادور فرا خواند تا آن ها به اعضای فتح نحوه تشكیل گروه های مرگ جهت ترور رهبران و اعضای حماس را آموزش دهند. راینهارد در این جا از عوامل ارتباط میان گروه های مرگ و گارد ریاست تشكیلات خودگردان و محمود چلان مشاور امنیتی محمودعباس و نماینده پارلمان صحبت به میان می آورد.
راینهارد به نقل از «دكتر هگایاو مگارتن» كارشناس برنامه ریزی سیاسی در دانشگاه های اسراییل می گوید: محمود حلان از سوی سازمان مركزی اطلاعات امریكا و دیگر دستگاه های امریكایی یك ماموریت ویژه دارد و آن پاكسازی فیزیكی همه گروه های مقاومتگر علیه اسراییل در درون و یا خارج جنبش حماس است.
۲) ۱۰ ژانویه گذشته اسماعیل هنیه، نخست وزیر فلسطین نامه ای به شرح زیر خطاب به ابومازن رییس تشكیلات خودگردان نوشت: با تقدیم بهترین درودها و درخواست توفیق خداوندی برای شما طی چند روز اخیر اطلاعات دریافت شده كه هدف از اجرای آن واژگون ساختن دولت و گزینه دموكراسی ملت فلسطین است.
▪ اطلاعات زیر را می توان چنین خلاصه كرد:
- ورود مقادیر زیادی سلاح برای گارد ریاست تشكیلات از سوی برخی طرف های خارجی كه امریكا در اسراییل از این موضوع اطلاع كافی دارد به عبارت دیگر ورود سلاح با نظر آن ها بوده است.
- تشكیل نیروهای ویژه از امنیت ملی كه تعداد آن ها به هزاران نفر می رسد و هدف از آن رویارویی با دولت مركزی و نیروی اجرایی است. «مركز انصار» در غزه مقر مركزی نیروهای یاد شده است.
- مجهز شدن این نیروها با اتومبیل و زره پوش ها و سلاح و مهمات و پرداخت حقوق كامل به آن ها.
- برگزاری جلسات امنیتی حساس برای فرماندهان این گروه در سفارت امریكا.
- آغاز عملیات مستعفی ساختن تعدادی از فرماندهان و جایگزین كردن فرماندهانی جدید. گفتنی است كه كمیته افسران در واقع مسوول انجام كارها است. انتخاب محمود چلان با حكم شفاهی به عنوان فرمانده كل نیروهای امنیتی از سوی شما كه به طور كلی با قانون حاكم مخالفت دارد.
- تهدید وزرا و شهرداران به قتل. یكی از میلیاردرهای فتح كه در غزه ساكن است اعلام كرده كه در صورت ترور عبدالرحمن زیدان وزیر كار و اسكان مبلغ ۳۰ هزار دلار به ضارب داده خواهد شد.
برادر ابومازن، طبق آن چه كه گفته شد و برابر اطلاعات فراوان دیگر ما تاسف خود را از آن چه كه پیش آمده اعلام می داریم زیرا انجام آن كارها نظام سیاسی فلسطین را تهدید می كند و بافت ملی و اجتماعی را با خطر جدی مواجه می سازد. از شما درخواست می كنیم كه برای حمایت از ملت و قضیه فلسطین تدابیر و اقدامات لازم را به اجرا گذارید. ما همچنان وفادار و طالب ملت فلسطین هستیم. بهترین درودهای ما را پذیرا باش.
در زمانی كه اسماعیل هنیه، این نامه را ارسال می كرد. اطلاعات زیادی در مورد جزییات این برنامه فرارویش قرار داشت:
- تعیین محمودچلان به عنوان فرمانده كلیه نیروهای امنیتی
- برگزیده شدن ۱۰ هزار نفر از طرفداران جدی فتح برای تشكیل نیروهای ویژه جهت مبارزه با حماس
- ورود ۱۵۰ جیپ كه به تجهیزات بی سیم مجهز شده اند
- ورود ۲۰۰۰ توپ قابل حمل كلاشینكوف و سه میلیون گلوله
- فراهم سازی لباس های ویژه ضدگلوله برای نیروهای جدید
- تجدید ساختار همه نیروهای امنیتی و بازنشسته كردن ۱۵ فرمانده و جایگزینی ۱۵ نفر وابسته به فتح
- بازنشسته كردن ۱۸۵ افسر امنیت ملی جهت پاكسازی كامل صفوف نیروهای امنیتی از كسانی كه نسبت به وفاداری آن ها به فتح شك و تردید وجود دارد.
در كنار این اطلاعات یادداشتی با خط سرلشكر عبدالرزاق المجایده(هماهنگ كننده نیروهای امنیتی) كه در برگه ای كه امضای رییس دفتر ریاست تشكیلات خود گردان را پای صفحه داشت خطاب به نیروهای امنیتی و خصوصا نیروهای امنیت ملی هفت بند را یادآور شده است. ایجاد برنامه های عملیاتی، مشخص كردن تعداد ۱۵ هزار عضو جدید در نیروی جدید و برآورد كردن اسلحه و مهمات از بندهای مهم آن بودند.
در جوی ملتهب و پراز ترس و نگرانی، وزارت كشور در ۲/۶/۲۰۰۷ یادداشتی به مطبوعات ارسال كرد. در این یادداشت به نحوه ورود اتومبیل ها و تجهیزات لجستیكی از گذرگاه های مرزی به صورتی پنهانی و كاملا پوشیده اعتراض نشده است و آن را عملی فراتر از دولت و وزارت كشور تلقی كرده است.در بیانیه آمده كه طرف ها و جریان هایی كه پشت این مساله هستند باید مسوولیت كامل هرگونه پیامدهای برخاسته از این شیوه ضدملی و قانونی را پذیرا شوند.
۳) در ۶/۶/۲۰۰۶ روزنامه هاآرتص نوشت كه جناح هایی در جنبش فتح اخیرا به سوی نهاد امنیتی اسراییل رفته و از آن ها درخواست كرده كه اجازه دهند مقادیر زیادی سلاح و مهمات از سوی یكی از كشورهای همجوار وارد شود تا این كه جنبش فتح بتواند در جنگ خود علیه حماس پیروز شود. روزنامه می افزاید لیست سلاح و ادوات جنگی شامل ده ها زره پوش و صدها موشك ضد تانك «آرپی جی» و هزاران بمب دستی و میلیون ها گلوله است.
مسوولان فتح درخواست خود را در دیدارهای مستقیم با مسوولان اسراییلی عنوان ساختند و ژنرال كیث دایتون هماهنگ كننده امنیتی امریكا ویژه مناطق فلسطین اشغال شده در خواست مشابهی به اسراییل منتقل كرد.
روزنامه می افزاید كه اسراییل در گذشته اجازه داده بود كه ۲۵۰۰ قبضه تفنگ و میلیون ها گلوله به فتح برسد.
اسراییل همچنین اجازه داده بود كه زره پوش ها كه سلاح خطرناكی علیه اسراییل نیستند به فتح تعلق گیرد. ولی روزنامه هاآرتص موافقت با در خواست موشك های «آر پی جی» را دور از ذهن دانسته زیرا می ترسد كه به دست نیروهای حماس بیفتد.
روزنامه به نقل ابومازن آورده كه او از عدم موافقت اسراییل با ورود سلاح مورد نیاز فتح دچار یاس شده است.
روزنامه می افزاید در میان نهادهای امنیتی اسراییل در رابطه با این موضوع اختلاف نظر وجود دارد و خصوصا این كه اكثریت كارشناسان دستگاه امنیتی عمومی(شاباك) و دفتر هماهنگی امور اشغالگران بر این باورند كه فتح در غزه بسیار ضعیف است و به رغم تلاشی كه محمود چلان برای تشكیل و تقویت نیروی جدید مسلح فتح به كار می برد. نیروی فتح در رویارویی با حماس با شكست سختی روبه رو خواهد شد.
در ۱۳/۶/۲۰۰۷ روزنامه «معاریو» به نقل از منابعی در دستگاه های امنیتی یادآور شد كه سقوط مواضع امنیتی وابسته به تشكیلات خود گردان به دست حماس بهترین دلیل بر اشتباه بودن ارسال اسلحه به فتح است زیرا آن سلاح به صورت غنایم جنگی به دست حماس خواهد افتاد. نظر «افراییم منیه» معاون وزیر دفاع نیز همین است. او می گفت نمی بایست به فتح اجازه داده می شد كه تیربارهای سنگینی دریافت كند. روزنامه معاریو در ادامه می نویسد: همه فرماندهان دستگاه های امنیتی اسراییل تمایل دارند كه فتح پیروز شود ولی آن ها اعتقاد دارند كه در مورد پیروزی فتح باید احتیاط كاری كنند زیرا حماس بسیار قدرتمند است.
۴) روز جمعه ۱۵/۶/۲۰۰۷ كه دومین روند استیلای حماس بر دستگاه های امنیتی در غزه بود سایت اینترنتی «هاآرتص» یادآور شد كه دولت امریكا و محمودعباس رییس تشكیلات خودگردان بر یك برنامه كاری جهت سرنگون ساختن حماس به توافق رسیده اند. این برنامه از طریق ایجاد شرایطی جهت شورش مردم غزه علیه حماس شكل خواهد گرفت. سایت اینترنتی در ادامه آورده كه توافق طرفین شامل موارد زیر نیز شده است:
▪ انحلال دولت وحدت ملی و اعلام حالت فوق العاده و حذف مشروعیت از كل نهادهای حكومتی كه حماس در حال حاضر در غزه بر آن ها ریاست دارد.
▪ جداسازی غزه از كرانه باختری و برخورد با آن به عنوان یك مشكل مجزا طوری كه دولت امریكا و محمودعباس با مشاوره با اسراییل و نیروهای بین المللی و اتحادیه اروپا راهی برای حل این مشكل بیابند. در این برنامه اعزام نیروهای بین المللی به غزه دور از انتظار نیست.
▪ اسراییل بهره های مالیاتی را آزاد كند و آن را به محمودعباس تسلیم كند تا این كه آن را برای ایجاد رفاه فلسطین در كرانه باختری صرف كند و از سویی دیگر ایالات متحده امریكا، اسراییل را بر آن دارد كه شرایط اهالی كرانه باختری را روبه بهبود برد تا این كه فلسطینی های ساكن غزه كه وضعیتشان روز به روز بدتر می شود با حالتی شورش گونه علیه حماس به پا خیزند.
▪ عباس و دولت امریكا برای تهاجم و دستگیری فعالان حماس در كرانه باختری به توافق رسیده اند تا این كه وقایع غزه در كرانه باختری تكرار نشود.
▪ احیای روند مذاكره میان اسراییل و دولتی كه محمودعباس در پی انحلال دولت وحدت ملی، تشكیل آن را اعلام خواهد كرد. روزنامه در ادامه می افزاید كه ابومازن تمایل شدید داشت كه مصر و اردن پیش از اعلام رخدادها از آن آگاه باشند. ابومازن همچنین از دو كشور درخواست كرد كه برنامه های او را تایید كنند و هرگونه تماس با حماس در غزه را قطع نمایند.
در این هنگام، مسوولان بلند پایه اسراییل شیوه خود را تغییر داده و به ستایش از تصمیم ابومازن مبنی بر انحلال دولت وحدت ملی پرداختند. عمر پرتس، وزیر جنگ اسراییل پیش از تعیین ایهود باراك به جای او گفت: این تصمیم آثار منفی تسلط حماس، غزه را كاهش می دهد. او اعتقاد دارد كه این برنامه نمایانگر مصلحت عالی و راهبردی اسراییل است.
۵) از سویی دیگر روزنامه معاریو در شماره روز جمعه
۱۵/۶/۲۰۰۷ یادآور شد كه: پس از انحلال دولت وحدت ملی توسط ابومازن، دولت اسراییل پرداخت بهره های مالیاتی بلوكه شده را با نظر مثبت بررسی خواهد كرد و تلاش خواهد نمود كه آن ها را هرچه سریع تر به دولت جدید تحویل دهند. روزنامه همچنین یادآور شد كه اسراییل به زودی اعلام كند كه غزه یك موجودیت علیه اسراییل است و بعید نیست كه برق و آب آن قطع شود خصوصا اگر پرتاب موشك ها ادامه یابد.
از سویی دیگر اسراییل با قدرت بر همكاری كشورهای عربی و تشكیلات خودگردان حساب باز نموده است تا این كه به حماس اجازه ندهند كه دستاوردهای نظامی خود را به دستاوردهای سیاسی تبدیل كند زیرا تحولات اخیر تحولات منطقه ای بسیار با اهمیتی را در درون خواهد داشت كه ممكن است برای اسراییل بسیار خطرناك باشد.
ژنرال عاموس جلعاد مدیر دایره سیاسی امنیتی وزارت دفاع و مسوول جاری سازی سیاست اسراییل در كرانه باختری و باریكه غزه می گوید: اسراییل برای خفه كردن حماس خصوصا پس از تسلط این جنبش برغزه، بیش از هر زمان دیگری به كمك كشورهای عربی و مخصوصا مصر نیاز دارد. او می گوید اگر مشروعیت حماس به عنوان دولت از بین رود این امر می تواند پیامدهای بسیار منفی علیه اسراییل داشته باشد.
در مصاحبه با رادیو اسراییل كه به زبان عربی پخش شد جلعاد در روز جمعه ۱۵/۶/۲۰۰۷ درخواست اسراییل از كشورهای عربی برای خفه كردن حماس را برشمرد. او گفت كشورهای میانه رو عرب باید موارد زیر را محقق سازند.
▪ برداشتن هر نوع مشروعیت عربی و یا بین المللی از دولت وحدت ملی
▪ عدم برقراری تماس با دولت حماس
▪ كشورهای عربی برای موفقیت برنامه خود باید محاصره حماس را شدت بخشند
▪ اگر كشورهای عربی برنامه های فوق را به اجرا در نیاورند، بسیاری از كشورهای جهان، حماس را به رسمیت خواهند شناخت و دلیل مساعدت های مالی به سوی فلسطینی ها روان خواهد شد.
جلعاد می گوید: اكنون ابومازن برای اسراییلی ها بسیار با اهمیت شده است، زیرا فقط او می تواند آثار منفی سلطه حماس بر غزه را كاهش دهد.
بنیامین الیعازر وزیر زیرساخت های اسراییل در مصاحبه با رادیو گفت: اسراییل وضعیت دراماتیكی جدید را با احتیاط كامل مورد بررسی قرار می دهد و در این میان برتلاش اسراییل برای متقاعد ساختن كشورهای عربی برای همكاری با اسراییل بر علیه حماس تاكید كرده است.
عودید گرانوث مفسر امور عربی كانال یك تلویزیون اسراییل روز جمعه گفت: تصمیم ابومازن مبنی بر انحلال دولت وحدت ملی بیانگر مصلحت اسراییل است و به عبارت دیگر از بین رفتن توافق ها است.
آیا آن چه را كه من درك كردم شما هم درك كردید؟
صنمی هدیدی
منبع: الوطن چاپ قطر
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید