سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


خانم !زمان را در اختیار خود بگیرید


خانم !زمان را در اختیار خود بگیرید
● پنج توصیه به زنان شاغل برای برنامه ریزی بهتر
در تمام دنیا مادران شاغل بیش از مادران خانه دار با مشكلات دسته و پنجه نرم می كنند و گاهی چنان در انبوه كارها غرق می شوند كه خود را فراموش می كنند.
این در حالی است كه مادران شاغل با درایت بیشتری به كارهایشان نظم و ترتیب می دهند تا از حجم فشاری كه بر آنان وارد می گردد، كاسته شود.
بنابراین پنج توصیه زیر را مادران شاغل می توانند به طور دقیق در محل كار یا منزل به كار بگیرند.
▪ زود از خواب بیدار شوید. البته نمی خواهیم بگوییم «كم بخوابید»؛ مثلاً سعی كنید هر شب نیم ساعت زودتر از شب قبل بخوابید تا صبح نیم ساعت زودتر بیدار شوید، این تخفیفهای نیم ساعته می تواند صبح برای شما خوشایند باشد، چون احساس می كنید وقت اضافه دارید.
در این زمان چون هنوز اعضای خانواده خواب هستند و تلفن زنگ نمی زند شما می توانید بدون مزاحمت كارهایتان را انجام دهید و در واقع این زمان برای خودتان باشد.
▪ مقداری از این زمان را به خودتان اختصاص دهید به عنوان مثال، دقایقی را به پوستتان توجه كنید.
▪ شما مجبور به برنامه ریزی در كارهایتان هستید. چرا این برنامه ریزی را برای زندگی خانوادگیتان انجام نمی دهید؟ همه آن چیزهایی را كه قرار است انجام دهید؛ مثل وقت دكتر، تولدها، خرید ملزومات خانه، قرار ملاقاتها و ... را یادداشت كنید و در یك تابلو در آشپزخانه قرار دهید یا در تلفن همراهتان درج كنید. با این كار از دیر كردن، دوباره كاری و كوچكترین فراموشی اجتناب خواهید كرد.
▪ اگر خسته و فرسوده از كار شده اید، زمانهای تلف شده خود را در روز مشخص كنید. هر روز شما زمانهایی را از دست می دهید و یا لحظاتی را به دیگران اختصاص می دهید.
اغلب تلویزیون یك عامل بی نظمی است، هر چند كه ممكن است شما را سرگرم كند، اما عادت به نگاه كردن تلویزیون، برنامه های شما را به هم می زند. توجه داشته باشید، تماشای تلویزیون یك فرصت آزاد نیست!
اگر مشخص كنید یك ساعت پیش از كار و دو ساعت بعد از انجام كارهایتان را به این امر اختصاص دهید، می تواند دلپذیر باشد.
▪ كودكانتان را در خرج شریك كنید تا ماهر شوند، این تربیت مؤثری در زندگی خانوادگیتان است و استرس كاری شما را می تواند كاهش دهد.
علاوه بر این غذایی تهیه كنید تا در صورتی كه دیر به خانه برگشتید، فرزندانتان بتوانند به تنهایی آن را آماده كنند.
یك فهرست روزانه برای فرزندانتان تهیه كنید تا به محض برگشتن به خانه آن را انجام دهند. شما نیز وقتی به خانه رسیدید به این فهرست كه می تواند مجموعه ای از كارهای آنان مانند انجام تكالیف، چیدن میز غذا (پهن كردن سفره)، استحمام و ... باشد، رسیدگی كنید.
موقعیت شما در متوازن كردن زندگی خانوادگی و كاریتان مستلزم این است كه بتوانید دیگران را هم به حساب آورید و قبول كنید كه فرزندانتان نیز باید كارهای خودشان را انجام دهند. این اشتباه است كه آنان از كمك كردن در خانه شانه خالی كنند.
ترجمه: منور میرشجاعان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید