جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


وقتی ارواح اعتقادات نویسنده ای را سست می کنند


وقتی ارواح اعتقادات نویسنده ای را سست می کنند
● یادداشتی بر فیلم «۱۴۰۸» ساخته میكائیل ها فستروم
فیلم تریلر «۱۴۰۸» كه تنها یك هفته از اكرانش می گذرد، در فهرست پرفروش های هالیوود، جای گرفته است. این فیلم كه براساس داستان كوتاهی نوشته استفن كینگ با همین نام، ساخته شده، شرح حال نویسنده ای است كه با داستان های ارواح و كتابهای متافیزیكی اش، به شهرت رسیده است. مایك انسلین رمان نویسی است كه تمامی مسائل پیرامونش را با دلایل عقلی می نگرد و اعتقاداتی نیز به زندگی پس از مرگ دارد؛ او پس از تجربه ماجرایی واقعی مربوط به ارواح، اعتقاداتش سست شده و به انسانی شكاك تبدیل می شود.
او در كتابهایش داستانهایی مربوط به موجودات ماوراءالطبیعی نوشته است كه در اتاق ۱۴۰۸ هتلی در نیویورك به نام «دلفین»، می گذرند و به منظور تحقیق درباره بخش پایانی كتابی كه در دست نگارش دارد به نام «ده شب در هتلی، محل تردد ارواح»، تصمیم می گیرد، در این اتاق كه وقایعی با دخالت موجودات ماوراءالطبیعی در آنجا رخ داده، اقامت كند.
انسلین اعتقاد دارد كه تا به حال آنچه درباره این اتاق، در قالب داستان، به نگارش درآورده، افسانه ای بیش نبوده است. اما وقتی برای عملی كردن تصمیمش اقدام می كند، با چیزی، مخالف عقیده اش، روبه رو می شود.
در ابتدا مدیر هتل، آقای اولین با او برای اقامتش، مخالفت می كند. او با توضیح درباره خطراتی كه ارواح در این اتاق برای انسلین ایجاد می كنند، قصد دارد او را از اقامت در آنجا، باز دارد. آقای اولین این موضوع را برای انسلین روشن می نماید كه سالها پیش ارواح برای مهمانان ساكن این اتاق، خطراتی به وجود می آوردند و پس از آن انسلین نخستین فردی است كه قصد اقامت در این اتاق را دارد. اما انسلین كه از گفته های او و شباهت های آنها با داستان های خود، شگفت زده شده است، برخلاف اخطارهایش و با تاكید بر اینكه، او برای هر چه جذاب تر پایان یافتن كتابش، باید تحقیقاتی دقیق انجام دهد و باپافشاری هایش برای اقامت در آنجا، آقای اولین را متقاعد و مجاب می سازد.
پس از اقامت، طولی نمی كشد كه با اتفاقاتی ترسناك كه ارواح و موجودات ماوراءالطبیعی، در آنها دخیل هستند، انسلین درمی یابد كه تمامی داستان های او كه به طور تصادفی مشابه این حوادث عجیب هستند، نه تنها افسانه نبوده، بلكه واقعیت داشته اند. به تدریج این نویسنده با مشاهده این پیشامدها، اعتقاداتش به زندگی بعد از مرگ و ارواح، كه بعد از مرگ وجود دارند، سست می شود. مایك انسلین كه باورهایی محكم در این زمینه داشته، فردی شكاك می شود و اگرچه كتاب جدید او نیز فروش خوبی به دست می آورد، اما انسلین با یك معتقد راسخ فرسنگ ها فاصله دارد.
معمولاً وقتی یك فیلم با داستانی متافیزیكی به سینما می آید، انتظار می رود كه موجی از جلوه های ویژه، پرده سینما را تسخیر كنند، اما «۱۴۰۸» فیلمی است كه قوه درك و فهم تماشاگر را نشانه می گیرد. آخرین داستان كوتاه استفن كینگ كه در قالب یك فیلم سینمایی به تصویر درآمده، یادآور دیگر داستان های این نویسنده است كه پیش از این در فیلم های «درخشان»، ۱۹۸۰ و «بدبختی»، ،۱۹۹۰ به نمایش درآمده بودند. كارگردان این فیلم، میكائیل هافستروم با ایجاد فضایی كه قدرت موجودات ماوراءالطبیعی در آنها مشاهده می شود، هر لحظه بر شگفتی بیننده می افزاید.
تریلر «۱۴۰۸» فیلمی با داستان ارواح نیست كه وقایع آن در نظر مخاطب، نامعقول جلوه نماید، بلكه با وجود عجیب بودن اتفاقات، اعتقاد به قدرت ارواح در او به وجود می آید. چیزی كه بازیگران فیلم، به ویژه جان كازاك در نمایش آن نقش اساسی دارند. جان كازاك با مهارت كامل، افسردگی شخصی كه ارواح، او را شگفت زده كرده اند را به نمایش می گذارد.
او بیشتر سكانسهای فیلم را هدایت می كند و با نقش آفرینی موشكافانه اش، می تواند برای بازیگرانی كه قصد دارند در این گونه نقش ها ظاهر شوند، به عنوان الگو قرار بگیرد. همچنین نقش آفرینی ساموئل ال جكسون در قالب شخصیت مدیر هتل نیز، در خور توجه است. او با شرح وقایعی كه در گذشته برای مهمانان این اتاق اتفاق افتاده، نه تنها آن نویسنده را برای اقامت در آنجا مشتاق تر می سازد. بلكه كنجكاوی و اشتیاق تماشاگر فیلم رانیزبرمی انگیزد.
همین طور، مری مك كورمك در نقش همسر كازاك كه رفتاری دلسردكننده با او دارد، حضورش چشمگیر است. بدین ترتیب «۱۴۰۸»، با مهارت های به كار رفته در كارگردانی اش و نقش آفرینی برجسته بازیگران، روایت تصویری ماهرانه ای از یك داستان ارواح، نوشته استفن كینگ، محسوب می شود.
● شناسنامه فیلم:
▪ نام فیلم: ۱۴۰۸
▪ ژانر: تریلر
▪ بازیگران: جان كازاك، ساموئل ال جكسون، مری مك كورمك، جاسمین جسیكا آنتونی و كریستوفر كری
▪ كارگردان: میكائیل هافستروم
▪ مدت نمایش: یك ساعت و سی و چهار دقیقه
▪ محصول كشور: آمریكا
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید