پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگهداری در فریزر


نگهداری در فریزر
سرعت دنیای مدرن باعث شده است مردم به غذاهای نیمه آماده و آماده و یخ بسته روی بیاورند. اگر بتوانید برنامه زندگی خود را طوری تنظیم کنید که همیشه مواد غذایی تازه مصرف کنید، عالی است اما اگر خود را ناگزیر از خرید فریزر دیدید توصیه های زیر را به هنگام خرید به یاد داشته باشید.
۱) مکانی را که می خواهید فریزر را آنجا بگذارید به دقت اندازه بگیرید و در نظر داشته باشید از هر طرف آن باید مقداری بیشتر در نظر بگیرید تا هوا دور آن جریان داشته باشد. سطح آن محل هم نباید کوچک ترین شیبی داشته باشد.
۲) ببینید فریزر ایستاده به کارتان می آید یا صندوقی. به محدودیت مکانی خود و سهولت دسترسی به مواد غذایی داخل فریزر فکر کنید. مدل هال فریزر صندوقی معمولاً خیلی محدودتر از انواع ایستاده است.
۳) برچسب انرژی فریزر را بررسی کنید، هرچه عدد آن کوچک تر باشد فریزرتان در طول سال برق کمتری مصرف می کند.
۴) با توجه به نیازهای نگهداری خودتان ظرفیت فریزر را انتخاب کنید که معمولاً با فوت بیان می شود.
۵) اگر می توانید فریزر بدون برفک انتخاب کنید. البته فریزرهای صندوقی معمولاً این طور نیستند.
۶) چیدمان طبقات و سبد ها و کشوهای داخل فریزر را بررسی کنید که دسترسی به آنها برایتان آسان باشد.
۷) برگه ضمانت را خوب مطالعه کنید و درباره خدمات پس از فروش محصول از فروشنده سوال کنید.
● نگهداری فریزر
در فریرز صندوقی یا فریزر ایستاده که بدون برفک نیست، هنگامی که قطر برفک به ۱۲ میلی متر رسید، مواد غذایی را از داخل آن خارج و فریزر را خاموش کنید یا آن را از برق بکشید و بگذارید یخ اش آب بشود.
وقتی یخ ها کاملاً آب شد دوباره فریزر را روشن کنید و بگذارید به دمای مناسب برسد و بعد مواد غذایی را در آن بگذارید.اگر داخل فریزر نیاز به تمیز کردن داشت آن را با پارچه نمناک و کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید. اگر فریزرتان بو گرفته مقداری چای مصرف شده و خشک شده را در کیسه کوچکی داخل آن بگذارید تا بوی بد را به خود جذب کند.
در فریزرهای بدون برفک کویل ها هر ۸ یا ۱۲ ساعت یک بار به تدریج گرم می شوند و تمام برفک انباشته شده را آب می کنند. آبی که از این طریق ایجاد می شود درون یک سینی در پایین فریزر جمع می شود. البته نیازی به خالی کردن سینی نیست چون این آب بخار می شود اما ممکن است این سینی در درازمدت بوی بد بگیرد پس هر چند وقت یک بار این سینی را دربیاورید و آن را تمیز بشویید.
ممکن است به مرور زمان در لوله تخلیه شرایط مناسبی برای زندگی و تکثیر باکتری ها به وجود بیاید. اگر این لوله جدا می شود، هر چند وقت یک بار آن را دربیاورید و خوب تمیز کنید.فریزرهای بدون برفک مجموعه کویل و یک فن خنک کننده دارند که باید حداقل سالی یک بار تمیز شود. این کویل ها شبیه یک رادیاتور بزرگ به نظر می رسند. فریزر را از برق بکشید بعد با برس نرم آن را تمیز کنید و با جاروبرقی باقی مانده ها را بکشید. برای از بین بردن بوی تند می توانید از مقداری جوش شیرین استفاده کنید.
● نگهداری مواد غذایی
همیشه دمای فریزر را زیر صفر درجه سانتیگراد نگه دارید. دمای مناسب فریزر را می توانید از روی بستنی بفهمید. بستنی در فریزر باید کاملاً یخ بسته و سفت باشد. برای بسته بندی مواد غذایی در فریزر از فویل یا کیسه فریزرهایی استفاده کنید که عایق رطوبت باشند.
به همه بسته بندی ها برچسب بزنید، روی آن نام ماده غذایی، نوع آن و تاریخ گذاشتن بسته در فریزر را یادداشت کنید. اگر مواد غذایی را بیش از مدت انقضایشان در فریزر نگه دارید ممکن است سلامت شان به خطر نیفتد و بتوانید باز هم آنها را بخورید اما کیفیت آن یعنی عطر و بافت و نیز ارزش غذایی آن حتماً تحلیل می رود.
فهرستی از موادی که در فریزر دارید تهیه کنید تا لازم نباشد مدتی در آن را باز بگذارید و دنبال چیزی بگردید که اصلاً ندارید.گوشت چرخ کرده و دل، جگر و زبان خام را سه تا چهار ماه می توانید در فریزر نگه دارید. گوشت استیکی شش تا ۱۲ ماه در فریزر می ماند. سوسیس و ژامبون بریده شده یا درسته یکی دو ماه در فریزر می ماند.
گوشت پخته شده و آبگوشت را دو تا سه ماه و مرغ پخته را چهار تا شش ماه می توان در فریزر گذاشت. ماهی خام را هم چهار تا شش ماه می توان در فریزر نگه داشت. ماهی پخته را باید پیش از سه ماه مصرف کرد.خامه زده شده دو ماه و پنیر سفت یا رنده شده شش تا ۱۲ ماه در فریزر می ماند.
هویج، کدو، چغندر، نخودسبز، باقالی، لوبیاسبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم، ذرت، کرفس، فلفل سبز، گوجه فرنگی، اسفناج و قارچ هم ۸ تا ۱۲ ماه در فریزر خوب می مانند. نان را شش تا ۱۲ ماه و نان فانتزی و کیک یزدی را دو تا چهار ماه می توان در فریزر گذاشت. خمیر شیرینی شش ماه و شیرینی چهار تا شش ماه در فریزر می ماند. کیک میوه ای یک سال، کیک اسفنجی و کیک پنیر چهار تا شش ماه و کیک چندلایه شش ماه در فریزر می ماند. شیرینی دانمارکی و دونات ها را هم تا سه ماه می توان در فریزر خوب نگه داشت.
نوشین دیانتی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید