پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چاقی و ضررهای اقتصادی آن


چاقی و ضررهای اقتصادی آن
شرکت هواپیمایی مسافربری امریکا قانونی را پیشنهاد کرده است که طی آن قیمت بلیت هواپیما براساس وزن مسافر تعیین شود. این شرکت در بیان علت این تصمیم اظهار داشته با توجه به رشد روزافزون بیماری چاقی و افزایش متوسط بار هواپیما میزان مصرف سوخت بالا رفته و این در حالی است که سرعت رشد تعداد بیماران چاق در جهان خیلی بیشتر از افزایش نرخ تورم در مورد سوخت های مصرفی است. از طرف دیگر در پروازهای طولانی مدت میزان سرویس دهی هواپیما از نظر مواد غذایی برای این گروه خیلی بیشتر از لاغرها است. مجموعه این عوامل باعث شده که این شرکت چنین تصمیمی را ارائه دهد.
چاقی بیماری است که مطمئناً هزینه های پیشگیری آن بسیار کمتر از هزینه های درمان عوارض آن است. این بیماری با عوارض مهلکی که به وجود می آورد سبب ضررهای اقتصادی فراوانی می شود؛ بیماری های متعاقب چاقی با توجه به اینکه اکثراً به صورت مزمن بیمار را ناتوان می کنند در درازمدت باعث مشکلات می شود؛ بیماری های قلبی، عروقی، بیماری های سرطانی. بیماری های مربوط به ناباروری، بیماری های مفاصل و استخوان، ارتباط آن با میزان مرگ ومیر، بیماری دیابت، اختلالات خواب و بیماری های روانی و اجتماعی مواردی هستند که ارتباط مستقیم آنها با چاقی ثابت شده است.
انجمن قلب امریکا از سال ۱۹۸۸ بیماری چاقی را مهمترین علت بیماری های قلبی و عروقی معرفی کرده و این در حالی است که بالاترین علت مرگ ومیر در جهان مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است. در بررسی بیماری های قلبی و عروقی همچون فشارخون، گرفتگی عروق کرونر، نارسایی های قلبی و بالاخره سکته های قلبی، بیماران نیازمند داروهایی هستند که بایستی تقریباً به صورت مادام العمر مصرف کنند.
تولید این داروها مستلزم سرمایه گذاری های عظیم در صنعت داروسازی، به کارگیری نیروی انسانی اعم از متخصص و غیره، وارد کردن مواد اولیه داروهای مورد نیاز، وارد کردن تجهیزات تولید، همکاری و تعامل با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در داخل و خارج از کشور و هزاران مورد دیگر است. از طرف دیگر بسیاری از داروها هستند که فرمولاسیون آنها توسط شرکت های داروسازی بین المللی ارائه نمی شود و ما مجبور هستیم که این قبیل داروها را وارد کنیم و با توجه به تفاوت ارزش واحد پولی کشور ما با ارزهای بین المللی و رایج، میلیون ها دلار سرمایه ملی از کشور خارج می شود.
این مساله در اکثر بیماران سرطانی به چشم می خورد. ارتباط مستقیم چاقی در خانم ها با بیماری های سرطان سینه، رحم، گردنه رحم، تخمدان ها و کیسه صفرا و در آقایان با سرطان های روده بزرگ، راست روده و پروستات کاملاً ثابت شده است که با توجه به فعالیت ها و پیشرفت های روزافزون مراکز تحقیقاتی بین المللی و کشف و تولید داروهای جدید ما مجبور هستیم در مورد این اقلام همیشه واردکننده باشیم.
از طرف دیگر با توجه به اینکه جان یک عزیز خانواده در خطر است ممکن است مجبوراً تمام زندگی یک خانواده برای تهیه این عصاره های نجات بخش فروخته شده و از بین برود و حال آنکه این مواد تا چه حد موثر باشند یا نباشد باید خریداری شود.
داشتن فرزند آرزویی است که هر زوج جوان هنگام ازدواج آن را بیان می کنند چرا که خداوند متعال لذت را در وجود فرزند تمام کرده است. طی تحقیقات به عمل آمده چاقی ارتباط مستقیمی با ناباروری دارد؛ در مردانی که ۶۰ درصد اضافه وزن دارند تستوسترون (هورمون جنسی مردان) و پروتئین های ناقل آن کاهش یافته و استروژن (هورمون جنسی زنانه) افزایش می یابد که باعث اختلال در چرخه باروری می شود.
در زنان هم چاقی باعث افزایش آندروژن ها و کاهش پروتئین های ناقل هورمون های جنسی شده و سبب اختلالات قاعدگی، عدم تولید تخمک و سندرم تخمدان های پلی کیستیک می شود. که مجموع این عوامل ممکن است سبب ناباروری شود.
هزینه های مربوط به این بیماری از ویزیت های مکرر و مصرف داروهای رنگارنگ ایرانی و خارجی گرفته تا عملیات مربوط به باروری آزمایشگاهی (IVF) در داخل کشور و در صورت عدم موفقیت در خارج از کشور است.
اعزام یک بیمار و همراهان آن به خارج از کشور از تهیه بلیت و ویزا گرفته تا پذیرش و بستری در مراکز درمانی مجهز و مصرف داروها و انجام آزمایشات پیشرفته مستلزم هزینه های سنگینی است که بعضی از خانواده ها به دلیل عدم توانایی در پرداخت لذت داشتن بچه را فراموش می کنند.کودکان چاق در مدرسه به عنوان افراد تنبل، بی تحرک، بدهیکل و ناتوان در کلاس های ورزش همیشه مورد تمسخر همکلاسی هایشان قرار می گیرند و این مساله شروع اختلالات مهم روانی از جمله افسردگی و عدم اعتماد به نفس است.
در مباحث ارائه شده یک نکته بسیار مهم نهفته است و آن هم اتلاف وقت، استرس، عوارض ناتوان کننده، بی حالی و ضعف، اختلالات خواب و هزاران مورد دیگر است که به دنبال این تلاش برای درمان بیماری ها و عوارض عنوان شده، عاید مبتلایان و خانواده هایشان می شود به طوری که بیمار و خانواده اش بایستی ساعت ها در مطب پزشکان منتظر بمانند، زمان زیادی را برای پیدا کردن داروهای مورد نیاز از دست بدهند و عوارض ناشی از مصرف داروهای مختلف را هم خود و هم خانواده اش تحمل کنند که مجموع این عوامل باعث می شود فرد از فعالیت عادی خود باز بماند و از چرخه تولید جامعه خارج شود و این هم هزینه ای مضاعف است که باعث می شود فرد مبتلا و خانواده او گرفتار شده و نتواند به طور مفید و موثر برای خود و جامعه خود انجام وظیفه کند که این هم به عنوان یک ضرر اقتصادی بالقوه تلقی می شود که این مساله با توجه به مزمن بودن این عوارض قابل تامل است.
دکتر رضا آمری نیا
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید