شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

فناوری ADSL


فناوری ADSL
در این مقاله به معرفی یکی از بهترین روش های حاضر برای اتصال به اینترنت در ایران به خصوصبه دلیل سرعت پایین سرعت خطوط داخلی ایران می پردازیم که بسیار کمک به خرید و شناختن این تکنولوژی میکند...
ADSL کابل تلفن موجود را برای دستگاه های تلفن استاندارد ( مانند تلفن یا فاکس ) ، قابل استفاده می کند . مانند یک اتصال پرسرعت داده به ISP عمل می نماید .
این کار با تبدیل داده از کامپیوتر کاربر و یا شبکه محلی LAN به سیگنال های صوتی با فرکانس بالا انجام می گردد ، که این سیگنال های با فرکانس بالا می توانند در طول کابل تلفن کاربر ، در همان بازه زمانی که سیگنال ها از تلفن یا فاکس عبور می کند ، منتقل شوند .
فیلتر، از پارازیت حاصل از فرکانس بالا که از انتقال بوسیله تلفن یا فاکس ایجاد می شود جلوگیری کرده و سیگنال دیجیتال با فرکانس بالا بوسیله دستگاه کشف می شود را متوقف می کند .
ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line ( خطوط مشترک دیجیتالی نا متقارن ) می باشد . ADSL دومین تکنولوژی بزرگ در ارتباطات با پهنای باند بالا خواهد شد . ADSL توانایی عبور حداکثر ۷ مگابایت داده را از میان سیمهای تلفن مسی ، که در حال حاضر در اکثر منازل نصب شده است و در دسترس می باشد را دارا می باشد.
به طور کلی ، ADSLتکنولوژی انتقال با سرعت بالا است . ADSL در واقع نوعی از DSL ها می باشد که ارتباط آن نامتقارن می باشد ، یعنی سرعت ارسال داده در ثانیه کمتر از دریافت آن است . به هر حال ف خروجی ( مسیر کند تر ) ، هنوز به طور قابل توجهی سریع تر از اتصال با مودم آنالوگ عمل می کند . ADSL پهنای باند خطوط مسی را به کانال هایی تقسیم می کند و آخرین کانال را جهت ارسال صدا و فاکس معمولی اختصاص می دهد و بقیه را برای انتقال دو طرفه اطلاعات استفاده می کند .
در این روش ، ADSL می تواند انتقال داده ، تصویر و فاکس را با سرعت بالا هم زمان فراهم کند ، که تمام اینها بدون قطع اتصال سرویس تلفن همیشگی(عادی ) روی همان خط انجام می شود . یک محدوده فرکانس اختصاص داده شده برای POST ) سرویس مخابراتی معمولی ) وجود دارد ، بنابر این همچنان می توانید تماس تلفنی خود را در خلال انتقال داده با سرعت بالا داشته باشید .
● مزایا
مزایای بسیاری در استفاده ADSL است ، ADSL سرعت انتقال داده جاری را بالا می برد . در حال حاضر ، ADSL به تحویل با سرعت دانلود تا حد ۲ مگابایت و سرعت آپلود تا حد ۲۵۶ کیلوبایت است . البته توانایی افزایش این سرعت ها نیز وجود دارد . در آینده می توان سرعت دانلود را تا حد ۳۲ مگابایت و سرعت آپلود را تا حد ۲ مگابایت افزایش دهند .
بدون نیاز به برقراری ارتباط Dial Up ، ADSL پهنای باند زیادی برای خط تلفن موجو درست می کند و با نصب مودم ADSL ارتباط همیشه برقرار است که این امر به شماره گیری برای بر قراری ارتباط به اینترنت یا شبکه محلی ( LAN ( را رفع می کند .
حداکثر استفاده از منابع عادی سرویس های تلفن در حدود ۱ درصد ظرفیت واقعی خطوط تلفن می باشد . ADSL ، نود و نه درصد قسمت هدررفته را برای انتقال داده با سرعت بالا مورد استفاده قرار می دهد .
این کار مستقر کردن کانال های فرکانس متقاوت برای کاربرد های مختلف به انجام می رسد ف بنابر این هنگامیکه بقیه سیم برای انتقال اطلاعات با فرکانس بالا استفاده می شود هنوز ارتباط صدا با آخرین حد طیف فرکانسی بر قرار است .
قابلیت چند وظیفگی هم در آن به این دلیل که کانال های فرکانسی مختلفی روی یک سیم استفاده می شود ، باعث شده که ADSL قادر به استفاده هم زمان از صدا و داده باشد . بطوریکه میتوان از تلفن و فاکس استفاده کرد و هم زمان به شبکه NET و یا شبکه محلی LAN دسترسی داست و تمام اینها روی همان خط تلفن است .
منبع : سایت تخصصی سخت افزار


همچنین مشاهده کنید