جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


کلیدهای طلایی گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین جوانان


کلیدهای طلایی گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین جوانان
فرد با مطالعه و عمل در مقام برقراری ارتباط با مبداء خلقت خویش و شناسایی و بهره جویی از كلیه استعدادها و امكاناتی كه در نهاد آدمی به ودیعه قرار داده شده و در مقام برقراری ارتباط صحیح با جامعه ، می تواند معیارهای صحیح را به مرحله اجرا بگذارد.
با توجه به این كه اسلام برای انسان ارزشی درخور قائل است، رسول خاتم(ص) به ما توصیه هایی نمودند كه: فرزند در هفت سال اول سید و آقا و در هفت سال دوم بنده و مطیع و فرمانبردار و در هفت سال سوم مسئول و وزیر و طرف شور و مشورت می باشد و ما نیز باید این فرمایش نبی مكرم اسلام(ص) را به جان و دل خریده و به آن عمل نماییم. چنان كه همه ما می دانیم خانواده بهترین محیط برای تربیت فرزندان است و ارتباط بین كودك و پدر و مادر نیرومندترین ارتباط ها می باشد.
و حال آن كه خداوند عزوجل و پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و ائمه اطهار(س) و همه بزرگان و عالمان دین به این نكته اشاره دارند كه آموختن علم بر همه واجب است؛ زن و مرد، كودك و نوجوان و جوان نمی شناسد و همه باید در این مرحله گام گذاشته و تا جایی كه امكان دارد به تفكر و مطالعه و تحقیق و پژوهش پرداخته و خود را آماده فراگیری نمایند، این ممكن نیست مگر با وجود كتب و نشریات، و مكانی كه جهت مطالعه قرار داده شده باشد و مدارس بهترین جایگاه برای این مهمند.
چنان كه پیامبر خدا(ص) فضل و برتری عالم بر عابد را مثل فضل و برتری ماه شب چهاردهم می داند بر سایر نجوم و ستارگان.
و در حدیثی دیگر می فرمایند: انسان ها سه دسته اند كه آسمان ها و زمین و ملائكه شب و روز برایشان طلب رحمت و آمرزش می كنند، یعنی علما، دانشجویان و سخاوتمندان.
و هم چنین می فرماید: هیچ صدقه ای و بخششی از لحاظ میزان پاداش (بازده معنوی) نمی تواند با نشر تعلیم و علم برابری كند. پس مدارس جایگاه و پایگاه كودكان، نوجوانان و جوانان است كه آینده كشور اسلامی را رقم می زنند و جهت كتاب و كتابخوانی زمینه هایی باید فراهم شود تا این مهم در اذهان ملكه گشته و روزی ان شاءالله ما در صدر كتاب خوانان جهان قرار گیریم.
در این جا به مطالبی جهت جایگاه و مطالعه و هم چنین توجه عزیزان مسئول در جای جای ایران سرافراز بیان می شود:
-در درجه اول آموزش كتاب و كتابخوانی از همان دوران پیش دبستانی و دبستان، راهنمایی و دبیرستان.
- در مدارس سایت كتابخوانی قرار داده شود و از دبیران علاقمند در این سایت كه آموزش نیز دیده باشند استفاده و از مطالعات دانش آموزان خلاصه هایی تهیه شده توسط دانش آموزان، به مسئول كتابخانه تحویل و توسط ایشان بررسی، ایرادات و اشكالات برطرف و فرد مورد نظر تشویق و مورد توجه قرار گیرد.
- ایجاد نمایشگاه های كتاب در طول سال تحصیلی با عناوین و شكل های مختلف و معرفی كتاب با توجه به سن و كلاس دانش آموزان و از خود دانش آموزان نیز جهت معرفی كتاب استفاده شود.
- آموزش قصه نویسی و داستان نویسی كه خود در روحیه دانش آموزان بسیار مهم است و گاه می تواند جلوی بسیاری از معضلات را بگیرد.
- آموزش نقاشی داستان به طور اصولی و صحیح در مدارس كه در آن نقاشی داستان های دانش آموزان توسط سایر دانش آموزان مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
- به خانواده آموزش داده شود كه كتاب های تصویری در اختیار كودكان ۲ سال به بالا قرار دهند تا چشم آنان با كتاب از همان ابتدا آشنا شود.
- تهیه كتاب های تصویری نقاشی كه كودكان بتوانند در مهد كودك ها رنگ آمیزی و حتی جای دیگر صفحه نقاشی كنند. جای صفحه نقاشی را خالی بگذارند تا كودك خود آن را پیدا و به دلخواه نقاشی و رنگ آمیزی نماید.
- قرار دادن مكان هایی جهت كتاب خوانی در پارك ها كه البته در بعضی از پارك ها كتابخانه وجود دارد، ولی برای هر سنی نیست و در همه جا نیست ولی اگر در پارك ها افرادی باشند كه بتوانند كتاب هایی توزیع و سپس جمع آوری نمایند، كودكان و نوجوانان و جوانان، پدرها و مادرها می توانند از این امكان استفاده كنند .
- ساختن میدان كتاب هر شهر و ایجاد كتابخانه ای در آن مكان.
- ایجاد جشنواره هایی از دست نوشته های دانش آموزان در هر منطقه و انتخاب بهترین های آنها و چاپ آن در یك مجموعه كه این خود باعث علاقه مندی آنان می گردد.
- آموزش پدران و مادران به مطالعه جهت كمك به فرزندان خود (در صورت امكان مطالعه پدرها و مادرها با فرزندانشان در مدرسه)
- در صورت امكان ، ایجاد غرفه ای در نمایشگاه بین المللی برای كتابخوانی و كتاب نویسی كودكان و دانش آموزان.
- در روزنامه ها و مجلات، مجلات محلی و استانی جایگاهی برای كتاب و كتابخوانی مشخص و كتاب معرفی شود.
- بررسی و نقد كتاب توسط دانش آموزان در مدرسه.
- جدیت و انضباط در كار كتابخوانی در همه جا و مداومت و پایداری در این كار باعث رشد و شكوفائی این مهم می شود. كه همه این ها نیاز به سعه صدر، صبر و حوصله، بردباری، پرظرفیتی و سكینه و آرامش دارد.
طاهره سبحانی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید