جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه لیگ ایران با اروپا


مقایسه لیگ ایران با اروپا
فوتبال ایران فاقد حداقل معیارهای یوفاست و حتی در بعضی از حیطه‌ها، خلا بسیار زیادی بین وضعیت باشگاه‌های حرفه‌ای ایران و معیارهای اتحادیه فوتبال اروپا وجود دارد‌.
این پژوهش كه در چند حیطه جداگانه بر اساس معیارهای یوفا انجام شده است، ابتدا به مقایسه‌ای بین وضعیت باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای ایران، باشگاه‌های جام آزادگان و باشگاه‌های خارجی با معیارهای یوفا پرداخته و سپس مقایسه‌ای نیز بین وضعیت باشگاه‌های حرفه‌ای به تفكیك كشورهای ایران، ژاپن، كره جنوبی، امارات و‌تركیه انجام شده است‌.
● بخش توصیفی یافته‌های پژوهش
▪ مقایسه وضعیت باشگاه‌های مورد مطالعه با معیارهای یوفا در حیطه برنامه رشد و توسعه در سطح جوانان‌:
باشگاه‌های منتخب خارجی ۷۷ درصد از معیارهای یوفا، باشگاه‌های حرفه‌ای ایران ۶۹ درصد و باشگاه‌های جام آزادگان ۵۳ درصد از معیارهای یوفا را دارا هستند‌.
این وضعیت به این معناست كه برنامه‌های رشد و توسعه در سطح جوانان در ایران پایین‌تر از حداقل‌های باشگاه‌های اروپایی است‌. ضمن آنكه ۸ درصد تفاوت بین باشگاه‌های حرفه‌ای ایران با باشگاه‌های منتخب خارجی وجود دارد كه اگر این فاصله‌‌ها افزایش یابد می‌تواند در آینده فوتبال ایران عقب ماندگی‌های زیادی را به وجود آورد‌.
▪ مقایسه وضعیت باشگاه‌های مورد مطالعه با معیارهای یوفا در حیطه وضعیت مالی‌:
باشگاه‌های منتخب خارجی ۸۷ درصد، باشگاه‌های حرفه‌ای ایران ۶۴ درصد و باشگاه‌های جام آزادگان ۶۱ درصد از معیارهای یوفا در حیطه وضعیت مالی را به خود اختصاص داده‌اند‌.
تفاوتی كه در این بخش وجود دارد به این بازمی‌گردد كه در این بخش، مقایسه‌‌ها در زمینه چارچوب‌های ‌تراز مالی و اصولاً جنبه‌های حسابداری، حسابرسی، شفافیت در هزینه‌‌ها و درآمدها، حقوق و دستمزد‌‌ها و هزینه‌های نقل و انتقال است‌. در این مقایسه توان مالی، درآمدها، هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری و حقوق تلویزیون در نظر گرفته نشده است، زیرا فاصله‌‌ها در این زمینه‌‌ها بسیار فاحش و غیر قابل مقایسه است‌. چنان چه به بخش درآمدها، هزینه‌ها، حقوق و دستمزد بازیكنان، اسپانسرشیب و حقوق تلویزیونی مراجعه شود، تأكیدی بر این مدعا خواهد بود‌.
▪ مقایسه وضعیت باشگاه‌های مورد مطالعه با معیارهای یوفا در حیطه اماكن و فضاهای مورد نیاز فوتبال‌:
باشگاه‌های منتخب خارجی ۸۶ درصد از معیارهای یوفا را دارا هستند ولی باشگاه‌های حرفه‌ای و جام آزادگان هر یك ۲۸ درصد از معیارهای یوفا را برخوردارند‌.
در بخش اماكن و فضاهای مورد نیاز فوتبال نیز وضعیت باشگاه‌های ایران نسبت به باشگاه‌های منتخب خارجی و حداقل‌های یوفا بسیار ضعیف‌تر است‌. نكته مهم این است كه در این تحقیق اماكن و فضاهایی كه مسابقات برگزار می‌شده، در نظر گرفته شده و این اماكن و فضاها، به جز موارد استثنایی (ذوب‌آهن و پاس)، تماما متعلق به ادارات كل‌تربیت بدنی استان‌‌ها و سازمان‌تربیت بدنی بوده نه متعلق به باشگاه‌ها و فقط زمین‌های تمرینی و فضاهای جنبی اختصاصی و یا اجاره‌ای به عنوان فضاهای متعلق به باشگاه‌ها در نظر گرفته شده است‌.
به هر حال چنان چه فرض را بر این قرار دهیم كه تمامی اماكن و فضاهای مسابقه، تمرین و فضاهای جنبی متعلق به باشگاه‌ها باشد، فقط ۲۸ درصد حداقل‌های تعیین شده توسط یوفا را دارا هستند و نیز در مقایسه با باشگاه‌های منتخب خارجی كه ۸۶ درصد حداقل‌های یوفا را دارا هستند، تفاوت فاحش است‌.
این بیانگر آن است كه باشگاه‌های كشورهای آسیایی و به خصوص ژاپن، كره جنوبی (پس از برگزاری موفق جام جهانی ۲۰۰۲) در این زمینه قدم‌های بسیار محكمی برداشته‌اند‌. در اروپا سرمایه‌گذاری‌‌ها در زمینه ساخت و بازسازی استادیوم‌های مخصوص مسابقات فوتبال بسیار زیاد است‌. به طوری كه در انگلستان طی ۱۰ سال بیش از یك میلیارد دلار در زمینه استادیوم سازی سرمایه‌گذاری كرده‌اند و این سرمایه‌گذاری‌‌ها با تسهیلات دولت انجام پذیرفته است‌.
● پیشنهادات برخاسته از پژوهش
۱) پیشنهاد می‌شود باشگاه‌های شركت كننده در لیگ حرفه‌ای و دسته یكم نسبت به برنامه‌های رشد و توسعه فوتبال حساسیت‌های لازم را داشته باشند و اقدامات بایسته انجام دهند تا پشتوانه‌های لازم را خود پرورش دهند‌.
۲) از آنجایی كه تماشاچیان و هواداران جزو اساسی و لاینفك برای زمینه‌سازی و توسعه فوتبال هستند، پیشنهاد می‌شود سازمان‌تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال برای جذب و حفظ تماشاچیان، برنامه‌های مدونی را طراحی كنند تا با همكاری و هماهنگی باشگاه‌ها بتوان بسترهای جذب و نگهداری تماشاگران را تقویت كرد‌. همچنین پیشنهاد می‌شود باشگاه‌ها خود، در هویت دادن به تماشاچیان و هواداران زمینه‌های رشد را فراهم كنند‌.
۳) پیشنهاد می‌شود مقررات و آیین نامه‌های مالی موجود در باشگاه‌ها مورد تجدید نظر قرار گیرد تا در زمینه درآمد‌‌ها و هزینه‌های باشگاه، شفافیت‌های لازم و ضروری فراهم شود‌.
۴) پیشنهاد می‌شود باشگاه‌های لیگ حرفه‌ای و دسته یكم نسبت به استخدام نیروهای متخصص در حیطه‌های مدیریت، روابط عمومی، حقوقی، امنیت، فنی، بازاریابی و علوم پشتیبانی نظیر بدنسازی، روانشناسی و تغذیه اقدامات بایسته را انجام دهند‌.
۵) از آنجایی كه در بخش اماكن مشكلات عدیده‌ای وجود دارد و این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری‌های كلان و دراز مدت دارد، بنابراین پیشنهاد می‌شود این امر در بخش كلان مجلس و دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با استفاده از تجارب كشورهای پیشرو در این امر، قدم‌های مؤثری برداشته شود تا با واگذاری تسهیلات دولتی به باشگاه‌ها این مشكل در دراز مدت حل شود‌.
۶) با توجه به اینكه كشورهای اروپایی در سایه ایجاد استانداردهای مورد نیاز باشگاه‌ها به موفقیت‌های زیادی نایل شده‌اند، بنابراین پیشنهاد می‌شود فدراسیون فوتبال نسبت به تدوین آیین نامه و مقررات در زمینه ایجاد استاندارد‌‌ها برای باشگاه‌های فوتبال اقدام كند‌. به طوری كه باشگاه‌ها پس از اخذ مجوز رسمی از فدراسیون فوتبال و ارائه استانداردهای لازم بتوانند در مسابقات لیگ حرفه‌ای و دسته یكم جام آزادگان شركت كنند‌.
منبع : روزنامه پاس جوان


همچنین مشاهده کنید