جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ایمپلنت سین‌جیم می‌شود


ایمپلنت سین‌جیم می‌شود
یكی از جدیدترین فناوری‌ها در دنیای دندان‌پزشكی، ایمپلنت است. ایمپلنت‌ها به ریشه‌های مصنوعی تیتانیومی گفته می‌شود كه اگر با مهارت كافی در استخوان فك جاگذاری شوند، به عنوان پایه‌های محكمی برای نصب پروتز ثابت و متحرك در افرادی كه به هر دلیل دندان خود را به طور كامل از دست داده‌اند، به شمار می‌رود. با خواندن این سوال و جواب‌ها احتمالا اطلاعات خوبی درباره ایمپلنت‌ها به دست می‌آورید:
ـ ایمپلنت‌ها چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؟
‌‌ ایمپلنت‌های دندانی طوری طراحی شده‌اند تا به عنوان زیرسازی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته عمل كنند، فرد می‌تواند مانند دندان‌های طبیعی با آنها غذا بخورد و به زیبایی لبخند بزند. یك ایمپلنت در واقع نقش یك ریشه مصنوعی را بازی می‌كند كه داخل فك شما كاشته می‌شود و می‌تواند یك یا چند دندان را برای شما جایگزین كند. استفاده از ایمپلنت آنقدر راحت است كه گاهی اوقات فرد فراموش می‌كند زمانی دندانی را از دست داده است. ایمپلنت می‌تواند بهترین راه‌حل برای مشكل بی‌دندانی یا از دست رفتن دندان‌ها باشد. وقتی ایمپلنت داخل استخوان فك شما جوش بخورد، می‌تواند از تحلیل استخوان و لثه جلوگیری كند.
ـ مزیت استفاده از ایمپلنت در مقایسه با شیوه‌های قدیمی چیست؟
‌‌ چون تنها یك دندان در حالت ایمپلنت جایگزین می‌شود، می‌تواند به صرفه‌تر از درمان مرسوم بریج باشد كه حداقل سه دندان را درگیر می‌كند. همچنین ایمپلنت به دندان مجاور صدمه نمی‌زند. یك بریج كه یك دندان از دست رفته شما را جایگزین می‌كند، حداقل دو دندان پایه لازم دارد كه باید تراش بخورند و در طول زمان هم امكان تغییر شكل یا نیاز به تعویض بریج وجود دارد. اگر در یك دوره زمانی طولانی، مزایا و معایب را بسنجید باز هم ایمپلنت، برای دندان‌های مجاور به‌صرفه‌تر است. مزیت دیگر اینكه ایمپلنت می‌تواند به شما این امكان را بدهد كه دوباره راحت صحبت كنید، راحت غذا بخورید و احساس خوبی داشته باشید.
ـ چه كسانی می‌توانند از ایمپلنت استفاده كنند؟
‌‌ اگر شما در سلامت كامل باشید و بخواهید كه دندان‌های از دست رفته‌تان را جایگزین كنید برای ایمپلنت‌گذاری مناسب خواهید بود. یك عامل محدودكننده برای جایگزینی ایمپلنت، كیفیت و كمیت استخوان شماست كه باید وضعیت مناسبی برای قرارگیری ایمپلنت داشته باشد. این مساله به وسیله دندانپزشك معاینه‌كننده شما مشخص می‌شود. افرادی كه بیماری‌های مزمن و كنترل نشده دارند و همچنین سیگاری‌ها از مواردی هستند كه نمی‌توانند از ایمپلنت استفاده كنند.
ـ آیا امكان دارد كه ایمپلنت از بدنم دفع شود؟
‌‌ به طور معمول وقتی شما واژه دفع پیوند را می‌شنوید كه درباره عضو طبیعی مثل قلب یا كلیه صحبت می‌شود. ایمپلنت‌ها در وضعی كاملا متفاوت با این اعضای طبیعی بدن هستند و از لحاظ بافتی و خونی با بدن شما سازگار هستند. بدن، جایگزینی ایمپلنت را قبول می‌كند مثل سایر دستگاه‌های ارتوپدی كه وضعی مشابه دارند. امروزه موفقیت ایمپلنت‌ها بالاست ولی درصد كمی از آنها ممكن است به علت عدم انتخاب مناسب بیمار به وسیله دندانپزشك متبحر جراح و مهم‌تر از همه، رعایت بهداشت دهان به وسیله شما، تحت‌الشعاع قرار گیرد. یك مورد مهم در موفقیت ایمپلنت، معاینه منظم سالیانه مثل سایر درمان‌های دندانی است. سلامت بافت نرم و استخوان شما، وضعیت جویدن و بهداشت شما باید به طور منظم از سوی دندانپزشك‌تان ارزیابی شود تا اگر مشكلی وجود دارد، به سرعت رفع شود.
ـ ایمپلنت چقدر عمر می‌كند؟
‌‌ ما از شما می‌پرسیم كه یك دندان چقدر می‌تواند عمر كند؟ به طور معمول دندان باید تا آخر عمر در دهان‌تان باقی بماند مگر مشكلی از لحاظ نگهداری دندان یا رعایت بهداشت وجود داشته باشد. همین مساله هم درباره ایمپلنت صدق می‌كند، با معاینه منظم و داشتن یك بهداشت مناسب، شما می‌توانید ایمپلنتی داشته باشید كه تا آخر عمرتان در دهان شما باقی بماند.
ـ اگر لازم باشد كه من دندانی را بكشم آیا می‌توانم در همان جلسه از ایمپلنت استفاده كنم؟
‌‌ این موضوع بستگی به استخوان موجود در ناحیه و حضور یا عدم حضور عفونت در محل دارد. گاهی اوقات بیماری لثه یا عفونت دندان، استخوان ناحیه را خراب می‌كند كه ممكن است نیاز به پیوند استخوان قبل از گذاشتن ایمپلنت داشته باشد.
در غیر این‌صورت اگر در همان جلسه كشیدن دندان، بتوانید ایمپلنت بگذارید كه این مساله با توجه به نظر جراح مشخص می‌شود، ممكن است مدتی در زمان ترمیم استخوان، صرفه‌جویی شود چون شما بعد از كشیدن دندان در حالت معمول باید چند ماه صبر كنید تا استخوان به طور كامل ترمیم شود و بعد ایمپلنت بگذارید.
ـ آیا ایمپلنت دندانی می‌تواند به سلامت بدنی من كمك كند؟
‌‌ فردی كه دندان‌‌هایش را از دست داده باشد ممكن است نتواند غذاهای خاصی مثل سبزی تازه یا میوه‌ها را استفاده كند كه همین مساله می‌تواند بر تغذیه وی تاثیر بگذارد. حتی ممكن است نتواند طعم و مزه غذاها را به طور كامل درك كند. اگر شما از ایمپلنت استفاده كنید چون از غذاهای بهتر و بیشتری استفاده می‌كنید، به سلامت بدنی شما هم كمك خواهد كرد.
ـ آیا نگهداری و مراقبت از ایمپلنت مشكل است؟
‌‌ ایمپلنت به عنوان راه‌حلی قطعی برای جایگزینی دندان، در دسترس شماست و مثل دندان‌های طبیعی شما نیاز به مسواك زدن و استفاده از نخ دندان دارد. بهتر است هر چهار تا شش ماه یك بار هم بعد از گذاشتن ایمپلنت، به دندانپزشك خود مراجعه كنید تا اگر اشكالی در وضعیت موجود دهان شما پیدا شده است، به سرعت رفع شود
ـ آیا من برای گذاشتن ایمپلنت، مسن هستم؟
‌‌ سن به خودی خود فاكتور تعیین كننده موفقیت ایمپلنت نیست. مسلما سلامت شما بسیار مهم‌تر است و شما می‌توانید در هر سنی از ایمپلنت استفاده كنید، به شرطی كه در سلامت كامل باشید.
ـ آیا گذاشتن ایمپلنت، دردناك است؟ چقدر طول می‌كشد؟
‌‌ به طور معمول گذاشتن ایمپلنت، در طول كار جراحی، درد ندارد چون فك شما بی‌حس شده است و بعد از عمل هم ممكن است درد مختصری مثل سایر اعمال جراحی داشته باشید كه با مسكن قابل رفع است. اگر لازم است تعداد بیشتری ایمپلنت بگذارید یا اعمال جراحی دیگری مثل پیوند استخوان هم لازم داشته باشید، ممكن است زمان بیشتری برای رفع این درد، مورد نیاز باشد. بسته به پیچیدگی و مشكلات حین كار و تعداد ایمپلنت‌های كار گذاشته شده، زمان عمل متغیر است و به طور معمول برای هر ایمپلنت به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای كار گذاشتن در فك، لازم است.
ـ درمان ایمپلنت چقدر طول می‌كشد؟ آیا در طول این مدت من باید بی‌دندان باشم؟
‌ نخستین مرحله درمان ایمپلنت بعد از ارزیابی‌های اولیه سلامت شما و طرح درمان دندانپزشك، كار گذاشتن ایمپلنت در فك است كه به طور معمول در مطب و طی یك مرحله انجام می‌شود. بیشتر ایمپلنت‌ها بعد از این مرحله، برای یك دوره سه تا شش ماهه، دوباره به وسیله لثه پوشانده می‌شوند و طی این مرحله است كه ایمپلنت با استخوان فك شما جوش می‌خورد. در این زمان اگر شما دندان مصنوعی یا بریج یا پلاك قدیمی داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده كنید فقط باید یك رژیم نرم و ملایم در دو هفته اول بعد از عمل داشته باشید و تحت نظر دندانپزشك‌تان باشید. در مرحله دوم درمان كه سه تا شش ماه بعد از جراحی اول انجام می‌شود، روی ایمپلنت‌ها باز می‌شود و یك قطعه فلزی به خصوص روی آنها متصل می‌شود كه از لثه شما عبور می‌كند. وقتی لثه شما شكل مناسبی در اطراف این قطعه پیدا كرد، مرحله سوم درمان شروع می‌شود كه شبیه درمان‌های عادی روكش است و مراحل قالب‌گیری و امتحان روكش را شامل می‌شود.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید