پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مرد مظهر محبت، زن مظهر محبوبیت


مرد مظهر محبت، زن مظهر محبوبیت
● تفاوتهای زن و مرد از دیدگاه صاحبنظران
هر انسانی مشخصات و صفات ویژه خود را دارد. روان شناسان معتقدند دو انسان را نمی توان یافت كه كاملاً شبیه یكدیگر باشند، بنابراین زن و مرد با یكدیگر تفاوتهای زیادی دارند كه هیچ یك از این تفاوتها دلیل برتری یا ضعف دیگری نیست.
استاد مطهری در مورد تفاوت زن و مرد در خلقت و آفرینش اولیه می گوید: «یكی از موضوعاتی كه برای من موجب تعجب است اینكه بعضی اصرار دارند تفاوت زن و مرد را در استعدادهای جسمی و روانی به حساب ناقص بودن زن و كاملتر بودن مرد بگذارند و چنین وانمود می كنند كه قانون خلقت زن را ناقص آفریده است!»
▪ تفاوتهای جسمی زن و مرد
زن و مرد از لحاظ جسمی هم تفاوتهایی دارند؛ به عنوان مثال قلب زن و مرد به طور متوسط، حدود ۶۰ گرم با هم اختلاف دارد، یعنی قلب مرد به طور متوسط ۳۰۰ گرم و قلب زن ۲۴۰ گرم است.
مغز زن حدود ۱۰۰ گرم از مغز مرد كمتر است، زیرا به طور متوسط مغز یك مرد ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ گرم وزن دارد و وزن مغز زن ۱۰۷۰ تا ۱۳۰۰ گرم می باشد.
قامت زن به طور متوسط در حدود ۱۲ الی ۱۵ سانتیمتر از قامت مرد كوتاهتر و به همین نسبت در حدود ۵ كیلوگرم تفاوت وزن دارد.
اختلاف رشد و نمو میان زن و مرد از آغاز كودكی گرچه خیلی متفاوت نیست، اما دختران در همه جا زودتر از پسران بالغ می شوند و اصولاً رشد دختران در سنین ۱۰ تا ۱۵ سالگی سریعتر از پسران است و رشد پسران از ۱۷ سالگی سریعتر می شود و در ۲۵ سالگی آخرین میزان نمو در مرد متوقف می ماند. در صورتی كه رشد دختران تا ۱۸ سالگی بیشتر نیست.
▪ تفاوت زن و مرد از نظر ارسطو
ارسطو معتقد است تفاوت زن و مرد، فقط از جنبه «كمی» نیست از نظر كیفی نیز متفاوتند. او می گوید: نوع استعدادهای زن و مرد متفاوت است و وظایفی كه قانون خلقت به عهده هر یك از آنها گذاشته و حقوقی كه برای آنها خواسته در قسمتهای زیادی با هم تفاوت دارد. به عقیده ارسطو فضایل اخلاقی زن و مرد نیز در بسیاری از جنبه ها متفاوت است، یك خلق و خوی می تواند برای مرد فضیلت شمرده شود و برای زن فضیلت نباشد، برعكس یك خلق و خوی دیگر ممكن است برای زن فضیلت باشد و برای مرد فضیلت شمرده نشود.
▪ تفاوت زن و مرد از لحاظ روانی
از لحاظ روانی زن و مرد با هم تفاوت زیادی دارند. میل مرد به ورزش و شكار و كارهای پرحركت و جنبش بیش از زن است. احساسات مرد، مبارزانه و رزمی و احساسات زن صلحجویانه و بزمی است.
مرد ناآرام و غوغا گرتر است، اما زن آرامتر و ساكت تر. زن از توسل به خشونت درباره دیگران و درباره خود پرهیز می كند و به همین دلیل خودكشی زنان كمتر از مردان است.
احساسات زن از مرد جوشانتر است، یعنی زن در اموری كه مورد علاقه یا ترسش باشد زودتر و سریع تر تحت تأثیر احساسات خویش قرار می گیرد. زن طبعاً به زینت و زیور و جمال و آرایش و مدهای مختلف علاقه زیادی دارد و برخلاف مرد احساسات زن بی ثبات تر است. زن از مرد محتاط تر، مذهبی تر، ترسوتر و تشریفاتی تر است.
احساسات زن مادرانه و این احساسات از دوران كودكی در او نمودارتر است. علاقه زن به خانواده و توجه ناآگاهانه او به اهمیت كانون خانوادگی بیش از مرد است. زن در علوم استدلالی و مسایل خشك عقلانی به پای مرد نمی رسد، ولی در ادبیات، نقاشی و سایر مسایل كه به ذوق و احساسات مربوط است دست كمی از مرد ندارد.
مرد از زن بیشتر قدرت رازداری دارد و اسرار ناراحت كننده را در درون خود حفظ می كند و به همین دلیل ابتلای مردان به بیماری ناشی از كتمان راز بیش از زنان است. زن از مرد رقیق القلب تر است و بی درنگ به گریه متوسل می شود.
پروفسور «ریك» می گوید: دنیای مرد با دنیای زن به كلی متفاوت است، اگر زن نمی تواند مانند مرد فكر كند یا عمل نماید به این دلیل است كه دنیای آنها با هم تفاوت دارد. او می گوید: در تورات آمده است زن و مرد از یك گوشت به وجود آمده اند. ولی با وجودی كه هر دو از یك گوشت به وجود آمده اند جسمهای متفاوت دارند و از نظر تركیب به كلی با هم فرق می كنند، علاوه بر این احساس این دو موجود هیچ وقت مثل هم نخواهد بود، هیچ گاه یك جور در مقابل حوادث و اتفاقها واكنش نشان نمی دهند، زن و مرد بنا به مقتضیات جنس رسمی خود به طور متفاوت عمل می كنند و درست مثل دو ستاره روی دو مدار مختلف حركت می كنند، آنها می توانند همدیگر را بفهمند و مكمل یكدیگر باشند، ولی هیچ گاه یكی نمی شوند و به همین دلیل است كه زن و مرد می توانند با هم زندگی كنند، عاشق یكدیگر بشوند و از صفات و اخلاق هم خسته و ناراحت نشوند.
استاد مطهری در كتاب نظام حقوق زن در اسلام می نویسد:
نه تنها علاقه خانوادگی زن و مرد به یكدیگر با علاقه به اشیاء فرق می كند كه علاقه خود آنها به یكدیگر نیز متشابه نیست، یعنی نوع علاقه مرد به زن با نوع علاقه زن به مرد متفاوت است، با اینكه تجاذب طرفین است، اما برعكس اجسام بی جان، جسم كوچكتر جسم بزرگتر را به سوی خود می كشاند. آفرینش، مرد را مظهر طلب و عشق و زن را مظهر محبوبیت قرار داده است. احساسات مرد طالبانه و احساسات زن مطلوبانه است.
▪ زنان از مردان كنجكاوترند زنان مایلند از همه چیز مطلع شوند.
«هلن فیشر» در كتاب جنس اول می نویسد: اشتیاق به دانستن از دوران نوزادی زنان آغاز می شود. نوزادان دختر در مقایسه با نوزادان پسر مدت زمان بیشتری نگاهشان را به بزرگسالان می دوزند. در چهار ماهگی، نوزادان دختر قادرند صحیح تر از نوزادان پسر متوجه ویژگیهای چهره افراد مختلف شوند و بهتر می توانند قیافه افراد را تشخیص دهند. نوزادان دختر آگاهانه تر از نوزادان پسر به افراد لبخند می زنند. علاوه بر این، دخترها در یك سالگی بیش از پسرها در همین رده سنی به مادر و زنان غریبه نزدیك می شوند.
این كنجكاوی زنانه در بقیه سالهای زندگی نیز ادامه دارد. زنان و دخترها به چهره افراد دقیق تر نگاه می كنند و سریعتر چهره ها را به خاطر می آورند. ارتباط برقرار كردن با مردم و شناخت آنها برای دخترها با جاذبه خاصی توأم است و وقتی بزرگتر می شوند با انبوهی از مردم ارتباط برقرار می كنند. به عقیده «ساموئل جانسون» برای حفظ دوستیها باید همیشه برای استحكام آنها تلاش كنیم. زنان ذاتاً به چنین اصلی معتقدند. و خود را در احاطه شبكه گسترده ای از روابط، الزامها و مسؤولیتهای مختلف قرار می دهند، سپس با حرف زدن، گوش كردن، نشان دادن همدردی و به كار بستن دیگر استعدادهای خود در مراوده با مردم، در حفظ این ارتباطات می كوشند.
▪ زنان شكیباترند
«بوفون» دانشمند ناتورالیست فرانسوی معتقد است: «نبوغ چیزی نیست جز برخورداری از ظرفیتی عظیم برای شكیبایی». این استعداد گرانقدر در زنان، از هر رده سنی كه باشند بیش از مردان است. در مقایسه با پسرها، معمولاً دختران مدت طولانی تری می توانند حواسشان را روی كار خاصی متمركز نمایند. دخترها نسبت به پسرها برای تعداد محدودتری از كارها وقت بیشتری اختصاص می دهند و بیش از پسرها احتمال دارد برنامه های كاریشان را تا به انتها انجام دهند.
در سال ۱۹۹۶ طی نظرسنجی بین المللی مؤسسه «گالوپ» كه درباره موضوع جامعه و جنسیت انجام گرفت از مردان و زنان ۲۲ جامعه پرسیده شد كه آیا زنان شكیباترند یا مردان كه اغلب این افراد زنان را صبورتر می دانستند.
▪ زنان كینه جوترند
زنان تا مدتها دلخوریهای كوچكشان را فراموش نمی كنند، آنها به مراتب حساس تر از مردان هستند. اگر كسی با آنها به جر و بحث بپردازد یا با نقطه نظراتشان مخالفت كند، حتی در مواقعی كه موقعیت اقتضا نمی كند، آشكارا رنجیدگی خود را نشان می دهند.
زنان ترجیح می دهند با دشمنانشان رو در رو مقابله نكنند، به همین دلیل پشت سر رقیب ماهرانه شایعه سازی می كنند. «دونالدشار پستین» یكی از روانشناسان، در مطالعه ای كه روی ۳۵۰ مرد و زن به عمل آورد، به این نتیجه رسید كه زنان بیش از مردان به قصد انتقام جویی به غیبت كردن متوسل می شوند.
▪ زنان از قدرت پیشگویی برخوردارند
«رودیارد كیپلینگ» شاعر و نویسنده انگلیسی قرن نوزدهم معتقد است: آنچه زنان به حدس می گویند به مراتب صحیح تر از چیزی است كه مردان با اطمینان به زبان می رانند.
این جمله انعكاس دهنده عقیده ای كلاسیك درباره بینش شهودی زنانه است دست كم از زمانی كه یونانیان باستان به پیشگویی معبد دلفی متوسل می شدند، مردم بر این گمان بودند كه زنان بیش از مردان از قدرت پیشگویی برخوردارند.
امروزه دلیل این توانایی زنانه به راحتی قابل توضیح است. بینش شهودی زنان متشكل از چند ویژگی زنانه است. زنان دقیق تر از مردان متوجه چروك لباس، وجود اضطراب در صدا، پایی كه با حالتی عصبی تكان داده می شود و لرزش خفیف لبها می شوند. زنان بیش از مردان قادرند از حالت اندام بدن، چهره، نشانه های احساسی و صدا پیام دریافت كنند، بنابراین به كمك مغز منحصر به فرد خود (از لحاظ ساختمان و ارتباط میان دو نیمكره) بیش از مردان مستعد هستند تا به سرعت، تمامی این واقعیتهای كوچك و متفاوت را درك كنند و به اطلاعاتی دست یابند كه از دید دیگران غیبگویی و نهان بینی تعبیر می شود. و در نهایت به تعبیر یكی از نویسندگان:
«زن زیباترین گل آفرینش است»
خجسته ناطق
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید