پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

به توالت نزدیک می‌شوید


به توالت نزدیک می‌شوید
كودك باید طرز صحیح دست شویی كردن، شستن و پاك كردن خود و شستن دست‌ها و خشك‌كردن آنها را بیاموزد. آموزش توالت یعنی كودك نیاز به دست‌شویی رفتن را احساس كند و طرز صحیح استفاده از توالت را بیاموزد. سن كودك و آمادگی او برای این آموزش بسیار مهم است. به طور مثال كودك باید بتواند بنشیند و حداقل برای پنج دقیقه، آرام بازی كند و قادر به همراهی و كمك برای پوشیدن و درآوردن لباس خود باشد، رفتارهای تقلیدی را نشان دهد و دستورهای ساده را بفهمد و دنبال كند. بیشتر كودكان ۱۸ ماهه تا ۳ ساله، كنترل عضلانی برای تنظیم خود را به دست می‌آورند اما در مورد دستشویی رفتن تا سن چهار پنج سالگی نیاز به كمك دارند. قبل از اینكه آموزش توالت را آغاز كنید، باید مراحلی را درنظر بگیرید.
ـ برای ادرار و مدفوع كودك نام بگذارید و زمانی كه كودك این عمل را انجام داد، آن نام‌ها را تكرار كنید كه توجه‌اش جلب شود و آن اسامی را بشناسد.
ـ در وضعیت‌های استرس‌آور نباید این آموزش را شروع كنید. برای مثال زمانی‌هایی مثل شیرگیری كودك، تولد فرزند جدید و تغییرات منزل، مناسب نیستند.
ـ پوشك كودك را هرچه زودتر عوض كنید تا او با این وضعیت احساس راحتی كند و حتی بهتر است در دست‌شویی پوشك او را عوض كنید.
ـ زمانی كه به‌طور كلامی یا با ژست خود نشان می‌دهد كه دست‌شویی دارد، او را تشویق كنید.
ـ در شروع مراحل آموزش دستشویی، لگن او را كه داخل حمام یا دست‌شویی گذاشتید، برایش معرفی كنید و حتی او را تشویق كنید چند بار در روز روی لگن یا دست‌شویی بنشیند.
ـ زمانی كه كودك روی لگن خود نشست، اجازه یك فعالیت جالب مثل بازی با عروسكی خاص یا تخته و گچی كه روی آن را خط‌خطی كند، به او بدهید. شما با این كار استفاده از لگن و دست‌شویی را جذاب می‌كنید منتها باید به او بفهمانید فقط زمانی كه روی لگن نشسته است، حق استفاده از این بازی خاص را دارد.
ـ به تدریج لباس كودك را در زمان نشستن روی لگن یادست‌شویی كم كنید تا زمانی فرا رسد كه او بدون استرس و به راحتی لباس زیر و پوشك را درآورد و روی آن بنشیند.
ـ برای زمان كوتاهی در شروع كار به كودك اجازه دهید بدون پوشك باشد و اگر ادرار یا مدفوع كرد، برایش توضیح دهید كه كجا حق دارد این كار را انجام بدهد و كجا نمی‌تواند. در مراحل بالاتر و موقعی كه او روی لگن ادرار و مدفوع كرد، تشویقش كنید تا از شما بیاموزد چگونه خود را شستشو دهد، سیفون را بكشد و دست‌ها را خوب بشوید و خشك كند. رفته رفته نیاز كودك كمتر می‌شود و آداب دستشویی رفتن را می‌آموزد، این مدت به طور معمول شش هفته طول می‌كشد.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید