پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


برای من ای مهربان چراغ بیار


برای من ای مهربان چراغ بیار
نور یكی از ضروری‌ترین و كاربردی‌ترین عناصر دكوراتیو محسوب می‌شود. در غیاب نور، چیدمان خانه ‌ما هرچند هم زیبا، جلوه‌ای نخواهد داشت و به چشم نخواهد آمد. به‌علاوه نورپردازی صحیح زیبایی‌های چیدمان ما را دو چندان می‌كند اما كارشناسان در ستایش نور و نورپردازی پا را از این هم فراتر می‌گذارند و می‌گویند با استفاده از این عنصر می‌توانیم روی سبك چیدمان مورد نظرمان تاكید و آن را برجسته‌تر نشان دهیم. در ستون این هفته به اهمیت نور روی انواع سبك چیدمان می‌پردازیم.
▪ نكته اول: اگر خانه‌ای دارید كه به سبك سنتی و كلاسیك است، بهتر است برای برقراری روشنایی خانه از لوستر استفاده كنید. اگر فضای پذیرایی و اتاق نشیمن كوچك است، بهتر است از لوسترهای كوچك استفاده كنید و در فضاهای بزرگ از لوسترهای بزرگ استفاده كنید. به طور معمول، لوسترهایی كه برای سبك‌های كلاسیك و سنتی طراحی می‌شوند، از برنج یا مس ساخته شده‌اند. می‌توانید از انواع لوسترهای به رنگ سرب هم استفاده كنید، چرا كه این رنگ‌ با این سبك هماهنگی دارد و می‌‌توان گفت كه تاكیدی دوچندان بر این سبك دارد. به طور معمول در این سبك از نورپردازی لامپ‌های لوستر نمایان نمی‌شود و در بیشتر مواقع دارای حباب‌هایی هستند كه به روی لامپ‌ها قرار می‌گیرند.
▪ نكته دوم: اگر خانه‌ای به سبك ویكتورین دارید، بهتر است لوستری را انتخاب كنید كه دارای شیشه‌های منشور و یا كریستال باشد. به طور معمول لوسترهایی كه برای سبك ویكتورین طراحی می‌شوند، پایه‌هایی دارند كه به انواع نقوش گل آراسته است و یا حباب‌هایی دارند كه روی آنها نقوش گل طراحی شده است. از دیگر گزینه‌هایی كه می‌توانید برای این سبك از خانه‌ها انتخاب كنید، لوسترهایی است كه جنس بلور دارند.
▪ نكته سوم: اگر خانه‌ای دارید كه پر از آنتیك و وسایل عتیقه‌ است، لوستری را انتخاب كنید كه دارای سبك قدیمی است و دوران گذشته تاریخ را برای شما یادآوری می‌كند. آن دسته از لوسترهایی كه از فلز برنج، مس، برنز و فلزهای زنگاری ساخته شده‌اند، برای این سبك از خانه‌‌ها بسیار مناسب‌اند و تاكیدی مضاعف بر سبك قدیمی خانه دارند. دسته‌ای دیگر از لوسترهایی كه با این سبك از خانه‌ها كاملا هماهنگی دارند، لوسترهایی هستند كه دارای پایه‌های سنگی‌اند. برای مثال می‌توان دسته‌ای از لوسترها را كه در آن‌ سنگ مرمر به كار رفته است، نام برد.
▪ نكته چهارم: در فضاهای داخلی مینی‌مالیستی (ساده و كوچك) از ایده‌های ساده كمك بگیرید. نورپردازی‌های ساده و بی‌پیرایه می‌تواند برای خانه‌های كوچك و ساده، از بهترین گزینه‌های انتخابی شما باشد. استفاده از منابع نورانی در تورفتگی‌های سقف و یا فضای مابین سقف كاذب با دیوار و نیز استفاده از چراغ‌های متعدد و كوچك بر دیوار یا سقف در طول یك مسیر، بسیار مفید و مناسب است. در فضاهای مینی‌مالیستی و یا بسیار ساده، استفاده از چراغ‌‌های خیلی ساده از جنس سرامیك یا چوب بسیار توصیه می‌شود.
▪ نكته پنجم: اگر می‌خواهید اشكال هندسی از نور به روی سقف نمایان شود، از چراغ‌های استوانه‌ای شكل و یا مكعب شكل استفاده كنید، چرا كه به هنگام خارج شدن نور از این چراغ‌ها، سطوحی هماهنگ با همین اشكال روی سقف نمایان می‌شود.
▪ نكته ششم: اگر خانه‌ای بی‌تكلف و به سبك روستیك دارید، بهتر است از لوسترهای شیشه‌ای كه شیشه‌های آن مشجر هستند، استفاده كنید. همچنین لوسترهای ساده چوبی و سفالی با این سبك خانه‌ها بسیار هماهنگی دارند. اگر دوست دارید در جای‌جای خانه از چراغ‌های كوچك رومیزی استفاده كنید تا تاكیدی بر سبك چیدمان خانه باشد، بهتر است آن دسته از چراغ‌های رومیزی را انتخاب كنید كه درون كوزه‌های سفالی یا چوبی قرار دارند. با این انتخاب هم فضایی زیبا و صمیمی خلق می‌كنید و هم تاكیدی بر سبك روستیك و بی‌پیرایه خانه دارید.
▪ نكته هفتم: در فضاهای مدرن و مجهز، به طور مشخص از چراغ‌های دست‌ساز استفاده كنید. بهتر است این چراغ‌ها كاربردی باشند تا تزیینی. استفاده از چراغ‌های توكار برای سقف بسیار مناسب است. انواع چراغ‌های ریلی كه مابین سقف كاذب و دیوار تعبیه می‌شوند، برای این سبك از خانه‌ها بسیار توصیه می‌شود. بهتر است برای لامپ‌های هالوژنی كه در دیوار و سقف تعبیه می‌شوند، كلید دیمر بگذارید تا نور هالوژن‌ها قابل تنظیم باشد.
▪ نكته هشتم: بهتر است در فضاهای هنری و تخصصی از حباب‌های سبك تیفانی (توری) یا نوع میكا (طلق نسوز) استفاده كنید تا نوعی نور كه با تابش خفیف همراه است، در فضای مورد نظر پراكنده شود. در نورپردازی فضاهای هنری، استفاده از چراغ‌های چوبی در اشكال هندسی و یا نوارهای فلزی گرداگرد شیشه‌های رنگی یا مشجر توصیه می‌شود.
نكته نهم: در اتاق‌هایی كه به سبك روستایی مكزیك طراحی شده‌اند و یا در خانه‌هایی كه دارای سبك گلچین‌گرا هستند و به طور معمول با ادغام چند سبك همراه هستند و آمیزه‌ای از چند فرهنگ را دارند، از چلچراغ‌های كارشده آهنی استفاده كنید. استفاده از چراغ‌های سفالی ساده یا سفالی رنگ شده (به رنگ شاد) برای این سبك از خانه‌ها می‌تواند از دیگر گزینه‌های انتخابی باشد. یك جنس چوبی فرسوده و از رده خارج شده، می‌تواند به یك چراغ مخصوص مكالمات دوستانه تبدیل شود.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید