پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خسته‌نباشی، آقای امنیت!


خسته‌نباشی، آقای امنیت!
سرظهر است و آفتاب حسابی داغ، بی‌صبرانه پشت چراغ‌ قرمز ایستاده‌اید و باوسواس زیاد ثانیه‌های چراغ ثانیه شمار سر چهارراه را می‌شمرید. وقتی چراغ سبز می‌شود مثل این است كه همه دنیا را به شما داده باشند، با عجله از وسط چهارراه عبور می‌كنید و در همین لحظات پلیسی را می‌بینید كه صبح هم او را در همین محل بر سرپستش دیده بودید و جالب اینكه او باید همچنان به كنترل ترافیك همان چهارراه كمك كند، به راستی او از این همه سر پا ایستادن در این هوای گرم خسته نمی‌شود؟
به تازگی روزنامه <چاینادیلی> وضعیت سلامت نیروهای پلیس را مورد ارزیابی قرار داده است. در این نوشته آمده است، فشاركاری وارد بر پلیس‌ها در طول یك روز فعالیت شغلی‌شان بسیار زیاد است و آنها مجبورند ساعت‌های طولانی بر سر چهارراه‌ها در ترافیك‌های سنگین، سوت بزنند، یا در مراكز پلیس با مجرمان سر و كار داشته باشند و همه اینها استرس زیادی را بر این افراد وارد می‌آورد كه می‌تواند در طولانی مدت سلامت آنها را تهدید كند.
● سلامت پلیس زیر ذره‌بین
به‌تازگی ۵۹۰۷ پلیس در شمال كشور چین مورد بررسی قرار گرفتند و تلاش شد یك چكاپ كلی از وضعیت سلامت آنها به عمل آید. نتایج این مطالعه نشان داد كه ۶۵ درصد این پلیس‌ها در وضعیت خوبی از نظر سلامت قرار نداشتند. فعالیت تمام پلیس‌های مورد مطالعه، رسیدگی به ترافیك شهری و كنترل‌های سطح شهر بود. محققان اعلام كرده‌اند كه بالا بودن كلسترول خون، كبد چرب، فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی، مهم‌ترین بیماری‌هایی بوده‌اند كه سلامت این گروه از نیروهای پلیس را تهدید می‌كردند. سرپرست این گروه تحقیقاتی معتقد است علت اصلی این بیماری‌ها در پلیس‌های مورد بررسی، فشار زیاد كاری (شغلی)، استراحت كم و تغذیه نادرست و عدم آگاهی درباره این بیماری‌ها بوده‌ است. شغل پلیس‌ها بسیار دشوار است. چون آنها به دلیل مسوولیت‌های شغلی دایم تحت فشار قرار گرفته و ممكن است خستگی را تجربه كنند این استرس‌ها می‌تواند از نظر روحی و روانی آنها را فرسوده كرده حتی بر سلامت جسمانی‌شان نیز آثار نامطلوبی بر جای بگذارد. این محققان اعتقاد دارند صاحبان مشاغل دیگر ممكن است سر ساعت معینی به محل كارشان بروند، پشت میز به تعدادی پرونده رسیدگی كنند و سرساعت مشخصی محل كارشان را ترك كنند در حالی كه افراد پلیس ممكن است در طول روز با هزاران موقعیت استرس‌زا روبه‌رو شوند و شرایط شغلی‌شان روال مشخصی را طی نمی‌كند، آنها باید در هر لحظه آمادگی هر اتفاقی راداشته باشند و همین روال نامنظم زندگی می‌تواند، قدرت سیستم ایمنی بدن آنها را كاهش داده و آنها را در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر كند.
● تلاش برای آرامش
شاید شما هم شنیده‌اید كه می‌گویند تلاش كنید كه پایتان به كلانتری باز نشود چون صحنه‌هایی می‌بینید و حرف‌هایی خواهید شنید كه آرامش شما را بر هم می‌زنند. بسیاری از نیروهای پلیس مجبورند هر روز با ده‌ها پرونده سرقت، دعوا، قتل، تجاوز و مانند آن سرو كار داشته باشند و برای كشف حقیقت در ماجرا دقیق شوند. بسیاری از این وقایع و صحنه‌هایی كه این نیروها مجبورند ببینند، دل‌ هر انسانی را به درد می‌آورد ومی‌تواند آرامش روحی و روانی او را بر هم بزند. گرچه افراد پلیس مدت‌ها آموزش دیده‌اند كه با این صحنه‌ها چگونه برخورد كنند ولی گاهی از این وقایع تاثیر پذیرفته و آرامش روحی و روانی‌شان را مختل می‌كند. فشار كاری زیاد و سر و كار داشتن با چنین وقایعی می‌تواند سلامت روانی پلیس‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. نتیجه یك مطالعه نشان می‌دهد برگزاری كلاس‌های مشاوره با روان‌پزشكان و روان‌شناسان می‌تواند برای افراد پلیس در این شرایط بسیار كمك‌كننده باشد. در این كلاس‌ها، روان‌شناسان پلیس‌ها را برای قرارگیری در چنین موقعیت‌هایی آماده می‌كنند و به آن راه‌هایی را آموزش می‌دهند كه به وسیله آن بدون اینكه از حادثه تاثیر بپذیرند، به كشف حقیقت و اجرای قانون بپردازند. جالب است بدانید داشتن قدرت ذهنی و روانی بالا در مقابله با مشكلات یكی از شاخص‌های انتخاب پلیس در مدرسه‌های آموزش پلیس است.
● مرگ پلیس و ۱۱ سپتامبر
حادثه ۱۱ سپتامبر را در سال ۲۰۰۱ كمتر كسی است كه به خاطر نداشته باشد ولی به تازگی یكی از نیروهای پلیسی كه در این حادثه، در گروه نجات و امداد آسیب این حادثه فعالیت می‌كرد، به دلیل مشكلات تنفسی جان سپرد. درست لحظاتی پس از این حادثه گروه‌های امدادی برای نجات آسیب‌دیدگان به محل اعزام شدند كه این پلیس ۳۴ ساله نیز از محل كار خود به برج‌های دوقلوی فروریخته، اعزام شد. این پلیس ۴۷۰ ساعت در زیرزمین به كار امداد مشغول بود كه سال گذشته پس از یك بیماری دشوار جان سپرد. نتایج مطالعات نشان داد كه او بر اثر استنشاق گازهای سمی و گرد و غبار در طول ساعات طولانی كه به انجام وظیفه مشغول بوده است، دچار آسیب جدی ریه شده است. بیماری ریه و عفونت بافت‌های ریه، علت اصلی مرگ این پلیس جوان اعلام شد. همكاران این پلیس فداكار می‌گویند در تمام این ساعات طولانی او فقط با یك ماسك كاغذی، در زیرزمین به نجات جان مصدومان پرداخته است.
● پیش از پلیس شدن بخوانید
بسیاری از نیروهای پلیس مجبورند ساعت‌های طولانی در طول هفته كار كنند. فراموش نكنید شغل پلیس یك شغل ۲۴ ساعته است و برخی از آنها مجبورند روزهای تعطیل و آخر هفته نیز كار كنند. حتی برخی از شب‌ها مجبورند در محل كارشان حاضر باشند. یك پلیس باید آماده باشد تا هر لحظه به او نیاز بود، در محل كارش حاضر شود. برخی از نیروهای پلیس نیز باید خود را برای ماموریت‌های شغلی و سفر به شهرها و كشورهای گوناگون آماده كنند و به این دلیل زمانی طولانی دور از خانواده خود زندگی كنند. گاهی نیروهای پلیس مجبورند در عملیات تعقیب و گریز، باسرعت زیاد رانندگی كنند كه در این شرایط در معرض خطر تصادف و آسیب‌های فیزیكی هستند به ویژه اگر قرار باشد با اتومبیل خود، اتومبیل دیگری را متوقف كنند. یك پلیس باید بتواند استرس‌ها و فشار شغلی را تحمل كند. فراموش نكنید هنگامی كه یك پلیس شدید باید همواره در محل كارتان یك <یونیفورم> بپوشید. برخی از پلیس‌ها باید ساعت‌ها سر پا بیاستند و برخی باید تمام روز را رانندگی كنند. برخی نیز باید با یك موتور سیكلت مخصوص پلیس، این سو و آن سو بروند. محل كار برخی از پلیس‌ها در فرودگاه و بعضی از آنها در كشتی و بندر است و بعضی در پلیس‌ها نیز باید كار كردن با سگ‌های پلیس را یاد بگیرند.
● در مدرسه آموزش پلیس چه می‌گذرد؟
در بسیاری از كشورها برای اینكه شما به عضویت نیروهای پلیس آن كشور در بیایید باید حتما تبعه آن كشور باشید. شرط اصلی برای پذیرش در مدارس پلیس سلامت جسمانی و قدرت بدنی و داشتن یك شخصیت قدرتمند است. در مدرسه آموزش پلیس، شما باید تعدادی دروس نظری را مطالعه كنید و آزمون این دروس را با موفقیت پشت‌سر بگذارید. در این مدرسه، كلاس‌هایی برای آمادگی و افزایش قوای جسمانی برای شما برگزار می‌شود كه در پایان این كلاس‌ها شما دیگر آن نوجوان لاغر و ضعیف نخواهید بود و قد و قامتی به هم خواهید زد. یاد گرفتن فنون دفاع شخصی بخشی دیگر از آموزش‌های مدارس آموزش پلیس است كه در این كلاس‌ها شما یاد می‌گیرید چگونه با مهاجمان برخورد فیزیكی داشته باشید. یاد گرفتن فنون نظامی و آموزش‌هایی درباره ابزار و تجهیزات نظامی بخش دیگری از آموزش‌های این كلاس‌ها را تشكیل می‌دهد. آشنایی با قانون، جرایم راهنمایی و رانندگی و چگونگی گزارش این موارد به مراجع بالاتر از جمله مواردی است كه یك پلیس باید از آن آگاهی داشته باشد. تمام این موارد ایجاب می‌كند كه شما از ضریب هوشی بالا و هوشیاری ویژه‌ای برخوردار باشید تا بتوانید از شم پلیسی خود برای كشف حقایق استفاده كنید.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید