پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

غددلنفاوی متورم


غددلنفاوی متورم
● غده لنفاوی چیست؟
غدد لنفاوی در تمام قسمتهای بدن وجود دارند. این غدد معمولا بشکل گروهی در کنار هم قرار میگیرند که نمونه هایی از آنها را میتوان در گردن، زیر بغل و کشاله ران لمس نمود. اهمیت غدد لنفاوی ناحیه سر و گردن از بقیه قسمتهای دیگر بدن بیشتر است.
این غدد لنفاوی بوسیله رگهای لنفی بهم متصل هستند. مایع لنف همان مایع بین سلولی است که در حد فاصل بین سلولها وجود دارد. این مایع بین رگهای لنفی و فضای بین سلولی در گردش میباشد. این مایع بعد از عبور از رگهای لنفاوی در نهایت به جریان خون ریخته میشود.
مایع لنفی و غدد لنفاوی مهمترین بخش سیستم ایمنی بدن هم محسوب میشوند به این دلیل که در آنها گلبولهای سفید (بخصوص لنفوسیتها) و پادتنهای بدن در جریان هستند و بر علیه عفونتها و عوامل عفونی مبارزه میکنند.
● چه عواملی باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی میشوند؟
غدد لنفاوی طبیعی از نخود کوچکترند. شما ممکن است تا بحال چندتای آنها را زیر پوست لمس کرده باشید. غدد لنفاوی زیر پوستی در صورتی که متورم شوند، راحتتر لمس میشوند. این غدد ممکن است به اندازه مغز بادام یا بزرگتر هم شوند. غدد لنفاوی ناحیه قفسه سینه و شکم در صورتی که خیلی بزرگ هم شوند قابل لمس نخواهند شد.
▪ علل بزرگی غدد لنفاوی عبارتند از:
۱) عفونت:
شایعترین علت تورم غدد لنفاوی است. غدد لنفاوی نزدیک محل عفونت سریعتر متورم میشوند. این تورم سریع باعث دردناک شدن این غدد میشود. سلولهای ایمنی از ناحیه این غدد به طرف عوامل عفونت (ویروس و باکتری) حمله ور میشوند. بعد از برطرف شدن عفونت غده لنفاوی به اندازه طبیعی خود بر میگردد البته این بازگشت حدود یک هفته طول میکشد.
عفونت ناحیه حلق و لوزه باعث تورم غدد لنفاوی گردن میشود. عفونت پوست بازو غدد لنفاوی زیر بغل را متورم میکند. غدد لنفاوی کشاله ران هم بدنبال عفونت ناحیه ران و دستگاه تناسلی بزرگ میشوند. خیلی جالب است که بدانید عفونتهای ویروسی میتوانند غددلنفاوی تمام بدن را متورم کنند.
۲) علل دیگر:
موارد کمی را شامل میشوند. از جمله این موارد سرطان است که در مراحل اولیه غدد لنفاوی نزدیک خود را مبتلا میکنند و باعث تورم آنها میشوند. مثلا در سرطان پستان غدد لنفاوی زیر بغل، در سرطان حنجره غدد لنفاوی گردن و در سرطان ریه و دستگاه گوارش به ترتیب غدد لنفاوی قفسه سینه و شکم را متورم میکنند. به یاد داشته باشید که در سرطانها غدد لنفاوی بتدریج بزرگ میشوند و در نتیجه دردناک نیستند.
● درمان غدد لنفاوی متورم چیست؟
درمان بستگی به علت ایجاد کننده دارد. تورم غدد لنفاوی در واقع نشانگری از یک بیماری میباشد. به این ترتیب برای کاهش اندازه غده باید بیماری را برطرف نمود که درمانهای متنوعی را شامل میشود. مثلا اگر عامل تورم این غدد عفونت ویروسی باشد، نیازی به هیچگونه درمانی نیست. در صورتی که در سرطانها سختترین درمانها را برای بیمار باید انجام داد.
● آیا میدانید که اگر یک غده لنفاوی متورم پیدا کردید، چه کاری باید انجام دهید؟
تورم غده لنفاوی بدنبال عفونتهای ویروسی خیلی شایع است. در این حالت غده لنفاوی بطور متناوب با بهبود و عود عفونت کوچک و بزرگ میشود و معمولا تورم آن با درد همراه است. این نوع تورم غده نیازی به توجه ندارد. درصورتی که علتی برای این تورم پیدا نکردید، اصلا از آن غافل نشوید.
▪ توصیه میشود در موارد ذیل به پزشک خود مراجعه کنید:
- غده یا غدد لنفاوی متورمی که علتش نامعلوم است
- غده ای که بدنبال یک عفونت متورم شده است ولی ۲ هفته بعد از بهبود عفونت همچنان متورم باقی مانده است.
محسن اخگر


همچنین مشاهده کنید