شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


دزدی از جیب خودتان


دزدی از جیب خودتان
شما اتومبیل كسی را نمی دزدید
شما كیف پول كسی را نمی دزدید
شما تلفن همراه كسی را نمی دزدید
شما فیلم نمی دزدید
خریدن فیلم های قاچاق، دزدی و خلاف قانون است
خریدن فیلم های قاچاق، یك جرم است
در صورت مشاهده هرگونه تخلف به شماره تلفن ۱۶۰۰-۱۱۲۲۷۷ گزارش دهید.
آن چه خواندید تبلیغی است كه انجمن فیلم آمریكا (MPAA) در سایت خود به منظور اطلاع رسانی و هشدار به مردم درباره جرمی كه این روزها قانونگذاران با شدت عمل هر چه بیشتری درصدد مهار آن هستند، آورده است. حقیقت این است كه این روزها در بسیاری از كشورها بخصوص كشورهای آسیای جنوب شرقی كه گلوگاه تبادلات فیلم ها و محصولات مختلف صوتی ـ تصویری قاچاق و غیرمجاز است، خریدن و تماشاكردن دی وی دی ها و سی دی های بدون كپی رایت سرگرمی بسیاری از مردم است. آنها جدیدترین كلیپ ها یا فیلم های ویدیویی را یا از طریق اینترنت دانلود می كنند و یا آنها را به قیمت كمتر از یك دلار از فروشندگان مجاز و غیرمجاز تهیه می كنند و حتی به صورت سفارشی در منزل خود دریافت می كنند.
بیشتر مصرف كنندگان این محصولات قاچاق دیدن دی وی دی های تكثیر شده و بدون كپی رایت را نه به چشم جرم بلكه برای راحتی كار خود و متقبل نشدن هزینه های به ظاهر غیرضروری می دانند و در نتیجه عذاب وجدانی بابت استفاده از این محصولات ندارند. از سوی دیگر با گسترش شبكه های مختلف اطلاع رسانی و انبوه تبلیغاتی كه پیش از اكران فیلم های پرفروش روز می شود همه برای دیدن آنها مشتاق تر از آنند كه صبر كنند تا تب و تاب این فیلم ها فروكش كند و بعد نسخه دی وی دی مجاز و كپی رایت شده آنها به بازار برسد. با همه تلاش هایی كه برای آگاه كردن مردم از ماهیت غیرقانونی تكثیر غیرمجاز فیلم های روز انجام می گیرد به نظر می رسد كه بازكردن این گره كور به معضلی تبدیل شده است كه در جوامع پیشرفته جز با تغییر در سیاست های پخش و اكران فیلم ها و یا قانونگذاری های جدید در زمینه برخورد با متخلفین حل نمی شود .
● آمار و اقام چه می گویند؟
از هر چهار كاربر اینترنتی یك نفر اقدام به دانلود غیرقانونی فیلم می كند كه این آمار روبه رشد است. گزارشی كه بتازگی از سوی انجمن فیلم آمریكا در زمینه دانلود كردن غیرقانونی فیلم ها منتشر شده است حاكی از آن است قاچاق فیلم به این شیوه و تكثیر غیرمجاز آن در میان ۲۵ درصد از جمعیتی كه به طور مرتب فیلم های جدید روز را دنبال می كنند، فراگیر است و در كره جنوبی كه استفاده از اینترنت برای دانلود كردن فیلم ها و آثار صوتی ـ تصویری رایج است به وفور دیده می شود.
به عبارتی دیگر در این كشور از هر ۱۰ كاربر اینترنتی ۶ نفر اقدام به این كار می كنند. البته نگرانی دست اندركاران صنعت سینما در حالی بیشتر می شود كه بسیاری از این دانلود كنندگان از مراجعه كمتر و كمتر به سینما برای دیدن فیلم های روز و همچنین خرید كمتر دی وی دی خبر داده اند. این پدیده كه به قاچاق اینترنتی فیلم ها معروف است با گسترش روزافزون كاربردهای مختلف اینترنت و همچنین رواج File sharing یا همان در اختیار گذاشتن فایل های صوتی ـ تصویری با كاربران یك شبكه اینترنتی داخلی و حتی خارجی است، بسیار زیاد شده است. تحقیقات انجمن فیلم در آمریكا نشان داد كه كاربران اینترنتی اگر بتوانند فیلم ها را با سرعت بیشتری به دست آورند و یا به دست دیگران برسانند، بیشتر اقدام به این گونه دانلودها خواهند كرد و همین لزوم حذف فاصله زمانی میان اكران گسترده فیلم ها و ورود آنها به شبكه اینترنتی را بیشتر می كند.
یكی دیگر از شیوه های رایج تكثیر غیرمجاز فیلم ها و قاچاق آنان ضبط آنها با دوربین های مخفی بسیار كوچك در سالن های سینما و تكثیر این دست فیلم های به اصطلاح پرده ای است. با وجود آن كه سالن ها این روزها به حسگرهای ویژه الكترونیكی كه به حضور این گونه دوربین ها پی می برند، مجهز شده است و یا آن كه بازرسانی با عینك های شب نما به طور مرتب در جریان پخش فیلم از سالن ها بازدید می كنند، این شیوه قاچاق سینمایی هنوز هم در بسیاری از كشورها دیده می شود. همزمان نبودن اكران افتتاحیه فیلم های روز در كشورهای مختلف انگیزه ای است كه افراد را به دیدن این گونه نسخه های پرده ای كه از كیفیت بسیار پائینی نیز برخوردارند ترغیب می كند و بدین ترتیب سالانه میلیون ها دلار خسارت با استفاده از این شیوه تكثیر و قاچاق سینمایی بر پیكره صنعت فیلمسازی جهان بخصوص هالیوود وارد می شود.
از سوی دیگر با پیشرفت تكنولوژی و استفاده قاچاقچیان از ابزارها و فناوری های پیشرفته از جمله دوربین های فیلمبرداری بسیار ظریف كه به راحتی در كیف پول جا می شوند یا دستگاه های ضبط دیجیتال كه به قطر و اندازه یك خودكار هستند كار را دشوارتر و قاچاق فیلم ها را سهل تر می كند. جفری گودسیك، مدیر بازاریابی بخش فروش فیلم ها در كمپانی فوكس قرن بیستم، می گوید: «برخی كامپیوترهای دستی مجهز به قطعه ای جانبی هستندكه می تواند یك فیلم كامل دوساعته را ضبط كند. قاچاقچیان سپس این قطعه را جدا می كنند و آن را در پیراهن و حتی گره كراوات خود جاسازی می كنند.
كار به همین سادگی است.» براساس تازه ترین برآورد انجام شده از سوی انجمن فیلم آمریكا، استودیوهای سینمایی سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار از بابت قاچاق و تكثیر غیرمجاز فیلم ها به شیوه های مختلف خسارت می بینند. به عقیده برخی كارشناسان تشدید مجازات ها در قالب برنامه ای مدون و مستمر فارغ از كاركردهای مقطعی و همچنین استفاده از تكنولوژی های جدید و متفاوت دیگر برای جلوگیری از ضبط شدن غیرقانونی فیلم ها، می تواند سرقت و قاچاق آنها را در مسیری قابل كنترل قرار دهد.
همچنین زمانبندی مناسب برای اكران عمومی و پخش ویدیویی، اكران همزمان فیلم های روز در كشورهای مختلف و همچنین توزیع همزمان در شبكه خانگی و به صورت دی وی دی از دامنه زیان تهیه كنندگان وصاحبان فیلم ها در شبكه قاچاق خواهد كاست. هم اكنون بیشتر فیلم های پرفروش نخست در آمریكا به اكران افتتاحیه جهانی گذاشته می شوند و همین امر قاچاق آنها را برای عرضه همزمان در اروپا و آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه تشدید می بخشد.
● ۵۰درصد فیلم های قاچاق از كانادا می آیند
شاید تعجب برانگیز باشد اماهالیوود كانادا را مسبب ۵۰ درصد از قاچاق فیلم های همه دنیا می داند و همین موجب شده تا مقامات و دست اندركاران سینمایی در آمریكا در اندیشه به تأخیر انداختن اكران فیلم های جدید روز دراین كشور باشند. بنابر آخرین تحقیقات انجام گرفته از سوی كمپانی فوكس قرن بیستم دراین زمینه بیشتر كپی برداری های پرده ای فیلم ها در سالن های سینمای مونترال انجام می گیرد و قاچاقچیان از قانون كپی رایت نه چندان سفت و سخت این كشور و همچنین اكران دوزبانه فیلم ها (فرانسوی و انگلیسی) به نفع خود استفاده می كنند و در مدت زمان كوتاهی تازه ترین فیلم های بازار به دست پخش كننده های چین و فیلیپین و دیگر كشورهای آسیای جنوب شرقی می رسد. هم اكنون هالیوود كانادا را برای مهار این معضل زیر فشار قرار داده است و حتی این كشور را تهدید به تأخیر در اكران فیلم های جدید روز كرده است، براساس قانون كپی رایت در كانادا تنها در صورتی می توان افراد را مجرم شناخت كه بتوان نقض این قانون به وسیله آنها را اثبات كرد و اگر بتوان ثابت كرد كه ضبط غیرقانونی یك فیلم باهدف تكثیر غیرمجاز آن و قاچاق آن صورت می گیرد، فردخاطی رامی توان به پرداخت ۲۵هزار دلار یا حبس در زندان محكوم كرد.
● قوانین و تمهیدات جانبی:
براساس قانون كنونی كپی رایت در آمریكا ضبط یك فیلم در سالن های سینما یك جرم است و مجرم به ۲ سال حبس در زندان محكوم خواهد شد. همچنین چنانچه محرز شود این ضبط برای مقاصد تجاری و پخش غیرقانونی فیلم ها انجام شده است فرد خاطی به پرداخت جریمه نقدی و همچنین یك تا ۵ سال حبس محكوم می شود.
درحالی كه تلاش قانونگذاران برای مهار این معضل سخت تر و برخورد با متخلفان بیشتر می شود، هالیوود نیز در پی دستیابی به فناوری های تازه ای است تا با استفاده از آنها مانع تكثیر غیرقانونی فیلم های سینمایی شود. آخرین تحول دراین زمینه نیز ورود دی وی دی های مجهز به فناوری تكثیر غیرمجاز به بازار بود. دستگاه های جدید دی وی دی به طورهوشمند و با فناوری به كار گرفته شده در آنان تشخیص می دهندكه آیا نسخه ای كه در دستگاه جای داده شده است یك نسخه مجاز است یا آن كه به طور غیرقانونی تكثیر شده است. این دستگاه می تواند با هرنوع روش تكثیر غیرمجاز ، خواه با استفاده از دوربینی كه به سمت پرده سینما نشانه رفته و خواه با خالی كردن نسخه فیلم روی یك نوار ویدئویی یا لوح فشرده مقابله كند.
همه این كار را می كنند، چرا من نكنم؟ استودیوهای فیلمسازی آنچنان درآمدهای بالا و نجومی ای دارند كه دیدن نسخه های قاچاق به آنها ضرری نمی زند، پس چراخودم را محروم كنم؟ من آنها را به هیچ كس دیگری امانت نمی دهم و فقط خودم فیلم را تماشا می كنم ، پس كار من چه ایرادی دارد؟ تقصیر خود آنهاست. قیمت دی وی دی ها را پائین بیاورند تا ما هم نسخه های اوریژینال راتهیه كنیم. ماچه تقصیری داریم؟ آماده شدن نسخه های دی وی دی فیلم های روز طول می كشد، چقدر بایدمنتظر بمانم كه فیلم های روز دنیا را روی دی وی دی ببینم؟
شما به عنوان مصرف كننده یك كالای فرهنگی یعنی فیلم، همواره می توانید برای نقطه نظر خود استدلال های منطقی بسیاری بیاورید اماكافی است از خود بپرسید كه اگر همه همچون شما فكر بكنند چه بر سر صنعت فیلمسازی خواهد آمد و چه كسانی فیلم های آینده ما را خواهند ساخت؟ استودیوهای فیلمسازی سالانه حدود ۴۰۰میلیون پوند به خاطر قاچاق فیلم هایشان خسارت می دهندو اگر این خسارت وارد نمی شد، هرسال می توانستیم شاهد ساخته شدن ۶-۵ فیلم پرهزینه دیگر مانندارباب حلقه ها، هری پاتر، دزدان دریایی كارائیب یا شرك باشیم كه هزینه تولید هریك در حدود ۸۰میلیون پوند بوده است. بنابراین قاچاق فیلم و دیدن نسخه های كپی شده چیزی جز دزدیدن پول از جیب خودتان نیست. هم اكنون قاچاق فیلم بزرگترین خطری است كه در كمین صنعت فیلمسازی نشسته؛ خطری كه اگر تا ۱۰ سال دیگر مهار نشود، خیلی از مشاغل مرتبط با سینما از بین خواهد رفت و نیروهای انسانی بسیاری بیكار خواهند شد.
شیلا ساسانی نیا
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید