جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کنترل بیماری های لاعلاج


کنترل بیماری های لاعلاج
بیماری هایی كه در اثر بدی محیط زندگی و ضایعات ناشی از تمدن، روز به روز بیشتر دامن بشر را می گیرند و هر سال میلیون ها نفر انسان در جهان جان خود را در اثر ابتلا به بیماری ها از دست می دهند. در جامعه متمدن امروزی این بیماری ها در میان مردم قتل عام می كنند:
۱) ابتلا به الكل یا الكلیسم:
یعنی اعتیاد به الكل كه در غرب بسیار فراوان است.
۲) بیماری آلزایمر: عبارت است از فرسایش و كوچك شدن و از كار افتادن مغز همراه با پیری.
۳) سرطان:
كه در حال حاضر محققان و دانشمندان فراوانی در سراسر جهان بیش از هر بیماری دیگر روی آن كار می كنند و هر سال میلیاردها دلار صرف تحقیقات و مداوای بیماران مبتلا به آن می شود.
۴) مرض قند یا دیابت:
كه فقط در كشور امریكا یازده میلیون مبتلا دارد و روز به روز تعداد مبتلایان به آن افزوده می شود.
۵) اعتیاد:
كه به خصوص در جوان ها دیده می شود و از آنجایی كه مواد مخدر با استفاده بسیار زیادی همراه است. لذا با وجود مبارزه شدید دولت ها با این امر، قاچاق مواد مخدر كما فی السابق ادامه دارد و هر ساله با معتاد كردن جوان ها میلیون ها دلار به جیب قاچاقچیان سرازیر می گردد و دولت امریكا نیز با آن همه تجهیزات الكترونیك و وسایل دقیق نمی تواند مانع ورود این مواد به مرزهای كشور خود شود.
۶) بیماری های قلبی:
كه متا سفانه آمار آن نیز در سراسر دنیا رو به افزایش است به خصوص آن كه تمدن غرب باعث ناراحتی اعصاب مردم نیز شده و بدی وضع اعصاب مردم به شیوع این بیماری ها كمك می كند.
۷) بیماری های عصبی - عضلانی:
كه تعداد زیادی در سراسر جهان مبتلا دارد و انواع و اقسام مختلف آن عبارت است از : اسكلروز چندگانه یا MS و آب شدن عضلات كه درمان آنها نیز فوق العاده مشكل و پردردسر است.
۸) بیماری پاركینسون:
كه با لرزش مداوم دست ها همراه است و اختلالات دیگری نیز در بدن ایجاد می كند.
۹) آرتریت روماتویید:
كه یك نوع بیماری رماتیسمی است كه تمام مفاصل كوچك بدن را فرا گرفته و باعث كج و معوج شدن آنها می گردد و با درد شدید همراه است و علت آن نیز هنوز روشن نیست.
۱۰) استرس یا تنش ها:
مقصود ضربه های عصبی است كه خود منجر به ضربه های قلبی و ایجاد مشكلات بسیار فراوانی در بدن می شود و روز به روز هم با بدتر شدن محیط زندگی و خراب شدن وضع اعصاب مردم، فراوان تر می شود.
با دقت در علت انواع این بیماری ها به این حقیقت می رسیم كه هیچ كدام از این بیماری های ده گانه مزبور به وسیله میكروب یا عوامل بیماری زا ایجاد نمی شود.
راه ابتلای به این نوع بیماری ها در اثر شرایط بد زندگی و شرایط بد محیطی است كه در آن زندگی می كنید و به خصوص در اثر موادی كه از راه غذا خوردن و نوشیدن مشروبات الكلی و از راه كشیدن سیگار و امثال آن وارد بدن خود می كنید.
● مبارزه با بیماری ها
آگاهی و آموزش راجع به این بیماری ها سبب می شود با كنترل غذا، محیط و شرایط زندگی، این بیماری را تحت انقیاد خود درآوریم.
دكتر Image می گوید: محیط، غذاهای ما و نحوه زندگی بزرگترین عوامل مخاطره آمیز دوران حیات هستند.
انسان با دقت و توجه به این عوامل می تواند به راحتی شرایط را به نحو دلخواه تغییر دهد و از این راه شمار مبتلایان به این بیماری ها را بكاهد، بعضی از بیماری های ذكر شده به قدری نیرومند هستند كه وقتی شما یك بار به آن دچار شدید دیگر نجات از شر عوارض آنها مشكل می باشد و بیماری روز به روز پیشرفت می كند ولی همان طور كه گفته شد این پزشك مشهور و تعداد زیادی از محققان دیگر اعتقاد دارند كه می شود، ابتلا به این بیماری ها را متوقف كرد.
● نقش تغذیه در كنترل بیماری ها
تغذیه مهم ترین راهی است كه از طریق آن شما قادر خواهید بود از مبتلا شدن خود به این بیماری ها جلوگیری كنید. البته مجبور نیستید كه فقط از یك نوع غذا استفاده كنید بیش از یك میلیون نوع خوراكی هست. از همه آن ها می توانید، مصرف كنید.
چه لزومی دارد كه خود را مسموم سازید و به یك نوع غذا اكتفا نمایید. پس برای حفظ سلامتی و صحت و زیاد زیستن باید سعی كنید مسموم نشوید و همه خوراكی ها را بخورید ولی از مقدار خوراك هیچ چیز تجاوز ننمایید.
سعی كنید به هیچ سمی معتاد نشوید حال می خواهد این سم تریاك باشد یا گوجه فرنگی و اگر تاكنون اشتباه كردید و به زیاد خوردن یك نوع غذا معتاد شده اید باید بكوشید تا این اعتیاد برطرف شود و اشتباهی كه سال ها كرده اید را ترك كنید.
به شما نمی گوییم غذا نخورید، نمی گوییم كم بخورید بلكه می گوییم خوب و كافی و متنوع بخورید ولی سعی كنید هیچ غذایی را از مقدار خوراكی بیشتر نخورید.
دكتر رسول دریایی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید