جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اهمیت ماساژ درمانی در ورزش


اهمیت ماساژ درمانی در ورزش
ماساژ یا ماساژدرمانی به دلیل تأثیرات جسمی و روانی، جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده و حتی كلاس های آموزشی برای دكترها، بدنسازها و علاقه مندان به وجود آمده كه البته به دلیل تأثیرگذاری مثبت، در بین ورزشكاران و افراد دارای مشاغل سخت فیزیكی طرفداران بی شماری دارد. البته یك ماساژور به خصوص افرادی كه با ورزشكاران سر و كار دارند، باید بر حسب نوع رشته ورزشی و اثرات آن روی بدن و اینكه آن ورزش كدام عضلات را بیشتر به تحرك وامی دارد، اطلاعات كافی داشته باشد و از عملكرد زنجیره عضلات و بافت ها مطلع باشد؛ چرا كه این شناخت و آگاهی برای یك فرد ماساژدهنده كه باید در زمینه های مختلف ورزشی تجربه داشته باشد، لازم است.
استعداد و توانایی یك فرد یا ورزشكار به خصوصیات جسمانی وی در ۳ مقوله مهارت، نیروی سرعت و تداوم قدرت برمی گردد كه به صورت عام در قدرت جسمانی و به صورت خاص در تمركز و افزایش توانایی فرد در انجام یك ورزش تأثیر دارد.خستگی ناشی از تمرینات، استرس، فشار روانی ناشی از حساسیت برخی مسابقات برای ورزشكاران، گرفتگی خفیف عضلات و آسیب دیدگی های جزئی، مسایل روزمره ورزشكاران می باشد كه بهره گیری از دانش ماساژ تأثیر مطلوبی در رفع آنها خواهد داشت.ماساژ نقش انكارناپذیری در آماده سازی افراد برای حضور در تمرینات و مسابقات داشته و همچنین باعث توانمندی جسمی و روحی فرد می شود. به همین دلیل در حفظ سلامتی ورزشكار نقش مهمی دارد.
ماساژ به ضمیر خودآگاه این امكان را می دهد كه به فرد كمك كند تلاش بیشتری انجام دهد.ورزشكاران به هنگام تمرین یا مسابقه دچار افزایش فعالیت جسمانی و حركات انبساطی و انقباظی در عضلات خود می شوند كه یكی از وظایف اصلی ماساژورها رفع خستگی عضلات و اثر بازدارندگی آنها است تا از این طریق بدن به حالت تعادل برسد.
البته بهموازات تمرینات اصلی برای ورزشكاران، برخی اقدامات برای سلامتی و توانایی این افراد ضروری است؛ اقداماتی همچون روان درمانی فعال؛ گرم كردن و كشیدن عضلات، نرمش و ورزش های تعادلی، حركات نرم، سرد كردن بدن و ماساژ فردی و اقدامات روان درمانی غیرفعال؛ استفاده از گرما، دوش گرفتن برای رفع خستگی، سونا و عوامل دیگر كه باعث آرامش توأمان روح و جسم می شود.انجام ماساژ یك امر تخصصی است و سپردن این كار به افراد غیرمتخصص ممكن است آسیب هایی نیز به همراه داشته باشد به خصوص به دلیل عدم شناخت افراد از عضلات و نوع كاربرد آن در بافت های بدن، غالباً تنها بر روی عضوهای خاصی از بدن همچون سرشانه ها ماساژ انجام می گیرد.
افراد عادی جامعه به دلیل عدم تحرك لازم به دلیل انجام تمرینات سنگین و متناوب دچار گرفتگی عضوی از بدن می شوند؛ البته استرس های روحی و روانی هم به نوعی در ایجاد «اسپاسم» نقش دارند كه ماساژدرمانی تأثیر مطلوبی در برطرف كردن این مشكل خواهد داشت . همچنین آسیب دیدگی های جزئی كه منجر به كبودی و یا شكستگی نشود و یا همان ضرب دیدگی، در بین افراد عادی و ورزشكاران به تناوب دیده می شود كه شناخت نقاط مورد نظر از سوی ماساژورها و استفاده از تكنیك های لازم جهت كم كردن و یا برطرف كردن ناراحتی های جزئی می تواند باعث كاهش خطرات احتمالی شود.
برای انجام ماساژ، تكنیك ها و روش های مختلفی وجود دارد. ماساژور باید از آناتومی بدن انسان ها شناخت لازم داشته و سپس با توجه به نوع خستگی، گرفتگی و یا آسیب دیدگی جزئی فرد یا ورزشكار، اقدامات لازم را انجام دهد. در ابتدای كار باید با سرانگشتان اقدام به برطرف كردن اسپاسم یا گرفتگی آن قسمت كرد (البته باید از اعمال فشار بر روی استخوان ها جداً خودداری شود) و فشار بر روی عضلات یكسان و متناوب باشد، از طرفی میزان توانایی فرد به هنگام ماساژ سنجیده شود؛ چرا كه میزان تحمل افراد متفاوت است.
انجام ماساژ را باید بدون توقف و هماهنگ انجام دهید و توجه داشته باشید ماساژ فردی یا ورزش تنها برای برطرف كردن اسپاسم یا گرفتگی عضلات و خستگی بدن است كه البته تأثیر مطلوبی هم در كاهش برخی دردهای خفیف ناشی از آسیب دیدگی دارد اما راه درمان نیست و برای انجام درمان قطعی برخی ناراحتی ها حتماً باید به پزشك مراجعه كرد. به هر حال انجام ماساژ فردی برای افراد عادی و به خصوص ورزشكاران جدا از نرمش ها و تمریناتروزانه، تأثیر مطلوبی خواهد داشت كه دانستن اجرای آن خالی از لطف نیست.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید