جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


شرکت Magna Steyr بازیگر کلیدی آینده خودرو سازی AvtoVaz


شرکت Magna Steyr بازیگر کلیدی آینده خودرو سازی AvtoVaz
انقلابی آرام در بزرگترین خودرو سازی روسیه، در حال وقوع است. شركت rosoboronexport - شركت دولتی فعال درزمینه تسلیحات نظامی و كنترل‌كننده avtovaz از سال ۲۰۰۵ - اكنون به سمت مشخص كردن استراتژی مالكیت سهام این خودروساز حركت كرده است. براساس ترتیبات جدید، سهام این شركت خودروساز توسط ائتلاف خودروسازان روسیه (AVVA) لغو شده و در مقابل، ساختارمالكیت آن ساده و شفاف خواهد شد.
این اقدام، در واقع راه را برای avto­vaz بویژه در زمینه­های ایجاد ائتلاف­های استراتژیك - ویا معامله- با شركت­های غربی هموارخواهد كرد. این خودروسازروسی، قبلا در زمینه ایجاد سرمایه­گذاری مشترك با شركت جنرال موتورز با هدف توسعه و تكوین خودروی Niva Suv و تولید شورولت Captive، با مشكل رو به روشد و مذاكراتش با رنو نیز طی ماه­های متوالی، با كندی پیش رفته است. این شركت از اواخر سال ۲۰۰۶ برنامه ای را برای ایجاد كارخانه­ای جدید با شركت Magna steyr - یكی از شركت­های بزرگ كانادایی تامین كننده magna international محسوب شده و انجام قراردادهای تولید برای خودروسازان بویژه دایملر- كرایسلررا برعهده دارد - مدنظر قرار داده است. براساس گزارش مطبوعات روسیه، مراحل پایانی این برنامه و عقد قراردادهای نهایی بینavtovaz و مگنا، طی چندهفته آینده نهایی خواهد شد. براساس این قرارداد، نسل جدیدی از خودروهای جدید جایگزین خودروهای قدیمی سری ۱۱۰ دربازار روسیه شده و كارخانه­ای جدید با ظرفیت سالانه ۴۵۰ هزاردستگاه در شهر Togliahi احداث خواهد شد.
این تنها قرارداد نخواهد بود زیرا موارد دیگری از جمله همكاری با رنو نیز دردستوركار قرار دارد كه در صورت توافق، همكاری­های خارجی avto vaz را بیشتر خواهد كرد. AvtoVaz در نمایشگاه خودروی ژنو (سال گذشته) مدل جدیدی از خودروی lada­ C را به نمایش گذاشت كه در واقع نخستین نشانه ازخودروهایی است كه باید با همكاری مگنا تولید شود. این خودرو، براساس پلتفرمی جدید تولید شده و دربرگیرنده مدل­های گوناگون است. پلتفرم این خودرو توسط طرف كانادایی طراحی شده اما طراحان روسی نیز در طراحی آن نقش داشته­اند. این خودروی جدید از لحاظ آلاینده­ها و ایمنی، مطابق با استانداردهای اروپایی خواهد بود. میزان سرمایه­گذاری این پروژه، ۲ میلیارد دلار اعلام شده ومراحل اجرایی آن از سال ۲۰۰۸ آغاز و در سال ۲۰۱۰ به بهره برداری خواهد رسید. مگنا در این پروژه، عملا انعطاف­پذیری درفرایندهای تولیدی را به خودروساز روسی ارائه خواهد كرد واین اقدام، توانمندی­های تولیدی بزرگترین خودروساز روسیه را دچار تحول خواهد ساخت.
‌avto vaz سرسختانه براین باور است كه این پروژه، تاثیر چندانی برمعامله آتی با رنو نخواهد داشت. هم اكنون، مذاكرات این شركت در حال انجام است، اما با توجه به مذاكره و قرارداد آتی با مگنا، avto vaz نیازی به رنو نخواهد داشت و رنو نیزازگزینه رشد سرمایه­گذاری مشترك كنونی با شركت Avtoframos برخوردار است. فروش قابل توجه دربازار روسیه، مهمترین عامل ادامه فعالیت avto vaz بوده است.
این شركت، سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می­كند. به رغم رشد ۸ درصدی در سال ۲۰۰۶، بسرعت درحال ازدست دادن سهم بازار خود دربازار رو به رشد روسیه است. براساس پیش­بینی­های موجود، سهم بازار این شركت از ۳۹ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۵/۳۳ درصد در سال ۲۰۰۶ كاهش یافته است. این میزان، براساس برآورد بانك سرمایه­گذاری آلمان (UFG) درسال ۲۰۱۰ به ۲۸ درصد كاهش خواهد یافت. دراین میان، نیازAvtoVaz به مدل­های جدید، اهمیت ویژه­ای دارد. مدل­های كنونیlada ۱۱۰ از اواسط دهه ۱۹۹۰ در این كشورتولید شده، اما تكوین این خودرو اساسا در دوره حاكمیت كمونیستی انجام گرفته است.
همچنین، مدل جدیدترkalina نیزاطمینان چندانی را در بازار به خود جلب نكرده است. با توجه روزافزون مشتریان روسی به خرید خودروهای وارداتی دست دوم و یا خودروهای جدیدتری مانند خودروی ارزان قیمت لوگان، فروش این خودروهای قدیمی و یا نامطمئن، روز به روز دشوارترمی­شود. از سوی دیگر رقبای دیگری درصحنه حضوردارند كه ازجمله آن می­توان به خودروی موفق فورد focus اشاره كرد. قیمت این خودروها حدود ۱۰ هزار دلار است كه سودآوری آن بسیاربیشترازمدل­های قدیمی avtovaz است. ضمنا ، پیوندهای روسی مگنا تنها به این خودروساز محدود نشده است. مگنا درحال انجام معامله­ای با دومین خودروسازبزرگ روسیه (GAZ) درزمینه تولید چند مدل خودروی كرایسلر و دوج است. این قطعه­ساز كانادایی، پیشینه­ای طولانی درمونتاژخودروهای مرسدس، جیپ و مدل­های كرایسلر برای شركت دایملر/ كرایسلر، بویژه دركارخانه Graz اتریش دارد.
سرمایه­گذاری magna-gaz عملا موجب تولید خودروهای كرایسلر دربازارروسیه شده و بخش عمده­ای از قطعات آن نیز درداخل این كشورتولید خواهد شد. GAZ درسال گذشته، خودروسازی انگلیسی LDV (تولید كننده خودروهای ون) را تصاحب كرده ومدیرسابق فورد در اروپا را به خدمت گرفت. عناصرمتعددی دراین معاملات به چشم می­خورند. كرایسلر،avtovaz و GAZ همگی كم و بیش درحال تغییرات مدیریتی هستند، اما جدا از این تحولات، به نظر می­رسد Magna steyr به عنوان بازیگری كلیدی، در این تحولات ظهور خواهد كرد.
نویسنده : محمد ابراهیم فتاحی
منبع:
Just-auto.com (magna steyr emerges as a pivotal player in avtoVAZ&#۰۳۹;s future), ۵ April ۲۰۰۷
منبع : ماهنامه صنعت خودرو


همچنین مشاهده کنید