چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


دوستانی با رفتار ناشایست


دوستانی با رفتار ناشایست
دوستی هم میتواند به اندازه یک رابطه عاشقانه پر فراز و نشیب باشد. مشکلاتی که در یک رابطه دوستانه رخ میدهند کم نیستند، اما ما در اینجا تنها به چند مورد از معمولترین آنها پرداخته ایم:
هنگامی که اتفاقی بسیار عالی برایتان رخ میدهد یا نیاز به همدمی برای درد دل کردن دارید، به سراغ چه کسی میروید؟ به جرات میتوان گفت که این شخص در اکثر موارد دوست صمیمی شماست نه همسرتان. اما در این میان مشکلی هم وجود دارد، شما هر چقدر هم دوستتان را دوست بدارید، اما بازهم از دست آنها میرنجید، خشمگین میشوید و حتی آزار میبینید.
پس با دوستی که دیوانه تان میکند و با رابطه دوستانه ای که به سردی گراییده باید چه کرد؟
● دوست غیر قابل اتکا
رابطه چگونه است؟ کمتر پیش می آید که او در کاری تشریک مساعی کند، به خصوص هنگامی که پای شما در میان باشد. او در پاسخ به تماسهای شما، تلفن نمیزند، بعضی اوقات بر سر قرار حاضر نمیشود و هر چند وقت یکبار به مدت طولانی ناپدید میشود. شما بسیار به او علاقه دارید، اما دوست داشتید که او قدری قابل اتکا تر باشد.
چه باید کرد؟ اگر دوستتان با همه همین رفتار را دارد، پس تنها راه حفظ دوستی، اتکا نداشتن به اوست. بپذیرید که او برای به انجام رساندن امور ساخته نشده است و باید در فرصتهای پیش آمده تنها از بودن با او لذت ببرید.
اما، اگر شما تنها کسی هستید که شاهد این رفتار او هستید، چنین به نظر میرسد که او برای این دوستی ارزش چندانی قائل نیست. بهتر است به این نکته فکر کنید که آیا حفظ دوستی او، ارزش این همه وقت و انرژی را دارد یا خیر.
● دوست محتاج
رابطه چگونه است؟ او هر روز برای گزارشی جدید از اوضاع زندگی آشفته خود با شما تماس میگیرد. ممکن است این حالت موقتی باشد- یک شکست عشقی او را برای مدتی آسیب پذیر کرده باشد-. اما اگر او این عادت را حفظ کند، این حالت موقتی میتواند به امری دائمی تبدیل شود و شما در نهایت متوجه میشوید حمایت و همدلی در دوستی، برای شما به یک مسیر یک طرفه تبدیل شده است.
چه باید کرد؟ برای خود محدوده ای قائل شوید. اینکه بخواهید خارج از حد توانایی خود مایه بگذارید به ضررتان خواهد بود و از طرفی، این دوست هم به شما وابسته خواهد شد و این به ضرر وی خواهد بود.
پس، اگر او در زمانی نامناسب به شما تلفن کرد، به جای اینکه با اعصابی ناراحت و احساس ناتوانی به حرفهای تکراری اش گوش دهید، او را متوجه نامناسب بودن موقعیت کنید. اگر در طول شام تمام صحبت درباره مشکلات این شخص بوده، موضوع را تغییر دهید و درباره خودتان صحبت کنید. نیازهای خود را بیان کرده و هنگام بروز مشکلات، او را به حمایت از خود دعوت کنید.
● دوست رقابتی
رابطه چگونه است؟ او عاشق رقابت است - و معمولا پیروز میشود. اگر شما در حال وزن کم کردن باشید، او بیشتر از شما کم میکند. اگر شغل خوبی پیدا کرده باشید، او هم به فکر تغییر شغل می افتد. اگر رابطه عاشقانه ای را شروع یا به آن خاتمه دهید، او نیز در امور عاشقانه زندگی خود تجدید نظر میکند. شما احساس میکنید که نمیتوانید کاری را انجام دهید که او، بهتر از شما آنرا به انجام نرساند.
چه باید کرد؟ باید درک کنید که او این کارها را به دلیل عدم اعتماد به نفس و تزلزل شخصیت خود انجام میدهد و اینکه تعقیب رد پای شما، هرگز برایش رضایت خاطر به همراه نخواهد داشت. سپس خود را از این رقابت خارج کنید. شما باید خواسته های خود را هدف گرفته و از هر لحظه زندگی خود لذت ببرید.اینکه او بدون هیچ هدفی، به رقابت ادامه میدهد، مشکل شما نیست.
● دوست بی عیب و نقص
رابطه چگونه است؟ این دوست عالی است- شاید کمی بیش از حد عالی است. او زیبا و باهوش و در کار خود موفق است و جنس مخالف را به سادگی جذب میکند. شما در مقابل این همه موفقیت دوستتان احساس درماندگی میکنید و این غبطه خوردن، هر دیدار با او را به کاری زجرآور مبدل میکند.
چه باید کرد؟ فراموش نکنید که احساسات شما، مشکل خودتان و نتیجه احساس نا امنی شما هستند. البته اگر این دوست تنها به این دلیل با شما وقت گذرانی میکند که "خودش" بهتر به نظر بیاید، واضح است که باید در انتخاب دوستان خود تجدیدنظر کنید. اما اگر او دوست واقعی شماست، شما هم دوست واقعی او باشید و سعی کنید به جای کوچک شمردن موفقیتهای او، برایش خوشحال باشید. در ضمن، بر روی اعتماد به نفس خود هم کار کنید و بدانید که هرچه نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید، در رابطه دوستی نیز صمیمانه تر رفتار خواهید کرد.
● دوست عاشق پیشه
رابطه چگونه است؟ او عاشق جلب توجه جنس مخالف است و مشکل اینجاست که گاهی همسر یا نامزد شما هم هدف این عشوه گریها قرار میگیرد. شاید او منظور بدی نداشته باشد و تنها دلیل این رفتار او عدم اعتماد به جذابیت خود و یا عادت به جلب نظر است.
چه باید کرد؟ عصبانی نشویدف اما حتما به او تذکر دهید و بگویید که پایش را از گلیم خود درازتر نکند. اگر همچنان به این رفتار ادامه داد، رابطه خود را با او محدود به دوره های زنانه کنید، اگر نامزدتان نسبت به این وضعیت اعتراض کرد، شاید زمان آن رسیده باشد که در این رابطه هم تجدید نظر کنید.
● دوست سلطه جو
رابطه چگونه است؟ در یک کلام، او میخواهد هر چیز آنطور که خودش میخواهد انجام شود. و شاید شما در اولین ملاقات چندان از این خصیصه بدتان نیامده باشد و این حالت اعتماد به نفس شدید، وقت گذرانی با او را بسیار جالب میکرده است. اما ممکن است که به مرور زمان او بیش از پیش سلطه جو شده و یا شما اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده اید. حالا حس میکنید که این شخص به قدری خودسر است که حفظ یک دوستی متعادل با او بسیار مشکل است.
چه باید کرد؟ سعی کنید در مقابلش بایستید. اگر متوجه نشد که حالت رئیس مآبانه اش برخورنده است، نمیتوان از او توقع تغییر یافتن داشت. پس دفعه دیگر که او از طرف خود برای جمع تصمیم گرفت و انتظار داشت شما هم از این تصمیم پیروی کنید، نظر خود را اعلام کنید. اگر شروع به بحث و جدل کرد، شما هم با آرامش دلایل خود را بگویید، اگر او به مشاجره ادامه دادف آنچه را که "خودتان" میخواهید انجام دهید و از او هم برای همراهی دعوت کنید.
ivillage.co.uk
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید