جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


زیبایی هنر مندانه با ترکه های خشک چوب


زیبایی هنر مندانه با ترکه های خشک چوب
تركه‌های خشك چوب تنها با سرانگشتان ماهر زنان و مردان است كه می‌تواند نرم شود، زیبایی بیافریند و مایه دلخوشی آنهایی شود كه دوست دارند، دست بر سطوح خشكی بكشند كه در عین خشونت، نرمی حریر را در اذهانشان تداعی می‌كند.
هیچ‌كس منكر نیست. زیبایی دارد حصیر!
حصیرهای بافته، رنگ‌شده و پیچ‌واپیچ در هر شكلی كه باشند، جذابند. به جاذبه همان نی‌های تالابی كه از وجب‌ها آب، قد برافراشتند و خمیده شدند تا ظرفی شوند در دست گردشگرانی كه به آن دیار سفركرده‌اند یا زیراندازی شوند برای تفریحشان و شاید كلاهی بر سرشان به وقت ظل آفتاب.مصطفی گودرزی"، كم نمی‌داند از حصیر. او دل به رشته‌هایی داده كه روزی در عین سبزی می‌درخشیدند اما در زمان از كار افتادگی نیز خاصیت جوان شدن پیدا می‌كنند. او می‌گوید: " تا آنجا كه می‌توانید به همه بگویید كه بافته‌های حصیری هرچند موجب پیری زودرس بافندگانش می‌شود اما همیشه جوان زندگی كردن را به آنان می‌آموزاند، درست مثل همه رشته‌های صنایع‌دستی! اما چه سود كه حتی خودی‌ها نیز قدر سرپنجه هنرمندانشان را نمی‌دانند."او از واردات بی‌رویه اجناس مشابه چینی به ایران به شدت انتقاد می‌كند و می‌افزاید:" ورود كالاهای بی‌كیفیت و ارزان‌قیمت خارجی بر تولیدات داخلی تاثیر منفی گذاشته است." گودرزی با تأكید ادامه می‌دهد: متاسفانه هنوز عزم و باور ملی در برنامه‌ریزی كشور برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی ایجاد نشده است.این هنرمند، بی‌توجهی به نیازها و سلایق بازارهای جهان، از جمله استاندارد نبودن سیستم بسته‌بندی را از دیگر دلایل پسرفت این هنر - صنعت در كشور می‌داند و ادامه‌می‌دهد: برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ارائه تسهیلات كم بهره و طولانی مدت و ساماندهی صنعتگران در پیشبرد و توسعه صنایع‌دستی مفید به نظر می‌سد. گودرزی توجه ویژه به پژوهش در زمینه رشته‌های تلفیقی و تكمیلی صنایع‌دستی را یكی از نكاتی عنوان می‌كند كه جای آن هنوز در این حوزه خالی‌است.
"راحله حسینیان " از دیگر هنرمندانی است كه با تارهای حصیری، وسایل كاربردی باورنكردنی می‌سازد. او هم از وضعیت كنونی این هنر در كشور به هیچ عنوان راضی نیست، چنانكه با صراحت تمام اعلام می‌كند: وضعیت كنونی این صنعت و چشم‌انداز آینده آن مهمترین كاری است كه باید در حوزه پژوهشی مورد توجه قرار گیرد در صورتی كه مسئولان در بحث آموزش، عملكرد مناسبی ندارند و به طور كل فعالیت آموزشی این حوزه را بی‌نتیجه می‌دانند. وی با توضیح این مطلب كه كم توجهی به آموزش رشته‌های بومی صنایع دستی در استان‌ها، فراگیرشدن این صنعت را با مشكل روبرو كرده است، با لحنی ملتمسانه ازمسئولان درخواست می‌كند: در زمینه صادرات و جلوگیری از واردات كالاهای مشابه خارجی تدابیر لازم اتخاذ كنید.
طبق آمار از ‪ ۳۰۳‬رشته فعال صنایع‌دستی كشور ‪ ۸۸ ‬رشته در مازندران فعال است و ۴۷۰‬كارگاه تولیدی و‪ ۸۵‬شركت نیز در این استان مشغول به ارائه محصولات متنوعی از جمله بافته‌های حصیری هستند،‌اما نارضایتی‌ها تمامی ندارد. هیچ هنرمندی از وضعیت حرفه‌اش راضی نیست. زیبایی‌های صنایع‌دستی تنها برای خریداران زیبایی دارد.
آنها كه در این حوزه مشغول به فعالیتند، می‌گویند: اگر تولیدات زیبای شما هم برایتان نان و آب نمی‌شد و همیشه به دلیل نداری و وضعیت اسفناك مالی شرمسار خانواده و فرزندانتان می‌شدید، زیبایی تولیدتان نیز بسیار زشت و كم‌اهمیت به چشم می‌آمد.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید