جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


مازندران؛ نامی آشنا و ایرانی


مازندران؛ نامی آشنا و ایرانی
دریای شمال ایران در گستره تاریخ همواره به یكی از نام‌های ایرانی معروف بوده است و در آثار اغلب مورخان معروف ایرانی از این دریا به دو نام دریای تبرستان (طبرستان) یا دریای مازندران نام برده شده است.
آمدن هر دو نام در دایره‌المعارف‌های معتبر، مهر تاییدی بر ایرانی بودن این دریا در طول تاریخ بوده است. خزر در هیچ‌كدام از نام‌های قدیمی این دریا نیامده است و از دوره قاجار این نام مجعول و غیر ایرانی مرسوم گشته و وارد بعضی اسناد رسمی از جمله قراردادهای ننگین گلستان و تركمنچای شده است.
دریای بزرگ و بسته‌ای كه بیش از چهارصد هزار كیلومتر مربع وسعت دارد و بزرگ‌ترین دریاچه جهان شناخته می‌شود، محیط زیست گران‌بهاترین ماهی‌های دنیاست و در سواحل مربوط به ایران بین بخش جنوبی دریای مازندران و رودخانه‌هایی كه به آن می‌ریزند ۷۸ گونه و زیرگونه ماهی یافت می‌شود. این دریا به نام‌های مختلف در طول تاریخ و در نقشه‌‌های جغرافیایی شناخته شده است كه از اسامی سواحل جنوبی آن گرفته شده و كلاً ایرانی است، نام‌هایی چون گرگان، ساری و گیلان روی این دریا بوده است كه همگی به مناطقی از تبرستان باستانی (كه مازندران امروزی باقیمانده آن است باز می‌گردد.
قزوین نام دیگری از این دریا ست كه از سوی كشورهای عربی به شكل بحرالقزوین استفاده می‌شود. البته در مغرب زمین این دریا از دیر زمان به دریای كاسپین (Caspian) شهرت داشته و هنوز هم در نقشه‌های چاپ غرب «كاسپین» روی آن دریا به چشم می‌خورد . خزر نامی است برگرفته از قوم خزر كه در بخش شمالی دریا ساكن شده‌اند و قومی غیر ایرانی و ستیزه جو و مهاجم بوده‌اند و هر از گاهی به شهرهای ایران و ارمنستان و آذربایجان كه جزو قلمرو ایران بودند هجوم می‌آوردند.
این قوم كه بعدها به یهودیت گرویدند حتی بعد از ظهور اسلام علیه ایران و ایرانیان جنگ‌های خونین به راه انداخته‌اند و در هزار سال پیش در سده دهم میلادی به دست روس‌ها نابود شده‌اند و بازماندگان آنها منطقه را ترك كرده و امروزه بسیاری از یهودیان آمریكا و اروپای شرقی و فلسطین اشغالی از اخلاف همان خزران یهودی هستند.
بنابراین بر اساس آنچه گفته شد و بر اساس اسناد و مدارك قابل دسترسی و آثار به‌جا مانده از مورخان و جغرافیدانان و نقشه‌های جغرافیایی دریای شمال ایران نباید به نامی جز دریای مازندران شناخته شود همانطوری كه دریای گرم جنوب ایران همواره در طول تاریخ به نام خلیج فارس شناخته شده است و به‌رغم تلاش‌های دشمنان این مرز و بوم برای تحریف نام خلیج‌فارس نتیجه نگرفته‌اند و همچنان در اسناد بین‌المللی از دریای جنوب ایران به عنوان خلیج فارس نام برده می‌شود و بحق، دولتمردان ایرانی در طول تاریخ معاصر هرگز حاضر نشده‌اند معاهده یا قراردادی را امضا كنند كه نام تحریف شده این دریا بكار رفته باشد و باید از همین مبنا و روش درست و منطقی و مبتنی بر حقانیت تاریخی نسبت به نام دریای مازندران كه به غلط دریای خزر نامیده شده، پیروی كنیم.
آیا تاكید بر ایرانی بودن نام دریا موجب سوء تفاهم از سوی همسایگان می‌گردد؟ جای بسی شگفتی است كه در دولت گذشته نام خزر به‌صورت رسمی به جای مازندران انتخاب و طی بخشنامه‌ای ابلاغ شده است. این تغییر پس از تصویب در جلسه كمیته تخصصی نام‌گذاری و یكسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران در تاریخ ۱۸/۹/۱۳۸۱ طی بخشنامه‌ای به تاریخ ۳۰/۱۰/۱۳۸۱ و به شماره ۵۴۸۶۴ توسط محمد رضا عارف، معاون اول رئیس جمهور به كلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر كشور ابلاغ می‌شود. در مصوبه كمیته مذكور چنین آمده است: «جهت جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم احتمالی و جلوگیری از تشتت آرا در زمینه نام پهنه آبی شمال كشور، از نام «خزر» در داخل كشور و Caspian در متون خارجی قراردادها و معاهدات بین‌المللی استفاده گردد.»
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید