پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

HighMAT ، روشی جدید برای مدیریت رسانه‌ها


HighMAT ، روشی جدید برای مدیریت رسانه‌ها
فناوری كارآمد دسترسی به رسانه یاHighMAT ، اختصار عبارت High-PerformanceMedia Access Technology فناوری جدیدی است كه موجب رشد چشمگیر كاربرد رسانه های دیجیتالی در دستگاههای الكترونیكی می شود .
كاربران در سراسر جهان، به منظور ذخیره، سازماندهی و دسترسی به رسانههای دیجیتالی، از دستگاههای الكترونیكی متفاوتی - كه تعداد آنها دائما رو به افزایش است -استفاده می كنند .فناوری HighMAT با ارائه یك روش استاندارد و ساده، امكان ایجاد و مدیریت مجموعه دلخواهی از آهنگها، فیلمها و عكسهای دیجیتالی را روی یك كامپیوتر شخصی و جابه جایی فایلهای رسانه دیجیتال با استفاده از واسطه های قابل ضبط همانند CD-R و CD-RW بین كامپیوتر و سایر دستگاههای پخش همانند پخش كنندههای CD و DVD را برای كاربر فراهم می آورد.
به عبارت بهترHighMAT ، استاندارد جدیدی برای دستگاههای الكترونیكی است كه فناوری دسترسی به رسانه های دیجیتالی را ارتقا داده و سازگاری بین كامپیوترهای شخصی و پخش كننده های CD و DVD را افزایش میدهد .
● دلایل استفاده ازHighMAT
همگام با افزایش اشتیاق كاربران برای ضبط و دسترسی به رسانه‌های دیجیتالی، نیاز به سازگاری شفاف بین قالبها و دستگاههای متفاوت، بیش از پیش احساس می شود. فناوری HighMAT روشی استاندارد، سهل الاستفاده و مناسب را در جهت مدیریت رسانههای دیجیتالی در اختیار كاربران می گذارد.
● مشكلات موجود
امروزه زمانی كه كاربران، مجموعه های صوتی، تصویری و عكسهای دیجیتالی خود را روی CD-R یا سایر قالبهای فیزیكی ایجاد میكنند، پخش كننده های CD و DVD با روشهای متنوع و بعضا متناقض، اطلاعات را میخوانند .از همین رو عمل پخش میتواند باعث سردرگمی كاربر شود زیرا:
-بسیاری از پخشكنندههای الكترونیكی از لیست پخش و گزینه های پیشرفته پخش همانند دستیابی به آیتمها برحسب تاریخ یا سبك، پشتیبانی نمیكنند.
-رابطی كه برای دستیابی به فایلهای رسانهای و دیگر اطلاعات مرتبط از قبیل لیست پخش، پوشهها و غیره استفاده می شود، در دستگاههای متفاوت فرق دارد .
-خواندن و پخش فایل های حجیم موسیقی، تصویر یا عكس دیجیتالی ممكن است در یك پخش كننده DVD یاCD ، تا چندین دقیقه طول بكشد .
-به علت عدم پشتیبانی دستگاه پخش از فایلهای فشرده یا به علت ناسازگاری طرح كلی دیسك با دستگاه پخش، احتمال غیرقابل پخش بودن دیسك ها بسیار زیاد است.
● ارائه راه حل
HighMATبا ایجاد یك روش استاندارد برای كامپیوترها در ساخت رسانه های دیجیتالی با قالبهای فیزیكی متنوع و برای دستگاههای پخش جهت خواندن اطلاعات، تمام مشكلات مطرح شده را حل می كند. بدین ترتیب زمانی كه كاربران، محتوای رسانه دیجیتالی را از یك دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می كنند،:HighMAT
▪ سازگاری بین كامپیوتر شخصی و دستگاههای پخش از قبیل پخش كننده های CD یاDVD ، ضبط اتومبیل و پخش كنندههای دیجیتالی شخصی را افزایش می دهد .
-با امكان سازماندهی و دستیابی به فایلهای صوتی -تصویری یا عكس، برحسب گزینه های گوناگونی همانند نام هنرمند، سبك و غیره، تجربه جذابتری را در اختیار كاربر میگذارد.
▪ به كاربر امكان میدهد تا دستگاه پخش كننده الكترونیكی خود را به دلخواه و بدون محدودیت خاصی انتخاب كند .
▪ موارد بررسی سازگاری را حذف و امكان راه اندازی سریعتری را برای كاربر فراهم می سازد .
● شركتهای پشتیبانHighMAT
فناوری HighMAT كه با طرح مجوزدهی ساده در دسترس است، مورد حمایت تعداد زیادی از تولیدكنندگان نرمافزار و سازندگان دستگاههای الكترونیكی واقع شده است. تا به امروز علاوه بر شركتهای مایكروسافت و پاناسونیك، شركت فوجی فیلم نیز از آن حمایت كرده است.
▪ مایكروسافت:
این شركت در برنامه های Media Player ۹ و Movie Maker ۲ برنامه ویرایش و توزیع تصاویر دیجیتالی در ویندوز XP ویندوز، از HighMAT حمایت كرده است.
▪ پاناسونیك:
این شركت نیز در نسل جدید پخش كننده های CD و DVD خود از HighMAT پشتیبانی كرده است .مسئولان شركت در ژانویه ۲۰۰۳ این سری از محصولات جدید خود را معرفی كردند .
▪ فوجی فیلم :
این شركت نیز در محصولات آتی خود از این استاندارد پشتیبانی خواهد كرد .
● سئوالات متداول
▪ دلایل ایجاد HighMAT چه بوده اند؟
ـ دستیابی به موسیقی از هر مكان :
آهنگهای مورد علاقه خود را با استفاده از Miedia Player ۹ ویندوز یا سایر نرمافزارهای معمول ضبط CD كه از HighMAT پشتیبانی می كنند روی یك CD-R ضبط كنید .سپس به كمك پخش كننده CD قابل حمل یا كامپیوتر محل كار خود، به این CD گوش دهید فقط كافی است آهنگ دلخواه خود را برحسب آلبوم، نام هنرمند، سبك یا لیست پخش انتخاب كنید .
ـ به اشتراك گذاشتن فیلمهای خانوادگی :
با به كارگیری نرم افزارHighMAT ، یك فیلم خانوادگی با استفاده از تصاویر و فیلمهای دیجیتالی تهیه كرده، سپس نتیجه را روی یك CD-R ذخیره كنید.حال می توانید این فیلم را حتی به كمك پخش كننده DVD خود نیز مشاهده كنید .
ـ مشاهده عكسها در هر مكان :
فیلم دوربین خود را به یك شركت پردازش عكس همانند فوجیفیلم ارسال كنید پس از پردازش، شركت مورد نظر یك دیسك HighMAT برای شما می فرستد كه می توانید آن را از طریق پخش كننده DVD روی مانیتور یا تلویزیون مشاهده كنید .به علاوه قادر خواهید بود كه عكسهای خود را به سادگی در كامپیوتر ویرایش كرده و كپی آنها را برای اقوام خود، ارسال كنید.
▪ قالبهای رسانه دیجیتالی كه میتواند برایایجاد CD با HighMAT مورد استفاده قرار گیرد، كدامند؟
ـ موزیك MP۳ :وWMA
ـ تصویر WMV :و MPEG۴ با قالب فایل ASF اختیاری
ـ عكس.JPEG :
▪ با توجه به اینكه پیش از این، كاربران از قالبهای JPEG و MP۳ استفاده می كردند، دیگر چه لزومی داشت كه یك مشخصه جدید برای فایلهای رسانه ای فشرده ایجاد شود‚
فناوری HighMAT یك قالب رسانهای جدید نیست بلكه روشی برای سازماندهی و توزیع قالبهای رسانهای روی CD است .به علت عدم سازگاری بین قالبهای كامپیوتری و دستگاههای گوناگون پخش، ایجادCD های سفارشی حاوی انواع قالبهای رسانه ای در كامپیوتر میتواند به تجربه نامطلوبی برای كاربران منجر شود در حالی كه HighMAT نگرانیهای ناشی از این ناسازگاری را از بین میبرد .
حمیدرضا شریف زاده
منبع : وب ایران


همچنین مشاهده کنید