شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

قهرمان لالیگا و تغییر و تحولات فراوان


قهرمان لالیگا و تغییر و تحولات فراوان
تیم رئال مادرید قهرمان فصل اخیر لالیگا شد و به این ترتیب به سلطه بارسلونا در فوتبال اسپانیا پایان داد. اكنون قوهای سپید بر بلندای قله قهرمانی ایستاده اند و باید خود را آماده حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده كنند.
دیوید بكهام در مسابقه یكشنبه شب گذشته مقابل مایوركا آخرین بازی خود را برای این تیم انجام داد و با كسب مقام قهرمانی، پایانی خوش برای خود رقم زد. مطمئناً این قهرمانی ارزش دوچندانی برای وی خواهد داشت، چراكه به پایتخت اسپانیا آمد تا كنار جمع كثیری از بازیكنان بزرگ جهانی مقام های متعدد قهرمانی را جشن بگیرد اما ورود این چهره به مادرید با افت قوی سپید همراه شد و بحران عجیبی دامان این باشگاه را گرفت كه منجر به دوری آنها از قله های قهرمانی شد تا اینكه كاپلو سرمربی كاربلد و مجرب ایتالیایی زمام امور را در دست گرفت و این تیم را طبق یك برنامه ریزی صحیح گام به گام رو به جلو آورد و سرانجام در هفته های پایانی طی رقابتی داغ و مهیج جام قهرمانی را از بارسلونا پس گرفت.
شیرینی و حلاوت این قهرمانی زمانی بیشتر می شود كه بدانیم رئال به دلیل برتری در ۲ بازی رفت و برگشت مقابل بارسا و طبق قوانین موجود در فوتبال اسپانیا، جام قهرمانی لالیگا را فتح كرد و اكنون طرفداران این تیم سر از پا نمی شناسند. آنها همان گونه كه در سانتیاگو برنابئو شادی می كردند، خیابان های مادرید را نیز به محل ابراز شادمانی تبدیل نمودند.
جدا از بكهام كه با مقام قهرمانی از رئال جدا شد، یك بازیكن بزرگ برزیلی و پرافتخار به نام روبرتو كارلوس هم كه به تازگی پای برگه قرارداد فنرباغچه تركیه را امضا كرده نیز در ورزشگاه خانگی این تیم دور افتخار زد و از تماشاگرانی كه بیش از یك دهه او را تشویق می كردند، جدا شد. كارلوس در قهرمانی گذشته رئال به همراه كاپلو شریك بوده و یكی از پرافتخارترین بازیكنان باشگاه است كه همراه «رائول» كاپیتان تیم ،در تمامی جام های كسب شده نقش داشته است.
كارلوس هم به دلیل سن و سال و فشار بالای مسابقات، آن درخشش گذشته را نداشت؛ هرچند به لطف درایت كاپلو تا حد زیادی پیشرفت كرد و دیدیم كه در بازی های پایانی فصل جاری نسبت به ابتدای فصل بهتر و مؤثرثر بازی می كرد.او در حالی كه از چند تیم معتبر ایتالیا و انگلستان پیشنهاداتی دریافت كرده بود، به دلیل حضور«زیكو» سرمربی برزیلی در فنرباغچه و علاقه سرمایه داران ترك به این چهره معروف، ترجیح داد سال های پایانی فوتبال خود را در این كشور سپری كند.
غیر از خبر جدایی این ۲ بازیكن كه از هفته ها و ماه ها پیش بر سر زبان ها جاری بود، خبر دیگری كسب مقام قهرمانی مادریدی ها را تحت الشعاع قرار داد؛ فابیو كاناوارو مدافع برتر جهان اعلام كرد قصد دارد به پیشنهاد سالانه ۵/۲ میلیون پوند میلان پاسخ مثبت بدهد و همراه «امرسون» هافبك دفاعی و برزیلی تیمش كه او نیز قصد حضور در تست پزشكی باشگاه میلان را دارد، در جمع بزرگان فاتح اروپا حضور یابد كه در آن صورت زوج او و نستا كه در تیم ملی ایتالیا نیز با یكدیگر همبازی هستند، در تركیب مدافع عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا نیز كنار هم بازی كرده و استحكام خط دفاعی میلان را افزایش خواهند داد.
بدون تردید خروج هر ۲ بازیكن به پیكره دفاعی رئال ضربه می زند، بخصوص كاناوارو كه با حضور در تركیب مادریدی ها پس از چندین فصل تا حد زیادی اوضاع خط دفاعی تیم اول پایتخت را سر و سامان داد و همراه سایر مدافعان توانست میزان ضربه پذیری تیم را كاهش دهد.
كاپلو در این فصل برای جایگزینی امرسون گزینه های جوانی را مدنظر قرار داد و با پرورش صحیح، موجبات رشد ۲ جوان آرژانتینی را فراهم كرد كه هیگوآین با رویكرد هجومی بیشتر در كنار دیارا می تواند خواسته های رئال را تأمین كند، بنابراین راه خروج امرسون باز شده و برای بازگشت دوباره به سری A مشكلی ندارد اما مطمئناً یافتن جانشین برای كاناوارو دشوار است. البته رئالی ها با خرید «متزلدر» مدافع آلمانی درواقع آینده نگری كرده اند.
در شرایط كنونی هیچ مدافعی نمی تواند به اندازه كاناوارو باتجربه و دقیق عمل كند. به هر حال مادریدی ها سرگرم برپایی جشن و سرور جهت سی امین قهرمانی لالیگا هستند اما كالدرون و همكارانش باید به فكر تجهیز و تقویت تیم خود باشند، چراكه در این فصل بیش از هر مسأله ای مدیون درایت و توان رهبری كاپلو بودند و به درستی می دانند اگر این مربی از تیم جدا شود، كار بسیار دشواری در پیش خواهند داشت؛ ضمن اینكه با وجود كاپلو هم برای دفاع از عنوان قهرمانی و درخشش در لیگ قهرمانان اروپا به تقویت بیشتر نیاز دارند.
كاپلو تا حد زیادی نیروی جوانی را به تركیب تیم تزریق كرد و اكنون هم چند چهره باتجربه دیگر از تیم جدا شده یا در حال خروج هستند. رئال ابتدا باید تكلیف سرمربی خود را روشن كرده و سپس نفرات موردنظر را جذب كند.
رئال در كناره های زمین، مركز دفاع و حتی درون دروازه به خرید بازیكنان جدید نیاز دارد و در اولین گام گفته می شود «دودك» دروازه بان لهستانی لیورپول مدنظر قرار گرفته تا یك رقیب جدی داخلی برای كاسیاس باشد و جالب اینكه این دروازه بان هم از چنین خبری ابراز خشنودی كرده، پس به نظر می رسد مادریدی ها بیكار ننشسته و به دنبال تقویت خود هستند تا در فصل آتی با مشكلات و موانع بزرگ روبرو نشوند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید