پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


رنو نسل جدید خودروهای سبز را وارد بازار جهانی می کند


رنو نسل جدید خودروهای سبز را وارد بازار جهانی می کند
رنوی فرانسه به عنوان اولین سازنده خودروهای سبز در اروپا عازم رقابت جهانی با ابر قدرت های صنعت انبوه سازی خودروهای سبز شد.
رنوی فرانسه اولین خودروی سبز اروپا كه در آینده نزدیك به تولید انبوه می رسد را با نام انحصاری رنو اكو ۲ به بازارهای جهانی معرفی كرد كه از نظر مصرف سوخت و تولید آلاینده های جوی قادر به رقابت با محصولات تویوتا و جنرال موتور است.
رنو در سال های اخیر با هدف بقا در بازارهای جهانی اقدام به سرمایه گذاری های گسترده در زمینه فناوری تولید انبوه خودروهای سبز كرده است. هم اكنون این خودروساز فرانسوی به عنوان اولین خودروساز اروپایی در نظر دارد، خودروهایی تحت استاندارد ISO-۱۴۰۰۱ را وارد بازارهای جهانی كند.
رنو اكو ۲ تمامی استانداردهای زیست محیطی جهان از جمله ISO-۱۴۰۰۱ را برآورده می كند. بنابر بر استاندارد ISO-۱۴۰۰۱ دی اكسید كربن خروجی از موتور خودرو باید كمتر از ۱۴۰ گرو در كیلومتر باشد. به بیان دیگر آلاینده های خروجی خودرو نباید از آلاینده های خروجی خودروهایی كه با سوخت های گیاهی همچون اتانول كار می كنند بیشتر باشد. همچنین استاندارد ISO-۱۴۰۰۱ تاكید می كند كه ۹۵ درصد موادی كه در ساخت خودرو بكار رفته است باید قابل بازیافت باشد. سخت گیرانه تر اینكه، از مواد پلاستیكی به كار رفته در خودرو، دست كم ۵ درصد باید از پلاستیك های قابل بازیافت باشد.
اما آنچه محصول رنو یعنی اكو ۲ را تا این حد مهم و قابل رقابت ساخته است، قیمت به نسبت پائین این خودرو است. قیمت این خودرو در مقایسه با خودروهای سبز تویوتا و جنرال موتور كه مجهز به موتورهای دوگانه سوز، اتانول سوز و یا بیودیزل هستند، بسیار مناسب می باشد. توان رنو اكو ۲ نیز ۱۰۰ اسب است. توان موتورهای بهبود یافته TCE و بیودیزل B۳۰ و اتانول سوز E۸۵ در همین حد می باشد، كه این امر دلیلی بر توان مناسب اكو ۲ است.
بنابر اعلام شركت رنو، اكو ۲ در آینده نزدیك به بازار اروپا عرضه می شود و در سال ۲۰۰۹ وارد بازار جهانی خواهد شد. تولید حداقل آلودگی ممكن و قیمت مناسب دو مشخصه بارز این خودرو است كه محصول را قادر به رقابت با دیگر خودروهای سبز می كند. اما شركت رنو به این بسنده نكرده است و طی برنامه ای بلند مدت در نظر دارد، كیفیت محصول خود را همچنان ارتقاع دهد.
اولین گام های رنو برای اجرا و تكمیل این برنامه در سال ۱۹۹۷ برداشته شد. در آن زمان هدف مدیران رنو تولید محصولی بود كه استانداردهای جهانی را برآورده كند و تمامی متعلقات خودرو قابل بازیافت باشد. چندی بعد كه بحران های زیست محیطی ناشی از افزایش دی اكسید كربن و افزایش قیمت سوخت جهان را فراگرفت، مدیران رنو به فكر تولید خودرویی با موتور تركیبی افتادند.
شركت رنو در ادامه تلاش های خود، برنامه ساخت خودروهای سبز با مصرف سوخت غیر بنزینی را در دستور كار قرار داد. وقتی آنها موفق به تولید این محصول در مقیاس آزمایشی شدند، تمام توان خود را وقف یافتن راه های كاهش قیمت تمام شده محصول كردند و امروز امیدوار به تولید انبوه محصولی هستند كه هر اروپایی قادر به خرید آن باشد.
مسئولان رنو، اكو ۲ را از آن جهت اكولوژیك و دوست دار محیط زیست می دانند كه در تمامی مراحل ساخت و تولید آن، حداقل انرژی و آب مورد نیاز مصرف شده است. مصرف خودرو نیز بسیار پایین بوده و خودرو قادر به مصرف سوخت های غیر بنزینی می باشد. همچنین مواد بكار رفته در بدنه و سایر بخش های خودرو تا ۹۵ درصد قابل بازیافت هستند.
اقتصادی بودن محصول نیز با حجم و نوع سوخت خودرو قابل توجیه است. مدیران دنو استفاده از اكو ۲ را هم به نفع محیط زیست و هم از لحاظ مالی به نفع خریداران می دانند.
استاندارد ISO-۱۴۰۰۱ كه معتبر ترین استاندارد زیست محیطی جهان است در خصوص صنعت خودرو به ۳ معیار بیش از سایر موارد توجه دارد. تولید دی اكسید كربن خودرو، انرژی و آب مصرف شده در تولید محصول و قدرت بازیافت مواد بكار رفته در ساخت خودرو.
رنو حتی پا را از رویاهای سازمان جهانی محیط زیست فراتر نهاده و آلودگی صوتی را كه در هیچ یك از استانداردهای اروپایی و جهانی بطور مجزا مورد بررسی قرار نگرفته، را در نظر گرفته است. در استانداردهای جهانی، حداكثر شدت صدای خودرو ۷۴ dB (decibel) ذكر شده است و حال آنكه شدت صدای اكو ۲ برابر با ۷۱ dB می باشد. یعنی صدایی كه موتور اكو ۲ تولید می كند در حدود نیمی از صدایی است كه موتورهای استاندارد تولید می كنند.
در میان تمامی استانداردهای زیست محیطی جهان ISO-۱۴۰۰۱ از اعتبار ویژه برخوردار است. كارخانه هایی كه خواستار دریافت این استاندارد می باشند، باید مصرف انرژی و سایر مواد ضروری همچون آب كارخانه را به حد تعریف شده در این استاندارد برسانند. آلودگی ناشی از تولید و حجم فاضلاب كارخانه نیز از معیارهای مهم در اخذ ISO-۱۴۰۰۱ است. رنو در سال ۲۰۰۶ با كسب این استاندارد سخت گیرانه جزو اولین خودروسازان دارنده گواهی ISO-۱۴۰۰۱ گردید. اكنون تمامی خارخانجات رنو در فرانسه تحت استاندارد ISO-۱۴۰۰۱ هستند و خطوط تولید رنو در خارج از فرانسه، مانند خط تولید مسكو در دست بررسی برای تحویل گواهی ISO-۱۴۰۰۱ می باشند.
اما شرائط زیست محیطی كارخانه برای كسب گواهی ISO-۱۴۰۰۱ كافی نیست و كیفیت محصول كارخانه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابر استاندارد ISO-۱۴۰۰۱ خودرویی كه تولید می شود نباید بیش از ۱۴۰ گرو در كیلومتر دی اكسید كربن تولید كند. دست یابی به این مقدار ناچیز دی اكسید كربن تنها در موتورهای E۸۵ اتانول سوز جنرال موتور و موتورهای بیودیزل B۳۰ امكان پذیر است. حال آنكه رنو با طراحی دقیق و هوشمندانه در موتورهای دوگانه سوز بنزینی به این مقدار دست یافته است. دی اكسید كربن مهمترین عامل بروز بحران های جوی و زیست محیطی شناخته شده است.
خودروهای اتانول سوز مقدار دی اكسید كربن به نسبت بالایی را تولید می كنند، اما سوخت مصرفی آنها از دانه های ذرت تهیه می شود كه این دانه ها هنگام رشد طی عمل فوتوسنتز بخش عمده ای از دی اكسید كربن هوا را به اكسیژن تبدیل می كنند و این چنین جزو محصولات تحت گواهی ISO-۱۴۰۰۱ به شمار می آیند. اما در مورد موتورهای دوگانه سوز همچون موتور رنو اكو ۲ این موضوع صادق نیست و طراحان باید تمامی تمركز خود را معطوف خروجی اگزوز خودرو كنند.
سومین بند استاندارد ISO-۱۴۰۰۱ كه در صنعت خودرو به تصویب سازمان جهانی محیط زیست رسیده است، قدرت بازیافت محصول پس از پایان بهره برداری و استفاده از آن است. طبق این بند، ۹۵ درصد وزن خالص محصول باید از مواد بازیافت پذیر تهیه شده باشد. اما مهم تر آنكه اگر مواد پلاستیكی در محصول به كار رفته است، دست كم ۵ درصد آن باید از پلاستیك های بازیافت پذیر باشد.
قیمت سرسام آور پلاستیك های بازیافت پذیر و محدودیت شدید فناوری ساخت آنها، بیشتر متقاضیان استاندارد ISO-۱۴۰۰۱ را ناكام می گذارد. اما رنو نه تنها این شرط را برآورده كرده كه محصولاتی با درصد بیشتری از پلاستیك بازیافت پذیر تولید كرده است. كلیو ۳ و نیو توینگو محصولات فوق زیست محیطی رنو هستند كه به ترتیب ۱۰ درصد (۲۰ كیلوگرم) و ۹ درصد ( ۱۵ كیلوگرم) پلاستیك بازیافت پذیر در خود دارند.
اما این پایان كار نیست و باید بدانیم كه گواهی ISO-۱۴۰۰۱ تنها یك سال اعتبار دارد و پس از اتمام دوره اعتبار شركت متقاضی باید بطور مجدد كارخانه و محصولات خود را با استانداردهای ذكر شده در آیین نامه تطبیق دهد.
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید