جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بهترین راهکار برای سقوط و صعود تیم ها به لیگ فوتبال ایران


بهترین راهکار برای سقوط و صعود تیم ها به لیگ فوتبال ایران
در سال های اخیر، همواره تیم های حاضر در مسابقات موسوم به لیگ برتر اضطراب و دغدغه خاطر كمتری نسبت به تیم های حاضر در دسته اول كشور داشته اند. از زمانی كه فوتبال ایران به ظاهر حرفه ای گردید و به بازی های لیگ برتر تغییرنام یافت (البته بدون آنكه مقدمات و ملزومات حرفه ای شدن فوتبال فراهم آید) این تیم های دسته اول كشور هستند كه با مصائب فراوان مواجه می گردند.
زیرا حتی پس از پشت سر گذاشتن یك فصل سخت و پرفشار و كسب عنوان قهرمانی گروه خود در مسابقاتی كه در ۲ گروه برگزار می شود و به غلط نام لیگ یك را یدك می كشد، تازه تیم برتر هر گروه باید به مصاف تیم دوم گروه دیگر برود و فقط در صورت غلبه بر حریف در ۲ بازی رفت و برگشت این مرحله است كه جواز شركت در رقابت های موسوم به لیگ برتر را به دست می آورد! چه بسا تیم هایی از شهرهای بااستعداد در طول یك فصل متحمل بسی دشواری های طاقت فرسا گردیدند و سرانجام با صدرنشینی به كار خویش پایان دادند.
اما در بازی های من درآوردی مرحله دوم شاید به دلیل همین فشار روانی مضاعف، شكست خوردند و از صعود به مسابقات موسوم به لیگ برتر بازماندند كه تراكتورسازی تبریز مصداق عینی و مشخص این ادعا است. در حالی كه كار تیم های حاضر در لیگی كه داعیه حرفه ای شدن را دارد، به مراتب آسانتر بوده و هست.
زیرا كه آن زمان كه بازی هایش با شركت ۱۴ تیم برگزار می شد و چه از وقتی كه تعدادش به ۱۶ تیم رسید، فقط تیم های آخر و ماقبل آخر سقوط كرده و می كنند و بقیه با هر تعداد شركت و با حداقل امتیازات نیز در رقابت های موسوم به لیگ برتر باقی می مانند.
عجیب اینكه در فصل رو به پایان حتی تیم های آخر و ماقبل آخر هم به طور مستقیم به رقابت های دسته اول كشور سقوط نكردند و فرصت شركت در پیكارهای پلی اوت را به دست آوردند!نیاز جدی به تغییر روشبدون تردید در فصل آینده كه تعداد تیم های لیگ بازهم افزایش یافته و به عدد ۱۸ خواهد رسید، این تبعیض آشكار و رابطه ناعادلانه موجب بروز چالش های جدی در فوتبال ایران خواهد شد.
اگر از میان ۱۸ تیم حاضر در مسابقات موسوم به لیگ برتر فقط ۲ تیم سقوط كننده و ۱۶ تیم دیگر حتی با شكست های بسیار و امتیازات اندك نیز رهسپار بازی های فصل بعدتر گردند اما تیم های دسته اول كشور از آغاز تا پایان یك فصل سخت و دشوار به جان هم بیفتند و اجازه كمترین اشتباه را نداشته باشند و تازه در صورت صدرنشینی گروه خویش مجبور به برگزاری ۲ دیدار در مرحله بعد با تیم های دوم گروه ها شوند، به جز مسابقات تبعیض آمیز هیچ نامی نمی توان بر آن گذاشت. به همین دلیل برای برقراری توازن میان تیم های این ۲ دسته لازم است كه:
۱) تیم های برتر هركدام از ۲ گروه الف و ب در رقابت های دسته اول كشور، به طور مستقیم رهسپار بازی های لیگ فصل بعد گردند.
۲) تیم های آخر و ماقبل آخر لیگ (هجدهم و هفدهم) به دسته اول كشور سقوط كنند.
۳) تیم های شانزدهم و پانزدهم لیگ نیز به صورت حذفی و در یك شهر بی طرف مقابل تیم های دوم هركدام از ۲ گروه در دسته اول كشور قرار بگیرند تا ۲ تیم پیروز به مسابقات لیگ فصل بعد صعود نمایند.
افراسیاب سمنگان
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید