جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

غول های کرایسلر


غول های کرایسلر
از زمان اختراع اولین پیشرانه که باعث تحولی بس عظیم در حمل و نقل در تمام دنیا شد تا امروز که حتی شنیدن ساخت یک پیشرانه با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت نیز باعث تعجب ما نمی شود، همواره رقابت تنگاتنگی میان سازندگان آنها برای هر چه یشتر بالا بردن سطح کمی و کیفی محصول، افزایش قدرت آنها، بالا بردن بازدهی، کاهش مصرف سوخت (البته این موضوع در بعضی از دهه های قرن بیستم کاملا نا دیده گرفته شده بود) استفاده از مواد بهتر و هزاران نکته ریز و درشت دیگر بوجود آمد.
کمپانی کرایسلر یکی از همین کمپانی هایست که از اواسط دهه دوم قرن بیستم میلادی یکی از نقش آفرینان بزرگ در صنعت اتومبیل بوده است. کرایسلر با دارا بودن زیر مجموعه های بزرگی همچون دوج، جیپ، کرایسلر و موپار (موپار همچنین به عنوان اسم کمپانی کرایسلر نیز استفاده می شود) و با تولید اتومبیل هایی در رده سدان های نیمه لوکس، اتومبیل های عضلانی نمیه لوکس،SUV های نیمه لوکس و مینی ون ها مهره مهم و رقیب ترسناکی برای دیگر کمپانی ها به شمار می رود. ولی یکی از ابداعات کمپانی کرایسلر که باعث هر چه بیشتر شهرت یافتن این کمپانی شد طراحی و تولید سری پیشرانه ای به نام HEMI بود.
Hemi مخفف کلمه Hemispherical به معنای نیم کرده بوده و اشاره به پیشرانه هایی با محفظه احتراق داخلی با هد سیلندر به شکل یک نیم کره معکوس دارد.
Hemi یکی از سه سری پیشرانه تولیدی توسط کمپانی کرایسلر می باشد که دارای سوپاپ ها یی در روبروی هم می باشد. بدین معنی که سوپاپ ورودی و اگزوز به جای قرار گیری در بالای پیستون در کناره های آن و روبروی هم قرار دارند.
نمونه هایی از این پیشرانه ها را می توان در اتومبیل هایی همچون Bristol، Peugeot ۴۰۳، Toyota T، engine.
دلیل قرار گیری سوپاپ ها در روبروی هم در این سری از پیشرانه ها سهولت جریان پیدا کردن هوا در هر سیلندر می باشد. شمع نیز در وسط محفظه احتراق قرار گرفته تا بهترین بازدهی را داشته باشد. حالت نیم کره هد سیلندر موتورهای Hemi باعث کارایی بهتر با توجه به کاهش اتلاف گرما و افزایش جریان هوا در پیشرانه می شود. پیشرانه هایی با هد نیم کره برای اولین بار در سال ۱۹۰۵ توسط کمپانی بلژیکی تولید اتومبیل به نام Pipe مورد استفاده قرار گرفت. بیشترین استفاده از این سری پیشرانه در اتومبیل های لوکس به دلیل قیمت بالای تولید این موتورها بود. اتومبیل هایی همچون پژو گرند پری در سال ۱۹۱۲ و آلفارمئو GP در ۱۹۱۴ نیز جزو اولین اتومبیل هایی هستند که از این پیشرانه بهره جستند.
کرایسلر موتورهای Hemi را در ۳ نسل تقسیم بندی کرده است. اولین نسل به نام Fire Power که از دهه ۵۰ میلادی شروع به تولید رسید. دومین نسل از دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ و آخرین نسل از اوایل قرن بیست و یکم.
● Fire Power
کمپانی کرایسلر در جنگ جهانی دوم تعدادی پیشرانه غول پیکر برای جنگنده ها، تانک ها و... طراحی و تولید کرد (همانند مدل XIV-۲۲۰۰ با ۱۶ سیلندر خورجینی و ۲۵۰۰ اسب بخار قدرت) که همین تجربه به او کمک کرد که اولین نسل از موتورهای Hemi را (کلمه Hemi در انحصار کمپانی کرایسلر می باشد) در سال ۱۹۵۱ تولید کند. Fire Power دارای چیدمان V۸ با میل سوپاپی در بلوک سیلندر (OHV) می بود که ۱۸۰ اسب بخار (۱۳۴ کیلووات) قدرت را با ۵.۴ لیتر حجم تولید می کرد.
● گسترش تولید
کمپانی کرایسلر از سال ۱۹۶۴ اقدام به گسترش تولید این سری پیشرانه نمود. این همان سالیست که این کمپانی برای اولین بار از کلمه Hemi برای پیشرانه هایش استفاده کرد. تمامی پیشرانه های تولیدی Hemi در دهه ۶۰ میلادی دارای حجم ۴۲۶ اینچ مکعب (۷ لیتر) می باشند.
در سال ۲۰۰۲ همچنین یک یپشرانه ۵.۷ لیتر طراحی و تولید شد که بر روی دوج رم ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ که یک وانت می باشد استفاده شد. این پیشرانه جایگزین مگنوم ۵.۹ لیتر سابق گردید. موفقیت در فروش این پیشرانه، کمپانی کرایسلر را تا جایی به پیش برد که پس از آن شاهد استفاده از آن برای کرایسلر ۳۰۰، دوج مگنوم و جیپ Cherokee Grand بود. این پیشرانه دارای ۳۴۵ اسب بخار (۲۵۷ کیلووات) قدرت و ۳۹۰ پوند ـ فوت (۵۲۹ نیوتن متر) گشتاور می باشد.
پیشرانه هایی با حجم ۶.۱ لیتر ۶.۴ لیتر و ۶.۶ لیتر در رده Hemi نیز به تولید رسیده اند. از اتومبیل هایی که پیشرانه اولیه Hemi بر روی آنها دیده می شود را می توان به Dodge Coronet، Plymouth Satellite، Dodge Challenger و بسیاری نمونه های دیگر نام برد.
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید