جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۹ توصیه برای افزایش ضریب هوشی کودکان


۹ توصیه برای افزایش ضریب هوشی کودکان
شما دلتان می‌خواهد بچه‌های باهوشی داشته باشید یا نه؟ احتمالاً مثل هر پدر و مادر دیگری می‌گویید: بله. اما باهوش بودن، ذاتی است یا اکتسابی؟ سؤال اصلی بحث، همین است و جوابش این‌که:
با وجود تأثیر عوامل ژنتیكی در تعیین سطح هوش بچه‌ها، تازه‌ترین تحقیقات علمی نشان می‌دهند که به ‌كارگیری روش‌های معین، می‌تواند ضریب هوشی و سرعت یادگیری كودكان را افزایش بدهند. پس اگر دلتان می‌خواهد كودكانی باهوش داشته باشید ۹ توصیه زیر را جدی بگیرید.
۱) به كودكتان موسیقی بیاموزید
اگرچه شنیدن صدای طبلی كه كودك می‌نوازد، همیشه خوشایند و گوش‌نواز نیست اما به یاد داشته باشید یادگیری موسیقی یكی از راه‌های ارتقای سطح هوشی كودكان است. بر اساس مطالعات محققان دانشگاه تورنتو، فراگرفتن موسیقی به صورت منظم، در افزایش ضریب هوشی و بهبود عملكرد كودكان در مدرسه مؤثر است و هرچه سال‌های بیشتری صرف این كار شود، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. این بررسی نشان داده است كه یادگیری موسیقی در دوران كودكی، عامل تعیین‌كننده‌ای در بالا بردن سطح نمرات کودک در مدرسه و ارتقای سطح هوشی او در دوران بزرگسالی است. پس برای این‌كه به فرزندتان كمك كنید تا موتزارتِ درونی خود را آشكار كند، برای ثبت نام او در گروه‌های موسیقی مدرسه یا كلاس‌های خصوصی پیش‌قدم شوید.
۲) نوزادتان را از شیر مادر محروم نكنید
شیر مادر اولین و در عین حال، اساسی‌ترین غذای مغز است. تحقیقات دانشمندان بارها ثابت كرده است كه تغذیه با شیر مادر فواید بی‌شماری برای نوزادانِ در حال رشد دارد. شیر مادر مانع بروز عفونت‌های خطرناك در دوران كودكی می‌شود و ضروری‌ترین مواد غذایی بدن نوزاد را تأمین می‌كند. محققان دانماركی دریافته‌اند كه شیر مادر در پرورش نوزادانی سالم‌تر و البته باهوش‌تر، کاملاً مؤثر است. بر اساس این مطالعات، نوزادانی كه به مدت ۹ ماه از شیر مادر تغذیه كرده‌اند، در مقایسه با آن‌هایی که تنها یك ماه یا كمتر از این مدت از شیر مادر تغذیه شده‌اند، به میزان قابل‌توجهی باهوش‌ترند. نكته آخر این‌كه، تغذیه با شیر مادر اولین سرمایه‌گذاری برای ارتقای سطح سلامت كودك است؛ سرمایه‌گذاری بنیادینی كه سودی درازمدت به همراه خواهد داشت.
۳ ) فراموش نکنیدکه عقل سالم در بدن سالم است
بررسی‌های محققان دانشگاه ایلینویز نشان می‌دهد كه بین میزان تناسب اندام و عملكرد تحصیلی دانش‌آموزان، رابطه‌ای مثبت برقرار است. بر طبق این مطالعات، شركت در برنامه‌های ورزشی منظم، باعث تقویت حس اعتماد به نفس، تمایل به كار گروهی و رهبری در كودكان می‌شود. بنابر یافته‌های این پژوهش ۸۱ درصد زنانی كه مدیریت شركت‌های تجاری را بر عهده داشتند، در ورزش‌های گروهی مدرسه شركت می‌كردند. بنابراین به جای این‌كه بعد از شام به سراغ تلویزیون بروید، به فكر پیاده‌روی یا حتی توپ‌بازی با كودك خود باشید. او را تشویق كنید تا فعالیت بدنی منظمی داشته باشد و در برنامه‌های ورزشی مدرسه شركت كند.
۴ ) لازم نیست همیشه فرزندتان را از بازی‌های رایانه‌ای منع كنید
تعجب نكنید؛ درست است كه بازی‌های رایانه‌ای همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرند که خشن هستند و چیزی به كودك نمی‌آموزند و باعث انزوای آن‌ها می‌شوند؛ اما این شما هستید كه بازی‌ها را انتخاب می‌كنید. پس به سراغ بازی‌هایی بروید كه تفكر راهبردی و مهارت‌های برنامه‌ریزی را رشد می‌دهند و باعث تقویت كار گروهی و خلاقیت فرزندتان می‌شوند. شركت‌های تولیدكننده اسباب‌بازی‌های آموزشی (مثل لیپ فراگ) مشغول طراحی و تولید بازی‌هایی هستند كه برای رشد ذهنی و حرکتی كودكان و حتی نوپایان مفیدند. در پژوهش اخیر دانشگاه روچستر، معلوم شد کودکانی که اهل بازی‌های رایانه‌ای بودند، سریع‌تر از سایرین نشانه‌های تصویری را تشخیص می‌دادند. در انگلستان هم معلمان به استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در كلاس‌های درسی خود روی آورده‌اند.
۵) هله‌هوله، ممنوع!
شكر، چربی‌های ترانس و غذاهای بی‌ارزش را از برنامه غذایی كودكتان حذف كنید و در مقابل، به دنبال جایگزین‌های سالم و مغذی دیگر باشید. تغذیه سالم، به ویژه در ۲ سال اول زندگی، اثرات شگفت‌انگیزی بر رشد ذهنی و حرکتی كودكان دارد. به عنوان مثال، هر كودكی برای رشد مطلوب بافت مغزی خود نیاز به آهن دارد؛ چراکه در صورت کمبود آهن، سرعت انتقال تحریكات عصبی کندتر می‌شود. تحقیقات بیانگر آن است که كودكانِ مبتلا به سوء تغذیه، به دلیل اختلال در مقابله با بیماری‌های عفونی و در پی آن غیبت از مدرسه، از همسالان خود عقب می‌افتند. پس به آن‌چه فرزندتان می‌خورد، توجه کنید و منتظر نمرات بهتر او باشید.
۶) كودكتان را كنجكاو بار بیاورید
به اعتقاد کارشناسان، والدینی كه كنجكاوی بیشتری نشان می‌دهند و فرزندان خود را تشویق می‌كنند تا چیزهای تازه یاد بگیرند و به دنبال ایده‌های جدید و بكر بگردند، درس مهمی به آن‌ها می‌آموزند: «كسب دانش ارزشمند است.» پس، همیشه از كودك سؤال بپرسید، مهارت‌های تازه یادش بدهید و او را به گردش‌های علمی ببرید تا حس کنجکاوی‌اش تقویت شود و بدین ترتیب، خودتان را هم در علایق و تفریحات او سهیم کنید.
۷) برایش کتاب بخوانید
به یاد داشته باشید که این روش، بارها امتحانش را پس داده؛ اگرچه ممکن است گاهی در روند پرشتابِ گرایش به شیوه‌های جدید، کم‌اهمیت تلقی شده باشد. با وجود این، کتاب خواندن مطمئن‌ترین و در عین حال، ارزان‌ترین راه برای ارتقای یادگیری و رشد ذهنی و ادراکی کودکان در سنین مختلف است. پس، از همان سال‌های نخست زندگی، برای کودکتان کتاب بخوانید و وقتی بزرگ‌تر شد، او را عضو کتابخانه کنید و قفسه‌های خانه را هم همیشه پر از کتاب نگه دارید.
۸) صبحانه را به خاطر بسپارید
سلسله تحقیقاتی که قدمتش به سال ۱۹۷۰ برمی‌گردد، ثابت کرده که خوردن صبحانه در تقویت حافظه، افزایش قدرت تمرکز و یادگیری، نقش مهمی دارد. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، در مقایسه با کودکانی که روز را با یک وعده کامل شروع می‌کنند، زودتر خسته می‌شوند، تحریک‌پذیرترند و دیرتر واکنش نشان می‌دهند. اما همه می‌دانیم که در زندگی پرمشغله امروز، خوردن صبحانه کامل همیشه مقدور نیست. با این حال، به خاطر داشته باشید که حتی یک لیوان شیر به همراه یک عدد بیسکویت می‌تواند تمرکز فرزندتان را در مدرسه برای ساعات طولانی حفظ کند.
۹) بازی‌های فکری را دست‌کم نگیرید
شطرنج، جدول، معما و چیستان، همگی تمریناتی هستند که مغز را برای تفکر سریع و هوشمند آماده می‌کنند. بازی‌هایی مثل جدول اعداد هم نوعی سرگرمی هستند که در تقویت تفکر راهبردی و توانایی حل مسأله و قدرت تصمیم‌گیری کودک، نقش دارند. ذهن فرزندتان را با این‌گونه معماها به چالش بکشید و از او در حل مسائل پیچیده کمک بخواهید.
منبع : پیک تندرستی


همچنین مشاهده کنید