پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گل‌های باارزش گل‌های بی‌ارزش


گل‌های باارزش گل‌های بی‌ارزش
«بارسلونا در شرایطی در حال از دست دادن عنوان قهرمانی است که صاحب بهترین خط حمله است و از نظر تعداد گل های خورده پس از ختافه، در جایگاه دوم قرار دارد، در سوی دیگر اما، رئال با کاپلو، کمترین تعداد گل را در هفت سال اخیر خود به ثمر رسانده. البته آنچه مهم جلوه می کند رسیدن به قهرمانی است، آمارها را نمی توان چندان مهم دانست.»
آمار گلزنی رئال مادرید، به هیچ وجه جالب توجه به نظر نمی رسد. آنها کمتر از تمام هفت فصل گذشته توپ را به تور رسانده اند. اما وضعیت به اندازه ای نامتعارف شده که شانس اول قهرمانی هستند، البته در این میان باید ناتوانی بارسلونا در دفاع از عنوان فصول گذشته خود را نیز مدنظر قرار داد. کاتالان ها بیشترین تعداد گل را در میان ۲۰ تیم لالیگا به ثمر رسانده و از نظر دفاعی نیز کارنامه قابل قبولی دارند، اما انسجام و روحیه تیمی که در دو فصل گذشته، آنها را به قهرمانی رساند، در مجموعه کنونی، نمود خاصی ندارد و شاید همین مساله، مهم ترین عامل در ناکامی احتمالی باشد.
نگاهی به گذشته، وضعیت را به شکل بهتری بیان می کند. آبی اناری پوشان در دو فصلی که به قهرمانی دست پیدا کردند، ۲۵ بار پیروز از میدان خارج شدند، اما در این فصل، ۲۱ بار توانسته اند حداکثر امتیازات دیدارها را کسب کنند (در صورت پیروزی در دیدار یکشنبه، این عدد ۲۲ خواهد شد). مساله دیگری نیز می تواند جلب نظر کند.
در دو فصلی که بارسا به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد به بیش از ۸۰ امتیاز دست یافت. (۸۴ و ۸۲)، اما در حال حاضر که تنها یک هفته باقی مانده، ۷۳ امتیاز اندوخته. لغزش های بارسلونا به اندازه ای زیاد بود که رئال مادرید، به رغم آغاز نه چندان خوشایند، عملاً بخت اول قهرمانی محسوب می شود.
● اتفاقات عجیب
با به ثمر رساندن ۲۵ گل، رود فن نیستلروی در کنار فرانچسکو توتی دریافت کننده توپ طلای اروپا است، البته یک گل می تواند مهاجم هلندی را از شراکت خارج کند. شیوه بازی نیستلروی، دقیقاً همان چیزی بود که شیوه موثر و غیرجذاب کاپلو را به نتیجه می رساند.
مهاجم فصل گذشته منچستریونایتد، بهترین گلزن لالیگا است اما مجموعه تحت هدایت کاپلو، نسبت به تیمی که در سال ۲۰۰۱ قهرمان شد، ۱۸ گل و نسبت به رئالی که در سال ۲۰۰۳ بر بام فوتبال اسپانیا ایستاد، ۲۳ گل کمتر به ثمر رسانده، تیم ویسنته دل بوسکه حقیقتاً بهتر از رئال ایتالیایی است.مسائل دیگری نیز در مورد رئال وجود دارد که چندان عادی نیستند. آنها در خارج از خانه، مشکلی برای گلزنی ندارند، اما در برنابئو، نتوانسته اند چهره مقتدری را از خود به نمایش بگذارند.
در سال ۲۰۰۱ رئال موفق شد ۵۳ بار دروازه حریفان را در خانه باز کند و در سال ۲۰۰۳، تنها یک گل کمتر به ثمر رساند، اما تا این مقطع، تنها ۲۹ گل در خانه زده و بعید است دیدار مقابل مایورکا، تغییر محسوسی را در این آمار به وجود بیاورد.شیوه بازی رئال عملاً متفاوت با گذشته شده و با حضور امرسون و دیارا در مرکز میدان، حرکات مجموعه، ماشینی یا به زعم رسانه های اسپانیایی، صنعتی به نظر می رسد.
آنها بیشتر از آنکه از خطاهای حریفان گله مند باشند، رقبا را با خطاهای بی شمار خود آزار داده اند. آمار تعداد کارت های زرد و قرمز رئالی ها، بیشتر از گذشته شده، آنها نسبت به تیمی که در سال ۲۰۰۱ جام قهرمانی را بالای سر برد، ۸ اخراجی بیشتر داشته اند، البته آنچه بیشتر می تواند جلب نظر کند، این است که از حیث تعداد خطاهای انجام داده، صدرنشین کنونی ، در جایگاه دوم قرار دارد و تنها لوانته را بالای سر خود می بیند.
● هراس از تکرار داستان منوتی
در سوی دیگر، بارسلونا از نظر آمار، عملکرد موفقی داشته، اما تکرار خاطره تلخ فصل ۱۹۸۴ ـ ۱۹۸۳ آنها را به شدت آزار می دهد. مردان نوکمپ بهترین خط حمله (۶۲ گل) و بهترین خط دفاع (۲۸ گل) را به خود اختصاص دادند، اما مجموعه ای که هدایتش برعهده منوتی بود، نتوانست به قهرمانی برسد. رئال مادرید و اتلتیکومادرید، رقبای سرسخت کاتالان ها بودند که در نهایت نیز مانع از قهرمانی آنها شدند.
گل های ستارگانی چون مارادونا، شوستر و مارکوس تنها برای فتح سوپرجام موثر بودند.وضعیت کنونی بارسلونا تا حدی مشابه ۲۳ سال پیش است. با به ثمر رساندن ۷۳ گل، بهترین خط حمله به آنها اختصاص پیدا کرده و از نظر تعداد گل خورده، پس از ختافه، برترین است، اما این مساله برای حفظ صدر جدولی که ۲۵ هفته در اختیارشان بود، کافی نشان نداد.
تفاوت عمده مجموعه کنونی با قهرمان دو فصل گذشته، کاهش تعداد پیروزی ها و افزایش شمار تساوی ها است (۱۰ مساوی)، البته اگر به سیاق گذشته ای نه چندان دور، هر پیروزی به جای سه امتیاز، دو امتیاز داشت، صدر جدول در اختیار شاگردان فرانک رایکارد بود، هرچند نمی توان چندان هم این مساله را دستاویز قرار داد.
اگر بارسا در خانه مقابل بتیس (۱-۱) و اسپانیول (۲-۲) به بیش از یک امتیاز دست می یافت، اکنون دیگر کسی بحث تعداد کمتر پیروزی ها و بیشتر تساوی ها را به میان نمی آورد.گل های رونالدینیو که بهترین گلزن بارسا محسوب می شود (۲۰ گل) و قابلیت های منحصر به فرد لیونل مسی، برای تثبیت جایگاه آبی اناری پوشان در صدر جدول کافی نبودند.
«حقیقتاً عجیب است تیمی که بهترین خط حمله لالیگا را در اختیار دارد، تنها یک گل برای پیروزی کم آورده. اگر یکی از شش گلی که مقابل اتلتیکومادرید به ثمر رساندیم را به بتیس یا اسپانیول زده بودیم، قهرمانی عملاً در دست مان بود.» یکی از افراد کادر فنی بارسلونا اینگونه اظهارنظر می کند و یوهان نیسکنز کمک اول رایکارد نیز وضعیت را اینگونه بیان می کند؛ «هیچ عذر و توجیهی پذیرفتنی نیست.
عملکرد نامطلوبی داشتیم تا حسرت روزهایی را بخوریم که اتوئو به دلیل مصدومیت، قادر به همراهی مجموعه نبود. با این وجود، دلایل قابل قبولی نیز وجود دارد. اگر برای فدراسیون، تفاضل گل ملاک برتری در هنگام برابری امتیازات باشد، بالاتر از رئال قرار می گیریم، اما قوانین لالیگا با تمام اروپا متفاوت است. اینجا برای بازی هجومی، امتیاز و اهمیتی قائل نمی شوند.»
«خوسه ماریوباکرو» ستاره پیشین نوکمپ نیز عقیده ای مشابه دارد. «قوانینی که بر لالیگا حاکم است، عملاً اهمیتی برای تعداد گل های به ثمر رسانده قائل نشده. پیروزی های رئال، با حداقل اختلاف حاصل شده، اما بارسا با شمایلی مقتدرتر و باکیفیت تر به برتری دست پیدا کرده.»
● مهم ترین عوامل
شرایط نامتعارف لالیگا، کاملاً به سود رئال رقم خورده، البته پایتخت نشینان بیش از آنکه روی برنامه هایشان در صدر قرار گرفته باشند، مدیون چند لحظه ای هستند که همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. گل روبرتر کارلوس به اوئلوا، پنالتی ای که رونالدینیو مقابل سویا از دست داد و گلی که تامودو به بارسا زد، مهم ترین عوامل در تغییر صدر جدول لالیگا بودند، عواملی بسیار موثرتر از شیوه و روش بازی تیم ها.
کاتالان ها نتوانستند مانند فصول گذشته، مقتدر نشان دهند و این حقیقت در دیدارهای بزرگ، کاملاً عیان بود. «بارسا مقابل تیم های کوچک با اختلاف گل به پیروزی می رسد، اما در مصاف با حریفان بزرگ، نمی توانست چندان متقاعدکننده ظاهر شود.»کوکو سیگاندا مربی اوساسونا نگاه کاملاً درست و منطقی ای به بحث روز فوتبال اسپانیا دارد و آنتونی زوبی زارتا دروازه بان پیشین تیم ملی نیز دیدگاه های تقریباً مشابهی دارد. «رئال گل های زیادی وارد دروازه حریفان نکرد، اما درصد زیادی از این تعداد بسیار مهم و موثر بود. تیم کاپلو، مجموعه ای منسجم است. اما در مورد بارسا فقط می توانم بگویم، تاوان عدم توازن مجموعه اش را پرداخت.»
مهدی غفاری
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید