جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اطلاعات شما محفوظ است؟


اطلاعات شما محفوظ است؟
موتورهای جست وجوی محجوبی كه راهنمای سفرهای اینترنتی محسوب می‌شوند، اطلاعات زیادی از ما در دست دارند. این اطلاعات شامل سیستم عامل، مرورگر و سایت‌هایی است كه اغلب بدان‌ها سر می‌زنیم. چندی است اتحادیه اروپا كه به این موضوع پی برده، گو گل را به دلیل نگهداری اطلاعات محرمانه افراد تحت فشار قرار داده است.
دارن واترز (Darren Waters) یكی از محققان بی‌بی‌سی به بررسی اطلاعات افرادی پرداخته است كه نزد موتورهای جست وجو و شركت‌های خدمات اینترنتی باقی می‌ماند.
"بی‌بی‌سی، ویكی‌پدیا، مایكروسافت، اپل و Cnet سایت‌هایی هستند كه وی اغلب بدان‌ها سر می‌زند، Pirate Bay، ساعت جهانی، RFID و Wifi‌ متداول‌ترین عناوین جست وجوهای او در طول ۳۰ روز گذشته بوده‌اند."
واترز این اطلاعات را در مورد خودش با استفاده از گوگل پیدا كرده است، زیرا موتور جست‌ وجوی گوگل لیست فعالیت‌های كاربرانش را در صورت درخواست آنها نمایش می‌دهد. البته استفاده از این ویژگی‌ تنها برای كسانی مقدور است كه حساب گوگل (Google Account‌) دارند و ضمنا فعالیت‌های كاربر در طول زمانی كه با حساب گوگلی‌اش در اینترنت می‌گردد ثبت می‌شود.
این اطلاعات كاملا دقیق و با جزییات نگهداری می‌شود، برای مثال واترز اغلب جست وجوهای خود را بین ۱۱ صبح و بعدازظهر انجام می‌دهد ضمن آنكه بیش‌تر عصرها را نیز آنلاین است.
حساب گوگل همچنین به دارنده‌اش می‌گوید كه به دنبال چه محصولات، اخبار، كلیپ‌های ویدیویی و عكس‌هایی بوده و از چه نقشه‌هایی كمك گرفته است.
بنابراین اگر كسی بتواند به طریقی به این اطلاعات دست یابد، مجموعه جامعی شامل عقاید، علایق و شیوه زندگی افراد را خواهد یافت، تا جایی كه حتی با استفاده از نقشه‌های گوگل می‌توان مكان‌هایی را كه هر فرد احتمالا به آنها سر زده است، پیش‌بینی كرد.
البته گوگل در این حركت هوشمندانه و یا موذیانه‌اش تنها نیست، بلكه قطعا MSN و یاهو نیز هر روزه اطلاعات زیادی در مورد افراد می‌یابند، زیرا آنها هم جزو پورتال‌های محبوبی هستند كه كاربران برای استفاده از سرویس‌هایشان باید ثبت‌نام كنند و در فرآیند ثبت‌نام نیز اطلاعاتی از كاربر درخواست می‌شود.
همین موضوع است كه بسیاری از متخصصان امنیتی را نگران می‌سازد. این افراد نیاز به تضمینی دارند كه از محرمانه ماندن اطلاعات و عدم سوء استفاده از آنها مطمئن شوند.اغلب این سایت‌ها برای پیگیری و كنترل رفتار كاربر در حین وبگردی از Cookie‌‌ها استفاده می‌كنند. Cookie‌‌ها فایل‌های ساده‌ای هستند كه به واسطه ورود به اینترنت در كامپیوتر فرد ذخیره می‌شود و جزییات دقیق دستگاهی كه هر صفحه را می‌بیند، یادداشت می‌كند. هر Cookie حاوی یك شناسه منحصر به فرد است كه مشخصات كامپیوتر فرد را بیان می‌كند.
● چرا؟
در ابتدایی‌ترین سطح می‌توان گفت كه كنترل رفتار آنلاین، به بهینه‌سازی تجربیات بعدی كاربر در یك وب‌سایت كمك می‌كند.
Cookie‌‌ها اطلاعات سلیقه‌ای همانند تنظیمات زبان را نگهداری كرده و نیز مسیرهای قبلی و بعدی بازدیدكنندگان را به سایت اعلام می‌كنند.

البته می‌توان به راحتی Cookie‌ها را غیرفعال كرد كه در این صورت بسیاری از خدمات اینترنتی درست كار نخواهند كرد و یا به كلی از كار خواهند افتاد.
گفتنی است كه یاهو، گوگل و مایكروسافت از یك تصویر بسیار ریز دیجیتال به نام beacon نیز برای تحلیل رفتار آنلاین كاربران بهره‌ می‌گیرند.
این شركت‌ها از طریق فرستادن آگهی‌های تبلیغاتی برای كاربران، كسب درآمد می‌كنند و این آگهی‌ها ممكن است در كنار نتایج جست‌وجو و یا در طول تحقیق برای خرید یك كالا برای كاربران فرستاده شود.
حال سوال نگران‌كننده این است كه چه كسان دیگری اطلاعات شخصی كاربران را خواهند دید؟ آیا این اطلاعات به دست افرادی غیر از مسوولان موتور جست‌وجو خواهد رسید؟
● موتورهای جست‌وجوی امانتدار
پیتر فلیشر (Peter Fleischer)، مشاور امنیت جهانی گوگل تصریح می‌كند: اطلاعات شما در گوگل به دست هیچ سازمان، شركت و یا فرد دیگری نخواهد رسید.
وی می‌افزاید: ما هرگز اطلاعات شناسایی كاربران‌مان از جمله آدرس IP و جزییات حساب آنها را در اختیار شركت‌های دیگر مانند تبلیغ‌كنندگان قرار نخواهیم داد.
در سیاست‌های امنیتی یاهو و MSN نیز آمده است كه اطلاعات شخصی افراد بدون رضایت خودشان در جایی منتشر نمی‌شود.موتورهای جست‌وجوی هوشمند با در دست داشتن جزییات اطلاعات، تبلیغات را متناسب با هر فرد می‌فرستند. البته دانستن نام افراد كمكی به این فرآیند نمی‌كند، بلكه فقط آشنایی با عادات كاربران است كه به یاری سایت‌های جست‌وجو می‌آید.
● همه‌چیز به نفع تبلیغ‌كنندگان
یاهو با استفاده از اطلاعات شخصی حسابداران سایتش و تاریخچه فعالیت‌های آنها در وب، پروفایلی برای هر كاربر می‌سازد كه معیاری برای ارسال تبلیغات محسوب می‌شود. لازم به ذكر است كه نام و یا سایر اطلاعاتی كه هویت فرد را فاش كنند جزء پروفایل نخواهند بود.
گوگل تا زمانی كه افراد در سرویس جست‌وجوی شخصی این شركت ثبت‌نام نكنند، از اطلاعات‌شان استفاده‌ای نمی‌كند و تنها پاسخ‌های افراد به سوال‌هایی را برای اطلاع از نظرات‌شان نگهداری می‌كند.
فلیشر توضیح می‌دهد اگر شما یكی از كاربران جست‌وجوهای شخصی باشید، تاریخچه گشت‌وگذارهای اینترنتی شما برای فرستادن آگهی‌های تبلیغاتی استفاده خواهد شد و بدیهی است كه عضویت در سرویس جست‌وجوهای شخصی بدون ثبت‌نام ممكن نیست و هر فردی فقط با اختیار خود در این سرویس عضو خواهد شد. وی معتقد است كه با هر بار حضور در اینترنت، اطلاعات بیش‌تری از ما در اختیار موتورهای جست‌وجو قرار خواهد گرفت اما از سوی دیگر افزایش حجم اطلاعات به مفهوم تهدیدی برای امنیت آن تلقی نخواهد شد.
فلیشر بر این باور است كه افزایش تعداد سایت‌هایی كه از چنین سرویسی استفاده می‌كنند، حق انتخاب بیش‌تری به كاربران می‌دهد.
كاربران می‌توانند شخصا چگونگی استفاده از سرویس‌ها را تعیین كنند زیرا اطلاعات در سطح مختلفی از شفافیت طبقه‌بندی می‌شوند و هر فرد، خود تصمیم می‌گیرد چه سطحی از اطلاعات شخصی‌اش در اختیار موتور جست‌وجو قرار گیرد.
وی انسان كنونی را جزو نسل تحول و گذار می‌داند و می‌افزاید هر فرد به عنوان یك انسان و بخشی از جامعه حق دارد كه بخواهد بعضی كارها را بدون فاش‌شدن هویتش انجام دهد و فناوری این ابزار را برای افراد فراهم می‌آورد. وی در پایان خاطرنشان می‌كند: چنین پدیده‌ای تا ۵‌سال دیگر عادی شده و بخشی از زندگی افراد به‌شمار خواهد آمد.
نویسنده: زینب مهدوی‌فر
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید