پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بهترین راهکار برای راه‌اندازی نسل جدید شبکه‌های مخابراتی (NGN)


بهترین راهکار برای راه‌اندازی نسل جدید شبکه‌های مخابراتی (NGN)
در بخشی از گردهمایی جهانی سازمان‌های تنظیم مقررات مخابراتی، شركت‌كننده‌گان بهترین راهکار را برای راه‌اندازی نسل جدید شبکه‌های مخابراتی (NGN) به دولت‌ها ارائه دادند و با امضای مرامنامه زیر دولت‌ها را به راه‌اندازی نسل جدید شبكه‌های مخابراتی تشویق كردند.
در زیر بخش‌هایی از این پیشنهادات را می‌خوانیم:
ما قانون‌گذارانی كه در این گردهمایی جهانی شركت كرده‌ایم راهکارهای زیر را بهترین راه‌كارها برای راه‌ندازی نسل جدید شبکه‌های مخابراتی تشخیص داده و برای اجرا به دولت‌ها و دیگر همكارانمان پیشنهاد می‌كنیم. هدف ما از این کار ارتقای میزان نوآوری‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و دسترسی بیشتر به شبکه NGN است تا شرکت‌های مخابراتی بیش از گذشته به این شبکه‌ها روی بیاورند.
ما بر این باوریم اهداف و روش‌هایی که در زیر آورده شده می‌تواند نیل به این اهداف را ممکن کند و مزایای فراوانی را برای تمامی شهروندان و مشتریان شبکه‌های مخابراتی به همراه داشته باشد و با نوآوری‌های انجام شده، خدمات و فناوری‌های جدید را در اختیار مردم بگذارد.
▪ روش‌هایی که نوآوری، سرمایه‌گذاری و میزان دسترسی به شبکه‌های NGN را بیشتر کرده و احتمال استفاده مراکز مخابراتی از این شبکه‌ها را افزایش می‌دهد:
۱) ما با استفاده از پشتیبانی‌های سیاسی سعی می‌کنیم شرایط لازم برای توسعه شبکه NGN را فراهم آوریم و در بهترین حالت ممکن اهداف دولت و ملت را محقق سازیم.
۲) ما مراکز مخابراتی را تشویق می‌کنیم که نهادهای قانون‌گذار را به صورت کاملا مجزا از بهره‌برداران مخابراتی تاسیس کنند. نهادهای قانون‌گذار نیز معمولا سعی می‌کنند با اعلام واضح و شفاف روش‌های کاری خود و همچنین قوانین از پیش‌ تعیین شده در این زمینه، کارایی خود را افزایش دهند.
۳) ما نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم تا اهداف خود را با سیاست‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات(ICT) تطابق دهند. یکی از راهکارها در این زمینه راه‌اندازی بخش مجرای فناوری ارتباطات و اطلاعات در نهادهای قانون‌گذار است.
۴) ما بر این باوریم که سیاست‌های دولت باید به گونه‌ای باشد که در تمام شرایط حمایت از افراد و عموم مردم را به دنبال داشته باشد و شرایط لازم برای توسعه و دسترسی مردم به شبکه‌های ایمن NGN را فراهم آورد تا امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوص در آن به‌وجود آید.
۵) ما دولت‌ها را تشویق می‌کنیم تا مراکزی را راه‌اندازی کنند که به آینده نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند و با ارزیابی وضعیت کنونی خود، فعالیت‌های غیرضروری را از بین ببرند و با انجام رقابت بیشتر و استفاده هرچه بیشتر از نوآوری‌ها، امکان انتقال موفقیت‌آمیز کاربران را از نسل کنونی شبکه‌های مخابراتی به NGN فراهم آورند.
۶) ما معتقدیم که انعطاف‌پذیری و فناوری‌های کاربردی موجود در یک نهاد قانون‌گذار باید راه را برای نوآوری‌های هرچه بیشتر در این حوزه باز کند و ارزیابی‌های فنی و خدماتی را به‌همراه داشته باشد تا با رقابت بیشتر با دیگر نهادهای قانون‌گذار، کارایی و اثربخشی آن بیشتر شود.
۷) ما نهادهای قانون‌گذار و دولت‌ها را تشویق می‌کنیم تا سیستم‌های داخلی خود را به گونه‌ای طراحی کنند که از سازوكارهای هزینه‌ای، آماده‌سازی شبکه‌ها در بازار رقابتی و ساخت زیرساخت‌ها پشتیبانی کنند.
ما از آنها می‌خواهیم فعالیت‌های عرضه‌کنندگان خدمات NGN و بهره‌برداران مخابراتی را به دقت زیر نظر داشته باشند تا با افزایش رقابت در این زمینه،‌ خدمات بهتری عرضه شود. این سیاست کاری تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که بهره‌برداران مخابراتی و مراکز عرضه‌کننده خدمات NGN از زیرساخت‌ها و سیستم‌های کنونی خود نگهداری کنند و با نوآوری‌های فنی، سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.
۸) ما بر این باوریم که راه‌اندازی نسل جدید شبکه‌های مخابراتی با هدف جذب سرمایه در کنار نگهداری صحیح از زیرساخت‌ها می‌تواند افزایش علاقه‌مندی مصرف‌کنندگان را به همراه داشته باشد.
۹) ما دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم تا سطح آگاهی کاربران را در مورد NGNها و خدمات جدیدی که قرار است در اختیار آنها قرار گیرد، افزایش دهند تا از این طریق افراد بتوانند با آگاهی قبلی بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشند.
۱۰) ما دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم تا با تنظیم مقررات خود از عرضه‌کنندگان خدمات مخابراتی پشتیبانی کنند و به این وسیله امکان استفاده از نوآوری‌ها بیشتر فراهم شود. ما به آنها توصیه می‌کنیم تا بین این هدف و رقابت در بازارهای جهانی تعادل و هماهنگی به‌وجود آورند.
۱۱) ما دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم تا امکان دسترسی به شبکه‌های رادیویی و مخابراتی را افزایش دهند و شرایط لازم برای رشد و توسعه شبکه داخلی تلفن‌همراه و خطوط پهن‌باند اینترنتی را فراهم آورند. این امر که در NGN به وقوع خواهد پیوست شبکه یکپارچه‌ای را بین تلفن‌های ثابت و همرها به وجود خواهد آورد.
۱۲) ما معتقدیم که ایجاد روش‌های مختلف برای دسترسی به شبکه‌های مخابراتی یک سیاست کلی برای توسعه زیرساخت‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند امکان رشد خطوط پهن‌باند و رقابت در بازارهای جهانی بی‌سیم و مخابراتی را به وجود آورد. این رقابت می‌تواند در حوزه شبکه‌های کابلی تلویزیونی نیز به وجود آید.
۱۳) ما دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم تا از شبکه‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی NGN پشتیبانی کنند. از جمله فناوری‌هایی که می‌تواند در این زمینه مفید باشد ارتباطات داخلی مبتنی بر IP، استانداردسازی شبکه‌های کنونی و نسل جدید سیستم‌های شناسایی کاربران خواهد بود. دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار همچنین به استفاده از سیاست‌های بین‌المللی و کلی NGN در بخش کاری خود تشویق می‌شوند.
نوآوری‌هایی که به واسطه سیاست‌گذاری‌های نهادهای قانون‌گذار عرضه می‌شود باید به گونه‌ای باشد که توسعه شبکه‌های NGN را آسان کند.
ما معتقدیم که نهادهای تنظیم مقررات برای ارزیابی NGN باید تمامی جوانب کار را در نظر بگیرند و نوآوری‌ها را در این زمینه مد نظر قرار دهند. این توجه باید برای سیاست‌گذاری‌های کوتاه مدت (نظیر شبکه‌های موازی PST و IP، سرویس‌های VoIP و ...) و بلندمدت (راه‌اندازی شبکه کام‌لتری از NGN) ایجاد شود.
▪ مواردی که تحلیل‌های صورت گرفته از طریق آن انجام می‌شود در زیر آورده شده است:
الف) مقایسه بین خطوط ثابت، خطوط همراه و خطوط تلویزیونی در شبکه NGN
ب) مواردی که مربوط به دسترسی و فناوری‌ هسته‌ای و مرکزی برای رشد و توسعه در این زمینه می‌شود.
پ) شبکه‌های ترکیبی و شبکه‌های سنتی موجود که در کنار NGN کار می‌کنند و می‌توانند علاقه کاربران را به استفاده از این خدمات افزایش دهند.
ت) تغییر ارتباطات میان شبکه‌ها، خدمات و ابزارها
ث) استفاده از خدمات جدید که امکان رقابت بیشتر در این حوزه را فراهم می‌آورد.
ج) وابستگی متقابل NGN و اینترنت به یکدیگر
چ) چگونه NGN می‌تواند موتور همگرایی مخابراتی را روشن کند.
ح) استانداردسازی، ارتباطات داخلی و توانمندسازی بیشتر شبکه‌های مخابراتی
خ) کیفیت خدمات ارایه شده تا چه اندازه قابل قبول خواهد بود.
د) چگونگی حصول اطمینان از دسترسی جهانی به خطوط پهن‌باند و شبکه NGN راه‌اندازی شده
ذ) خدمات ارایه شده مبتنی بر شبکه NGN چگونه می‌تواند نیازهای ویژه هر یک از کاربران را برآورده سازد.
ما دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم تا با افزایش آگاهی عمومی از فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، تمامی فرآیندهای مربوط به فعالیت‌های خود را توضیح دهند و امکان همکاری بیشتر با صنایع را فراهم آورند.
ما معتقدیم که بین سهام‌داران و گردانندگان شبکه NGN باید ارتباط صمیمانه‌ای برقرار باشد تا از این طریق بتوان به جذب سرمایه‌های بیشتر کمک کرد.
ما دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم که برای حمایت بیشتر از کاربران کیفیت خدمات خود را افزایش دهند و بتوانند با وضع قوانین ویژه برای بهره‌برداران مخابراتی، امکان بروز هرگونه مشکل را برای کاربران از میان بردارند.
ما دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم تا قوانین خود را به گونه‌ای طراحی کنند که در آن رقابت با دیگر مراکز مخابراتی وجود داشته باشد و از این طریق امکان رقابت بین بهره‌برداران مخابراتی نیز به وجود آید.
▪ واگذاری اختیار:
الف) ما دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم تا از فناوری‌های انعطاف‌پذیر استفاده کنند تا بتوانند نقش بیشتری را در دنیای NGNها داشته باشند و بتوانند خدمات و ابزارهای توانمندتری را روانه بازار سازند.
ب) ما دولت‌ها و نهادهای قانون‌گذار را تشویق می‌کنیم تا حضور خود را در بازارهای جهانی و بین‌المللی افزایش دهند و بتوانند نقش بیشتری را در این زمینه ایفا کنند.
منبع : اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید