پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

درمان اضطراب، افسردگی و وسواس از طریق نیروی درون


درمان اضطراب، افسردگی و وسواس از طریق نیروی درون
این تکنیک‌ها به‌طور تقریبی برای درمان تمام بیماری‌های روحی - روانی و جسمی ما عالی عمل می‌کنند.
۱) تکنیک دوستت دارم
از آنجائی که بیشتر ما انسان‌ها، دچار دشمنی با خود هستیم. همواره خود را سرزنش و ملامت می‌کنیم (چرا این کار را کردی، این حرف را زدی یا این واکنش را نشان دادی و به دیگری یا دیگران آسیب رساندی و یا چرا از حق خود دفاع نکردی و اجازه دادی تا حق تو پایمال شود، تو انسان ضعیفی هستی و ...) و یا خود را خوب دوست نداریم زیرا به‌عنوان نمونه از نظر ظاهری آنطوری که می‌خواهیم، نیستیم و یا خود را قبول نداریم. این تکنیک بسیار عالی جواب می‌دهد. ما از طریق این تکنیک خود دوست‌داریِ صحیح را خود شکل می‌دهیم. ما باید خود را دوست بداریم. همانطوری که هستیم و با تمام نقاط قوت و ضعفمان باید خود را دوست بداریم یا تمام کارهای بد و یا خوبی که تا به حال انجام داده‌ایم؛ زیرا ما انسان هستیم و خداوند فرموده که ”آنان جایزالخطا است“ در عین حال، سعی خواهیم کرد تا از خطاهای خود درس بگیریم و آنها را از این به بعد تکرار نکنیم. مما باید خود را دوست بداریم، زیرا آفریدهٔ خداوند هستیم و از اینکه انتخاب شده‌ایم تا باشیم، به‌طور حتم ارزشمند هستیم. اما هنوز مسیر درستی را که باید در آن قدم بگذاریم که رسالت ما به روی این کره خاکی است را نیافته‌ایم. گاهی نیز احساس گناه باعث دشمنی با خود می‌شود و به این دلیل ممکن است که دیگر خومان را دوست نداشته باشیم، این احساس می‌تواند واقعی باشد، یعنی به طور حتم از نظر جامعه، عرف، مذهب و یا خانواده مرتکب گناهی شده‌ایم و یا فقط خودمان آن را گناه می‌پنداریم.
به‌عنوان نمونه، رسیدگی نکردن کافی به پدر و مادر، خوب رفتار نکردن با همسر و یا فرزندان، خوب و مفید کار نکردن در محیط کار، پس باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم. آنجائی کار که می‌توانیم جبران کنیم و آنجائی را که نمی‌توانیم، با استفاده از تکنیک ”توبه“ باید آن احساس بد را از خود دور کنیم. ”تکنیک دوستت دارم“ شاید به‌نظر مسخره و یا خنده‌دار بیاید، ولی تمرین کنید و ببینید که آیا می‌توانید به خود بگوئید ”دوستت دارم“ یا نه. با اینکه از آنجائی که این کار به نظر شما مسخره می‌آید، نمی‌خواهید آن را انجام دهید، در هر دو حالت به کار خود ادامه دهید تا نتیجهٔ آن را مشاهده کنید. می‌دانیم که به تازگی دانشمند ژاپنی دکتر ”ایموتو“ مدتی به آب گندیده و بدبوی درون لوله آزمایش گفت: ”دوستت دارم“ پس از مدتی رنگ آب عوض شد و بوی بد آن از بین رفت و به مرور زمان، آب شفاف شد. در این حالت دکتر ”ایموتو“ از کریستال‌های یخ این آب عکسبردار یکرد و با کمال تعجب مشاهده کرد که درون آب، کریستال‌های عشق که از هر نوع جواهری، زیباتر و درخشنده‌تر هستند، به‌وجود آمده است. حال ببینیم بدن ما که ۷۵ درصد آن آب است، با این تکنیک تا چه اندازه به سلامتی دست خواهد یافت. تکنیک ”دوستت دارم“ را روزی یک بار که بهتر است در زمان و مکان خاصی باشد، انجام دهید.
چند لحظه در یک آینه به چشم‌های خود نگاه کنید و به خود بگوئید: ”دوستت دارم عزیزم، جانم دوستت درم. تو را با تمام عیب‌هایت دوست دارم. تو را همان‌طوری که هستی، دوست دارم. تو آفریدهٔ خداوند هستی و خداوند همیشه بهترین‌ها را می‌آفریند“ (باید بدانیم که هیچ‌گاه در کار خداوند خللی وارد نیتست و اگر خداوند می‌خواست، هر یک از ما را به شکل دیگری و یا در موقعیت دیگری می‌آفرید و از آنجائی که بهترین‌ها را می‌داند و همهٔ کارهای او براساس یک برنامه‌ریزی دقیق و کامل صورت می‌گیرد، پس من همین‌طوری که هستم عالی‌ام و نه شکل دیگری.
اگر خداوند می‌خواست، خوب بلد بود که مرا بهتر، کاملتر، زیباتر و یا .. بیافریند و اگر این‌طور و در این شرایط آفرید، پس این بهترین شکل من است) پس از آنکه چند دقیقه در چشم‌های خود نگریستید و این جمله‌ها را تکرار کردید، خود را در آغوش گرفته و سر را به روی یکی از شانه‌های خود قرار دهید، گوئی که دوست عزیزی را در آغوش گرفته‌اید و باز جمله‌های تأکیدی خود را تکرار کنید و بعد به شانه‌های خود بوسه‌ای زده و به دنبال کار خود بروید. دست کم ۴۰ روز این تکنیک را ادامه دهید.حتی اگر به‌نظر شما مسخره می‌آید و یا مجبور می‌شوید تظاهر به دوست داشتن خود کنید، ولی به زودی تأثیر شگرف آن را بر روی احساس خود و یا سلامتی جسم خود خواهید دید. بعضی از دوستان سؤال می‌کنند که آیا با این تکنیک، دچار خودخواهی و یا خودمحوری نمی‌گردیم. باید بگویم خیر، وقتی خود دوست داری صحیح شکل بگیرد، تمام مثبت‌ها، خودخواهی‌ها و حتی پر دادن‌ها که شخصیت کاذبی بوده و نقابی بیش نبوده‌اند، رنگ می‌بازند. چرا پُز می‌دهم. زیرا خود را کم می‌بینم و فکر می‌کنم که دیگران نیز من را کم می‌بینند. بنابراین، با پُست مال، همسر و یا فرزندانم این کمبود را پر می‌کنم، ولی حالا که این تکنیک را استفاده می‌کنم، دیگر خود را کم نمی‌بینم تا مجبور به استفاده از نقاب باشم.
▪ توجه
ـ در بیماری اضطراب، افسردگی و یا وسواس‌های فکری، ما خود را به انکار دردناک و یا گذشته‌های رنج‌آور عذاب می‌دهیم. آیا در واقع کسی که خود را خوب دوست دارد، حاضر است چنین کاری کند؟ پس ضروری است تا خود دوست داری صحیح را در خود شکل دهیم تا از شر این مزاحمت‌ها نیز نجات یابیم.
ـ از آنجائی که تک تک سلول‌های بدن ما زنده و هوشمند هستند. این ندای پر از عشق و مهر را دریافت کرده و آرام می‌گیرند. پس خود به خود بسیاری از بیماری‌های ما به‌خصوص دردهای جسمانی ما با این روش، بهبود می‌یابند اگر در عضو خاصی درد دارید، در هنگام ماساژ دادن به آن عضو بگوئید که دوستش دارید. کم کم خواهید دید که درد برطرف می‌گردد. شاید باور نکنید، ولی آن را انجام دهید و نتیجه آن را ببینید. بدانیم که اگر جائی از بدن ما درد می‌کند. به‌طور حتم تحت فشار قرار گرفته است. فشاری که از طریق کار طاقت‌فرسا به آن تحمیل کرده‌ایم و یا فشاری که از طریق افکار و ذهنیت‌های منفی و مخرب برایش ایجاد کرده‌ایم پس با مورد مهر قراردادن، آن عضو، آرام خواهد گرفت. گفتیم که سلول‌های ما زنده و هوشمند هستند. زنده هستند، زیرا تغذیه می‌کنند، دفع می‌کنند، تولیدمثل می‌کنند و می‌میرند؛ زیرا هر سلول به خوبی می‌داند که باید چه کار کند. تصور کنید که اگر سلول‌های ما اینگونه نبودند، چه اتفاقی می‌افتاد و چه هرج و مرجی در بدن رخ می‌داد. پس این سلول‌های زنده و هوشمند، پیام عشق و مهر ما را نیز دریافت می‌کنند، درست مانند کودکی که نوازش و آغوش گرم مادر، او را آرم می‌کند، آرام می‌گیرند.
۲) تکنیک دم و بازدم صحیح - دم طولانی
نگاه داشتن دم تا جائی که می‌توانیم و سپس بازدم عمیق و طولانی. ما با هر دم عمیق، مقدار زیادی انرژی حیاتی و اکسیژن را به درون بد می‌کشیم. در زمانی که دم را نگاه می‌داریم، به تک‌تک سلول‌ها فرصتی می‌دهیم تا انرژی حیاتی کافی را دریافت کرده و مواد سمی و انرژی‌های منی خود را خارج کندو یا بازدم عمیق، تمامی مواد سمی از بدن خارج می‌گردد.
دم و بازدم صحیح و در تیجه رسیدن اکسیژن کافی به مغز، موجبمی‌شود مغز فعال‌تر شده و حافظه، قوی‌تر گردد. با رسیدن اکسیژن و انرژی کافی به غده‌ها، آنها بهتر ترشح می‌کنند، در نتیجه ما سالم‌تر می‌گردیم. همچنین با رسیدن اکسیژن و انرژی حیاتی کافی به غده‌ها، سوخت و ساز بهتر انجام می‌گیرد و خودبه‌خود وزن ما کاهش می‌یابد. عصبانیت نیز که به دلیل دم و بازدم‌های ناکافی ایجاد می‌گردد، با به‌کار بردن این نوع تنفس، به‌طور کامل برطرف می‌گردد، توان روحی، روانی و جسمی ما بسیار بالا می‌رود، اعصاب آرام گرفته، اضطراب، نگرانی و بیقراری کاهش می‌یابد و ما سرشار از نشاط، سرزندگی و انرژی خواهیم شد. بهتر است تنفس، تنفس شکمی یا نوزادی باشند. با دم، شکم باد کرده و پس از کمی مکث، با بازدم، شکم خالی از هوا می‌شود.
۳) سرگرم کردن خود با کاری که دوست دارید و یا کسانی که دوستشان دارید تا از آنها انرژی بگیرید.
۴) تغذیه‌درمانی
در مبحث‌های آینده، بیشتر راجع به آن صحبت خواهم کرد.
۵) تکنیک توبه
در حالت تمرکز (آلفا) قرار می‌گیریم و در عین حال نزد خداوند رحمان و رحیم به خاطر گناه‌هائی که کرده‌ایم و یا اشتباه‌هائی که مرتکب شده‌ایم، توبه می‌کنیم. به خداوند می‌گوئیم: ”خداوندا! تو فرموده‌ای که هرگاه نادم و پشیمان شوی و بخواهی برگردی، من پذیرای تو هستم. حال من پشیمان هستم و می‌خواهم به درگاه تو بازگردم. امیدوارم تا توبهٔ مرا بپذیری“ و پس از گفتن عبارت‌های اینچنینی به خداوند می‌گوئیم: ”خداوندا! حال که تو مرا بخشیدی و از گناه‌های من درگذشتی، من نیز می‌توانم از خود و گناه‌ها یخود چشم بپوشم و خود را ببخشم“ و بعد به خود می‌گوئیم: ”من نیز تو را بخشیده‌ام ای عزیز جانم. زیرا خداوند توبهٔ تو را پذیرفته است و تو را بخشیده است“.
ماری یحیوی
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید