جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


ویژگی‌ها و برچسب‌های انسان متحول‌شده و خودشکوفا


ویژگی‌ها و برچسب‌های انسان متحول‌شده و خودشکوفا
● انسان متفکر
از آنجا که فکر، نردبان معراج انسان است و زندگی در مسیر کمال در لحظه‌های اندیشهٔ انسان شکل می‌گیرد؛ بنابراین، یک انسان عارف در واقع یک انسان متفکر است. تفکر به معنی اندیشه‌های ناب، زیبا، مثبت و تحول‌آفرین که در ذهن یک انسان رهرو مسیر کمال، شکل می‌گیرد و بازتاب آن لحظه‌های زندگی او را می‌سازد. در این صورت، کیفیت زندگی یک انسان عارف به کیفیت اندیشه‌های او بستگی دارد. اندیشه‌های کمال‌گرا، زندگی کمال‌گونه را پدید می‌آورد و اندیشه‌های منفی و مأیوسانه، یک زندگی رو به نابودی را شکل می‌دهد.
هنگامی که ما برچسب انسان متفکر را بر ذهن و دلمان نصب می‌کنیم، در واقع به ضمیر ناخودآگاه خود این پیام را می‌دهیم که ما به‌طور مرتب اطلاعات زیبائی را به‌عنوان اندیشه‌هائی باورهای زیبا و روحیه عالی در ما تولید کنی، ضمیر ناخودآگاه نیز با هدایت اندیشه‌های زیبا، عالی‌ترین شخصیت و احساس را در ما خلق می‌کند و بستر کمال را برای زندگی ما فراهم می‌آورد.
شما به‌عنوان یک انسان رهرو مسیر کمال به‌طور مرتب با ذکر این جملهٔ تأکیدی مثبت که ”من انسان متفکری هستم“ در وجود خود، شرایط و بستر کمال را فراهم کنید. در این راستا به‌طور مرتب بیندیشید که شما چه کسی هستید، در زندگی چه می‌کنید و در نهایت به کجا می‌روید. این نحوهٔ تفکر، انسان را در شرایط ارزیابی و صتحیح قرار می‌دهد و باعث می‌شود که شما خود موجودتان را با خود مطلوب، مقایسه کنید و از رهگذر تصمیم‌های درست در زندگی، به اصلاح مسیر بپردازید و به‌سوی کمال حرکت کنید.
● انسان‌ متوکل
به خاطر داشته باشیم که برچسب‌ها، باورآفرین و روحیه‌ساز هستند و در نهایت شکل‌دهندهٔ هویت ما می‌باشنند. هنگامی که خود را یک انسان متوکل می‌نامیم. در واقع این باور را در خود می‌سازیم که ما به‌عنوان رهروان مسیر کمال، در همهٔ امور زندگی خود به خدای رحمان توکل می‌کنیم و عاقبت امور را به ارادهٔ قدرتمند او می‌سپاریم و یقین داریم که خداوند از انسان‌های مؤمن، مراقبت و دفاع می‌کند. به این ترتیب از دغدغه‌ها رها می‌شویم. و در آغوش امن خدا احساس امنیت و آرامش می‌کنیم.
انسان متوکل، هنگامی که در مسیر کمال قدم می‌گذارد، ایمان دارد که در این راه سردرگمی و گمراهی معنائی ندارد، چرا که آن نور هدایت همواره پیشاپیش او است و خود راه را به وی می‌نمایاند. او بر این باور است که خدا، خیر مطلق و کمال بی‌نهایت است و هر آنچه از وی برسد، در نهایت زیبائی و کمال است و این معنای بلند توکل است که یک انسان زیبای دیگر که به کمک تکنولوژی فکر، به آستانهٔ تحولی شگفت رسیده است به خوبی معنی و مفهوم آن را درک می‌کند.
انسان متوکل، خود و زندگی‌اش را به خدا سپرده و هر آنچه هست و نیست را به او می‌سپارد و در این رهگذر به دنیائی از آرامش رسیده است. خدا مدافع او است و در سخت‌ترین لحظه‌های زندگی، حضورش را بر او نمایان می‌سازد. کسی که به خدا توکل می‌کند و او را وکیل خود قرار می‌دهد. از هر محکمه‌ای سرافراز پای بیرون می‌گذارد و اینچنین است که انسان‌های بزرگ، انسان‌هائی که خون تحول و شکوفائی در رگ‌های بشریت تزریق می‌کنند، هیچ‌گاه نیاز به توجیه و دفاع از خویش ندارند، زیرا خدائی که نجات‌دهنده و بهترین وکیل و مدافع کل هستی است، خود به نجات آنها می‌آید.
توکل، ریسمانی است آویخته از عرش الهی و تنها بیداران و هشیاران هستند که به این ریسمان دسترسی دارند و رستگار می‌شوند. توکل به این معنا نیست که جریان امور را به خدا بسیاری و خود در کناری بنشینی و به خویش مشغول شوی؛ زیرا آن کسبی که توکل می‌کند، همهٔ راه‌ها را رفته همهٔ دردها را کوفته، هر پیامی را شنیده، هر ندائی را دریافته و خود را به آب و آتش زده است و می‌زند او از پای نمی‌نشیند و در عین حال نتیجهٔ کار را به خدای رحمان می‌سپارد. به تعبیر دیگر، توکل یعنی کار را به امید خدا انجام دادن، تلاش کردن و حاصل را از خدا خواستن! بیماری که به خدا توکل می‌کند، بهترین نسخه را از متخصص‌ترین پزشک می‌گیرد، زریرا نیروی توکل و تلقین، آنچنان روحیه‌ای به وی داده و آنچنان باوری در او پدید می‌آورد که کارخانهٔ داروسازی درونش را به‌کار می‌اندازد و بهترین داروها و مفیدترین آنزیم‌ها و هورمون‌ها را برای این سیستم پیچیده می‌سازد و بر بیماری فائق می‌آید.
خدایا! بر تو توکل می‌کنم که مرکز پرگار آفرینشی و از تو کمک می‌خواهم که یکتا ماندگار عالم هستی. به درگاه تو پناه می‌برم که آفتاب سلطنت تو در قلمروی هستی، هرگز غروب نمی‌کند.
ای رهرو مسیر کمال! همواره با خود بگو و تکرار کن که ”من انسان متوکلی هستم“ و این جملهٔ تأکیدی، این باور را در تو می‌سازد که خدا، یار و یاور توست و در قصهٔ امور از تو مراقبت می‌کند. ای معنی، و تو را به دنیائی از آرامش و سکون می‌برد و هویت بسیار زیبائی از تو می‌سازد.
دکتر علیرضا آزمندیان
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید