پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


۷ اشتباه بزرگ در راه اندازی تجارت


۷ اشتباه بزرگ در راه اندازی تجارت
اولین سال راه اندازی تجارت مسلماً پر فراز و نشیب خواهد بود. هر اندازه كه با دقت و دانش پیش بروید، باز هم مرتكب اشتباهاتی خواهید شد. اما اگر ذهن خود را آماده كنید و به تجربیات دیگران توجه كنید، می توانید از وقوع بسیاری از این اشتباهات پیشگیری كنید.
▪ در این فرصت به ۷ اشتباه بزرگ تازه كاران و راه حل‌هایی برای گریز از آنها اشاره می كنیم.
۱) اشتباه اول: راندن یك ماشین تندرو در جاده‌ای خاكی
همه ما شنیده ایم كه برای آغاز هر كار، به محركی قوی و شور و شوق فراوان، احتیاج است. اما داشتن این حرارت اولیه به تنهایی كاری از پیش نمی برد.
شما به یك برنامه احتیاج دارید.
در زمینه تجارتتان، درخصوص مشتریان و رقبای خود عمیقا تحقیق كنید و یك مدل حقیقی و مفید برای تجارت خود ساخته و روی یك سوال مهم تكیه كنید:
چگونه می خواهید پول در بیاورید؟
فرض كنید كه در صدد باز كردن یك مغازه هستید. محلی را انتخاب می كنید كه باید هزینه اجاره آن را بپردازید. ممكن است مخارج زیادی نیز برای تهیه دكور مناسب متحمل شوید بدون آنكه به نحوه بازگشت این هزینه‌ها بیاندیشید. محصولات شما كامل نیستند و به فكر بازاریابی هم نیستید. قطعاً پس از چند ماه تجارت شما سقوط خواهد كرد.
ـ نكته: هیچ روز كاری خود را بدون برنامه طی نكنید.
۲) اشتباه دوم : ارزان فروشی
از یك كودك بخواهید كه بین یك كریستال ۱۲وجهی بدلی و یك قطعه الماس، یكی را انتخاب كند. كودك كریستال را انتخاب خواهد كرد. تازه كاران تجارت نیز به همین صورت عمل می كنند، فریب كمیت را می‌خورند و به كیفیت اهمیت نمی‌دهند.
آنها می‌اندیشند كه اگر جنس‌های ارزان قیمت را عرضه كنند، فروش بهتری خواهند داشت و به‌زودی میلیونر خواهند شد.
اما این تصور غلط است.
تازه‌كاران دنیای تجارت قیمت‌های محصولات و خدمات خود را بسیار پایین در نظر می‌گیرند و به این ترتیب در طول زندگی كاری خود نگران پول درآوردن خواهند بود و حتی زمانی كه سفارشی دریافت می كنند، خوشحال نخواهند شد زیرا فروش برای آنها سود كافی به همراه نخواهد داشت.
قبل از قیمت‌گذاری، همه چیز را بسنجید. هزینه‌های ثابت و متغیر را محاسبه كنید. روش‌های تجاری و قیمت‌های رقبا را مورد توجه قرار دهید و استراتژی فروش و بازاریابی خود را بهینه كرده و درآمد قابل قبول خود را در نظر آورید.
ـ نكته:كریستال‌های بدلی را به الماس‌ها ترجیح ندهید.
۳) اشتباه سوم: راه اندازی تجارت فقط برای هیجان
بیشتر اشخاصی كه در حال راه اندازی یك تجارت هستند، افرادی رویایی، خیال پرداز و ماجراجو هستند كه بیشتر به دنبال هیجان می گردند. این افراد به جای تفكر و تحمل جزییات دشوار این كار، به فكر پیش‌روی هستند و می خواهند كه مسایل و بحران‌ها را به نوعی پشت سر بگذارند تا دوباره به میدان بازی برگردند و ماجراهای آن را دنبال كنند.
اما خستگی و ملالت از همین مسایل جزیی به تدریج ظاهر زیبای تجارت را به خطر خواهد انداخت، هدف تجارت كسب درآمد است و به مخاطره انداختن وضعیت فعلی در این حیطه نمی‌گنجد.
ـ نكته: تجارت را وسیله‌ای برای هیجان‌انگیز كردن زندگی قرار ندهید.
۴) اشتباه چهارم: غفلت از بازاریابی
تعداد كمی از صاحبان تجارت‌هایی كه تازه تاسیس شده‌اند برای بازاریابی اهمیت قایل می‌شوند و برنامه و بودجه خاصی برای آن اختصاص نمی‌دهند، زیرا تصور می‌كنند كه بازاریابی یك خرج
غیر ضروری است و یا به علت شكست‌های مقطعی از تاثیر بازاریابی در فروش مایوس می‌شوند.
بازاریابی، فروش فرد را تضمین می كند. اما به یاد داشته باشید كه فروش هر روز محدود به همان روز است و لزوما فرآیندی ادامه‌دار نیست.
نمی‌توان از مرحله طرح و برنامه مستقیماً به مرحله فروش رسید و بازاریابی را فراموش كرد.
این اشتباه از ناآگاهی افراد نسبت به چرخه فروش ناشی می‌شود. اولین افرادی كه برای راه‌اندازی تجارت به آنها احتیاج دارید، بازاریاب‌ها هستند. بازاریاب‌ها هستند كه می توانند شما را به دیگران معرفی كنند. پس از آن موقعیت فروش فراهم خواهد شد.
ـ نكته: قبل از ارسال پیام آشنایی، به دنبال معامله نباشید.
۵) اشتباه پنجم: اسارت در تجارت به جای ریاست به آن
هنگامی كه فردی ۳ یا ۴ وظیفه معین را در ۷ روز هفته انجام می دهد نیازی به بهره گیری از شیوه‌های مدیریتی احساس نمی‌شود.
در آغاز به كار یك تجارت نیز، اتفاقات ناگهانی اما قابل پیش‌بینی به‌وقوع می پیوندد كه می‌توان آنها را توسط تجربیات شخصی یا با استفاده از روش آزمون و خطا حل كرد.
اما همین طور كه تجارت شما رشد می كند، مسایل پیچیده‌تر خواهند شد و این دو روش دیگر پاسخگوی آنها نخواهند بود.
شما مسوول همه چیز هستید. شما باید اهداف تجارت را تعیین كنید و روش ها را انتخاب كنید، یا شخصی را برای انجام این وظیفه منصوب كنید.
بدون داشتن سیاست معین و شفافی در مورد مشخصات مشاغل، استخدام‌ها، اخراج‌ها، تعطیلات، نحوه جبران كمبودها، چگونگی ترفیع ها و... شركت و تجارت نوپای شما در معرض آسیب ها و خطرات جدی قرار خواهد گرفت و نهایتاً تجارت شما ضعیف خواهد شد.
توجه كنید كه كتاب راهنمای قوانین شركت شما (حتی در حد یك صفحه) باید وجود داشته باشد.
ـ نكته:اختیارات و وظایف خود را فراموش نكنید.
۶) اشتباه ششم: پیش بینی ناقص بودجه
تازه كاران تجارت معمولاً نیازهای مالی خود را دست كم می‌گیرند. این افراد، در ابتدای كار هزینه زیادی را صرف خرید لوازم اداری و محصولاتی می‌كنند كه ممكن است بسیار تخصصی‌تر از آنچه باشد كه به آن نیاز دارند. همچنین به این موضوع توجه نمی‌كنند كه اكثر مشتریان به طور اقساط خرید می كنند و بازگشت پول به كندی انجام می گیرد.
به همین علت مشاوران مدیریت معمولاً پیشنهاد می‌كنند كه پس از محاسبه بودجه مورد نیاز خود برای راه‌اندازی تجارت، حداقل ۵۰درصد به آن اضافه كنید. به این ترتیب برای مدیریت ریسك های احتمالی آماده خواهید شد.
ـ نكته:در مورد بودجه واقع بین باشید.
۷) اشتباه هفتم: روابط غلط
شروع هر فعالیتی احتیاج به كار فراوان و سیستم پشتیبان دارد. فشار تعهدات زمانی و مسایل مالی باعث بروز مشكلاتی در روابط خواهد شد.
باید قدری از بار خود را سبك كنید و از كمك نزدیكان و دوستان خود در حد امكان استفاده كنید.
ـ نكته: نگذارید كه یك اشتباه باعث یك عمر پشیمانی شود.
بسیاری از اشتباهات به این دلیل بروز می كنند كه تازه كاران تصور می كنند كه تمام كارها را باید خود به تنهایی انجام دهند.
به جای این كار بهتر است نقاط قوت خود را بشناسید و كمبودهای خود را بپذیرید و بعضی از امور را به دست متخصصین خاص آن بسپارید.
هنگامی كه به مسایل و شكست‌های اجتناب‌ناپذیر برخورد می‌كنید، این ضرب المثل قدیمی را به یاد بیاورید كه: هر شكست پلی است برای پیروزی‌های آینده.
منبع : مركز توسعه كارآفرینی


همچنین مشاهده کنید