چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

هند در انتظار رییس جمهور جدید


هند در انتظار رییس جمهور جدید
شخصیت های مختلف حزبی و سیاسی هند این روزها بیشترین وقت خود را در نشست های سیاسی و رایزنی ها در خصوص شناسایی و معرفی كاندیداهای اصلح برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری هند سپری می كنند.
در حالی كه گمانه زنی ها در خصوص چهره های برتر و شخصیت های موجه و شایسته برای جایگزینی، «ابوالفاخر زین العابدین عبدالكلام» رییس جمهوری مسلمان، دانشمند و وارسته هند كه دوره ریاست جمهوری اش دوم مرداد ماه سال جاری به پایان خواهد رسید، روز به روز افزون تر می گردد، جو انتخاباتی بیشتری بر هند حاكم می شود.
در این میان بیشترین نگاه ها متوجه «سونیا گاندی» رهبر حزب كنگره و رییس ائتلاف حاكم كنونی هند و نیز كاندیدایی كه مورد نظر این حزب و دیگر احزاب متحد با حزب كنگره است، می باشد.در حالی كه حزب كنگره و احزاب متحد به تلاش خود برای به توافق رسیدن بر سر معرفی یك شخصیت واحد ادامه می دهند، از رسانه های هند گزارش می رسد كه احزاب عضو «ائتلاف مترقی متحد» از حزب كنگره بویژه خانم سونیا گاندی خواسته اند كه كاندیدای مورد نظر خود را سریع تر معرفی كند.
اما به نظر می رسد كه برای حزب كنگره و سونیا گاندی این كار آسانی نیست، زیرا كاندیدای این حزب باید شخصی باشد كه مورد قبول و تائید دیگر احزاب به ویژه جناح چپ و حزب «باهوجان سماج» به رهبری خانم «مایاواتی» سر وزیر ایالت اوتارپرادش كه این روزها به دلیل پیروزی چشمگیر در انتخابات مجلس ایالتی اوتارپرادش تبدیل به یك چهره سرشناس شده است نیز باشد.
جناح چپ هند كه بدون مشاركت در دولت ائتلافی كنونی به رهبری خانم سونیا گاندی و نخست وزیری «مان موهان سینگ» از دولت پشتیبانی می كند، اخیرا ویژگی هایی برای انتخاب یك رییس جمهوری اصلح از جمله سكولار بودن وی اعلام كرده است.به گزارش ایرنا این جبهه همچنین برای حمایت از «پرناب موكرجی» وزیر خارجه كنونی هند به عنوان كاندیدای حزب كنگره اعلام آمادگی كرده است. اما حزب كنگره گفته است كه به فعالیت «موكرجی» به عنوان یك رهبر ارشد حزب كنگره بیشتر نیاز هست.
به همین دلیل از چند روز گذشته دوره های مشاوره بین رهبران حزب كنگره و دیگر احزاب ائتلافی در جریان است. در این ضمن گفته شد كه پرناب موكرجی با افزایشنشست های مشاوره ای با «شاراد پاوار» وزیر كشاورزی و رییس حزب ملی كنگره ملاقات و حدود یك ساعت در مورد كاندیدای ریاست جمهوری تبادل نظر كرد.
دیگر گزارش های رسیده حاكی است كه نام «شیوراج پاتل» وزیر كشور هند به عنوان كاندیدای «ائتلاف مترقی متحد» برای ریاست جمهوری بیشتر از دیگران مطرح است. «پاتل» از نزدیكان خانم «سونیا گاندی» رییس حزب كنگره و ائتلاف مترقی متحد محسوب می شود.این در حالی است كه چند نام دیگر از طرف حزب كنگره نیز مطرح شده است.گفته می شود كه در این فهرست اسامی «موتی لعل وورا» صندوقدار حزب كنگره، «آرجون سینگ» وزیر توسعه منابع انسانی و «سوشیل كمار شینده» وزیر نیرو وجود دارند.
با این حال «ائتلاف دمكراتیك ملی» به رهبری حزب «بهارتیا جاناتا» (بی.جی.پی.) رقیب اصلی ائتلاف مترقی متحد به رهبری حزب كنگره و ائتلاف جدید هشت حزب منطقه ای شامل حزب «سماجوادی» به رهبری «ملایم سینگ یادو» سر وزیر سابق ایالت اوتارپرادش كه اخیرا از خانم مایاواتی شكست خورد، حزب «تیلگودیسام» به رهبری «چاندرا بابو نائیدو» سر وزیر سابق ایالت آندراپرادش،«ای.آی.ای.دی.ام.كی» به رهبری خانم «جایالالیتا» سر وزیر سابق ایالت تامیل نادو، «اوم پركاش چاوتالا» سروزیر سابق ایالت هریانا نیز برای انتخاب كاندیدایی كه شانس بیشتری برای انتخاب شدن داشته باشد، تلاش می كنند.
حزب بهارتیاجاناتا رقیب اصلی حزب كنگره اعتقاد دارد كه رییس جمهوری بایستی از طریق توافق عمومی انتخاب شود، اما در فراگیر كردن این نظریه خود موفق نبوده است.این حزب سپس اعلام كرد كه «بهیرون سینگ شیخاوت» می تواند نامزد این حزب و «ائتلاف دمكراتیك ملی» برای كاندیدای ریاست جمهوری باشد.
اما اخیرا گزارشاتی منتشر شد كه«شیخاوت» قصد دارد به عنوان یك كاندیدای مستقل در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری هند شركت كند تا شانس بیشتری برای كسب آرای برخی از اعضای پارلمان و یا مجالس ایالتی كه با اعضای حزب بهارتیاجاناتا روابط شخصی ندارند، را كسب كند. در این میان، نام «فاروق عبدالله» سر وزیر اسبق ایالت جامو و كشمیر نیز به عنوان یكی از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هند مطرح شده است.
انتخابات در هند توسط كمیسیونی با همین نام یعنی كمیسیون انتخابات كه منتخب رییس جمهوری است برگزار می گردد و محور اصلی در انتخاب رییس جمهوری هند، آرای نمایندگان مجالس ایالتی و دو مجلس نمایندگان و اعیان است. زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هند تا كنون اعلام نشده است، هر چند كه دوره ریاست جمهوری عبدالكلام، دوم مرداد ماه سال جاری به پایان خواهد رسید.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید