جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


پیش بینی یک اقتصاددان فرانسوی در باره بهای نفت


پیش بینی یک اقتصاددان فرانسوی در باره بهای نفت
«دنی دوران»، اقتصاددان، مدیر عامل «س.ژ.ت بانک فرانسه» و عضو شورای ملی اقتصادی- اجتماعی «اطلاع رسانی آماری» پیش بینی کرد بهای نفت تا پاییز امسال به بشکه ای ۷۵ دلار برسد.
«دوران» معتقد است نباید انتظار داشت قیمت نفت به بشکه ای ۵۰ دلار برسد، اما افزایش مصرف بنزین در آمریکا و رسیدن فصل طوفان ها می تواند قیمت ها را به بشکه ای ۷۵ دلار برساند.
این اقتصاددان همچنین معتقد است که تنش های ژئوپولیتیک نیز همچنان بر قیمت ها اثر خواهند گذاشت و موجب افزایش آن خواهند شد.
«دوران» نیز همچون بسیاری دیگر از اقتصاددان ها معتقد است توازن میان عرضه و تقاضا در وضعیتی بی ثبات قرار دارد، زیرا میزان تقاضا به دلیل نیازهای رو به رشد آسیا، بی وقفه افزایش می یابد، اما در مقابل، ذخایر چشمگیری از نفت کشف نمی شوند.
وی با اشاره به ذخایر عظیم ماسه های قیری آلبرتا در کانادا گفت: ماسه های قیری به سختی می توانند کاهش تولید نفت معمولی را جبران کنند.
● ظرفیت پالایشی محدود
«دوران» معتقد است در زمینه پالایش هیچ کار عمده و جدیدی صورت نگرفته است. ظرفیت پالایش در آمریکای شمالی به هیچ روی افزایش نیافته است و به همین دلیل اگر همچون دو سال قبل فصلی از طوفان های شدید را در پیش رو داشته باشیم، قیمت نفت می تواند دوباره به شدت افزایش پیدا کند.
چند پالایشگاه آمریکا در اواخر تابستان ۲۰۰۵ در خلیج مکزیک بر اثر عبور گردبادهای سهمگین در این منطقه خسارت دیدند و تعطیل شدند.
● کاهش قیمت ها در پاییز
«دوران» در باره تحول قیمت ها در پاییز آینده گفت: اگر هم که بهای نفت ظرف ماه های آینده افزایش پیدا کند، تب قیمت ها در پاییز فروکش خواهد کرد؛ البته به شرط آن که فصل طوفان ها خیلی شدید و خسارت آفرین نباشد و رشد اقتصادی آمریکا نیز اندکی آهسته تر شود.
به این ترتیب، «دوران» پیش بینی کرد که قیمت نفت در پاییز آینده می تواند به زیر بشکه ای ۶۰ دلار کاهش پیدا کند.
وی در باره ارزش سهام شرکت های نفتی نیز چنین روندی را پیش بینی کرد و گفت: افزایش شدید ارزش سهام شرکت های نفتی که در فوریه گذشته (بهمن ماه) شاهد بودیم، ظرف ماه های آینده همچنان ادامه خواهد یافت.
وی به سرمایه گذاران پیشنهاد کرد سهام شرکت های تولید کننده نفت و گاز را بخرند، زیرا این شرکت ها در برابر نوسان های قیمت ها حساس تر هستند.
به این ترتیب، وی شرکت های «سانکور» و «کانادین نچرال ریسورسز»، فعال در زمینه ماسه های قیری را گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری عنوان کرد.
در زمینه نفت معمولی نیز «دوران» شرکت های «تالیسمان» و «نکسن» را نام برد.
وی در باره شرکت های مشترک از جمله «پتروکانادا» و «ایمپریال اویل» گفت: باید با این شرکت ها با احتیاط رفتار کرد، زیرا ذخایر این شرکت ها چندان چشمگیر نیستند و در صورت افزایش قیمت نفت خام، چه بسا این شرکت ها مجبور شوند سود خود را در بخش پالایش کاهش دهند.
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید