سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اورتگا کیست؟


اورتگا کیست؟
رهبر انقلا‌ب ۱۹۷۹ نیكاراگوئه در تهران به سر می‌برد. چریك ضدآمریكایی‌ای كه ۱۶ سال خانه‌نشینی را تحمل كرد تا اینكه بار دیگر در انتخابات سال ۲۰۰۶ به عرصه بازگشت؛ باز با همان شعارهای <مبارزه با سرمایه‌داری وحشی>، <برقراری امپراتوری عدالت>، <حمایت از محرومان و فقرا> و... <دانیل اورتگا> اما از آن شور و شوق جوانی دهه چهارم عمرش دور شده و در ۶۳ سالگی از دیدگاه ماركسیستی و انقلا‌بی پیشین خود فاصله گرفته.
او امروز به سرمایه‌گذاری خارجی اعتقاد دارد و در راه جذب آن به كشورش تلا‌ش می‌كند. اورتگای ۱۹۷۹ در ۳۳ سالگی لباس ساده سربازان را به تن داشت؛ سبزرنگ. اما اورتگای ۲۰۰۷ پیراهن سفید با دكمه‌های باز می‌پوشد. متعلقات وی در سال ۱۹۷۹ كلا‌شینكف روسی بود اما در سال ۲۰۰۶ با پرچم سفید و آبی نیكاراگوئه به عرصه آمد. ماشین وی قبلا‌ جیپ ارتشی بود و امروز رنجرور نقره‌ای یا مرسدس است. سرود مطلوبش در سال ۱۹۷۹ این بود: <ما در برابر یانكی‌های دشمن بشریت می‌ایستیم.> اما او اكنون آوازی از جان لنون را برگزیده است: <ما برادر هستیم؛ همه به سوی صلح می‌رویم.> اورتگا در ۱۹۷۹ ملهم از اندیشه ماركس <دین افیون ملت‌ها است> به اخراج كشیش‌ها دست زد اما اكنون یك كاتولیك معتقد است كه از كلیسا خواهان گذشت نسبت به دوره حكومتش شده است.
دولت ریگان میلیون‌ها دلا‌ر خرج كرد تا از شورشی‌های مخالف وی حمایت كند. ریگان، اورتگا را دیكتاتور كوچكی از مسكو می‌نامید اما اكنون دولت بوش به دموكرات بودن اورتگا با دیده شك می‌نگرد. پشتیبانان دیروز وی اتحاد جماهیر شوروی و كشورهای بلوك شرق بودند كه در حمایت از ساندینیست‌ها - حامیانش - میلیون‌ها دلا‌ر خرج كردند. كوبا نیز با نیروهای نظامی و پزشكی آنها را تقویت می‌كرد. اما امروز هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا‌، اورتگا را برادر خود خوانده و با وی در مورد تهیه سوخت ارزان گفت‌وگو كرده است. فیدل كاسترو از كوبا نیز همچنان حامی اوست.
● پیروزی پس از ۳ بار شكست
دانیل اورتگا ساودرا در ۱۱ نوامبر ۱۹۴۵ متولد شد. والدینش از مخالفان فعال رژیم <آناستاسیو سوموزا> بودند. حیات سیاسی دانیل از سن ۱۵ سالگی و با دستگیری وی آغاز شد. در سال ۱۹۶۳ وارد دانشگاه ماناگوآ شد و به جبهه لیبرال ملی ساندینیست‌ها پیوست و در مدت كوتاهی توانست به مقام رهبری این حزب دست یابد. اورتگا پس از چندی دستگیر شد و تا ۱۹۷۴ در زندان به سر برد و به دنبال گروگانگیری مقامات دولتی توسط حزب ساندینیست‌ها آزاد شد. در ژوئیه ۱۹۷۹ حزب ساندینیستا توانست سوموزا را سرنگون كند و اورتگا یكی از ۵ عضو ارشد گروه <بازسازی ملی جونتا> یا همان هیات رهبری انقلا‌ب ۱۹۷۹ شد. اورتگا در ۱۹۸۴ در انتخابات ملی شركت كرد و با كسب ۶۳ درصد از آرا بار دیگر به ریاست‌جمهوری نیكاراگوئه برگزیده شد. در ۱۰ ژانویه ۱۹۸۵ به طور رسمی كابینه دولت را در دست گرفت و تا ۲۵ آوریل ۱۹۹۰ رئیس‌جمهور این كشور بود. انقلا‌بیون معروف به ساندینیست‌ها در سال ۱۹۹۰ در اثر فشارهای آمریكا و نزاع داخلی با خود ضدانقلا‌بیون كونترا مجبور به برگزاری انتخابات شدند كه به كناره‌گیری اورتگا انجامید. اورتگا پس از آن در ۳ انتخابات مختلف شركت كرد اما بخت یارش نبود تا سال ۲۰۰۶ كه اقبال همراهش شد و بار دیگر به ریاست‌جمهوری برگزیده شد.
● سفر به تهران با جت قذافی
اورتگا از تبار رهبران ضدآمریكایی در آمریكای ‌لا‌تین است. رهبری است كه از حضور در كاخ ریاست‌جمهوری اجتناب كرده و می‌گوید كاخ ریاست‌جمهوری من محله‌های فقیرنشین كشورم است. دی‌ماه گذشته كه محمود احمدی‌نژاد به نیكاراگوئه رفت، اورتگا رئیس‌جمهور ایران را در محله‌های فقیرنشین ماناگوآ - پایتخت نیكاراگوئه - گرداند؛ ظاهرا گردش جالبی بود چرا كه احمدی‌نژاد آن روز را یكی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین روزهای عمر خود برشمرد و از مردم نیكاراگوئه به خاطر انتخاب اورتگا تقدیر كرد. اورتگا از كاسترو، چاوز و اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی و احمدی‌نژاد به عنوان برادران خود یاد كرد. در همانجا بود كه احمدی‌نژاد از <برادر عزیزش> دعوت كرد به همراه <همسر انقلا‌بی‌اش> به خانه خودشان سفر كنند و مطمئن باشند كه با آغوش باز و استقبال گرم ملت ایران روبه‌رو خواهند شد. اورتگا هم كه پیش‌تر از آن گفته بود بی‌صبرانه مشتاق استقبال از احمدی‌نژاد است پس از آن اشتیاق زیادی برای سفر به ایران پیدا كرد و در تور ۱۰ روزه‌اش به ونزوئلا‌، ایران، الجزیره، لیبی و كوبا با یك روز تاخیر راهی تهران شد. اورتگا با جتی كه از معمر قذافی رهبر لیبی امانت گرفته به ایران سفر كرد؛ جتی كه برای كاهش هزینه‌ها از قذافی امانت گرفته است.
سرگه بارسقیان
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید