جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تبخال


تبخال
● مزاحمی به نام تبخال
شاید كمتر كسی را می شود پیدا كرد كه تا به حال تبخال را تجربه نكرده باشد. یك زخم دردناك با ظاهری ناخوشایند كه همه از آن گریزانند اما بالاخره سراغشان می آید. روش برخورد اصولی و بهداشتی با تبخال موضوع بحث امروز ما است و می خواهیم برایتان شرح دهیم كه چگونه با این مهمان ناخوانده و سمج برخورد كنید كه محترمانه شما را ترك كند و از پیش شما برود. به طور كلی عفونت تبخال یك عفونت شایع ویروسی دهان است كه به علت ورود ویروسی به نام هرپس سیمپكس به بدن خود را نشان می دهد. این عفونت در وهله اول به صورت یك نوع زخم صورت است كه روی لب ها یا پوست صورت نزدیك منطقه دهان اتفاق می افتد و به همین دلیل ظاهری ناخوشایند را برای فرد مبتلا پدید می آورد.
● عفونت اولیه و ثانویه تبخال
متاسفانه ویروس تبخال به این سادگی هم كه عموم فكر می كنند بساطش از بدن برچیده نمی شود. اگر كسی برای اولین بار با این ویروس تماس داشته باشد پس از بروز عفونت تبخال در ناحیه دهان، ویروس مربوطه به عمق بدن می رود و خود را مخفی می كند. سال ها و یا حتی كمتر زمان اگر بگذرد احتمال دارد دوباره ویروس شعله ور شود و مجدداً دردسرزا شود. اینكه چه شرایطی سبب می شود ویروس خفته دوباره بیدار شود مقوله ای است كه جا برای بحث بسیار دارد. اما به طور خلاصه شرایطی همچون تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگی، فشارهای روحی و روانی، صدمات به لب و یا جراحی های روی نواحی دهان و لب از جمله این موارد هستند. از این رو آموختن روش برخورد با تبخال مهم ترین اصلی است كه در مواجهه با این بیماری باید دانست تا از عوارض آن درمان ماند.
● وقتی تبخال می آید...
شناخت علائم بروز یك تبخال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علائم و نشانه های تبخال بدین صورت است كه در وهله اول یك تاول كوچك و دردناك پر از مایع روی یك نقطه سرخ و دردناك پوست بروز می كند كه معمولاً روی لب ها و نواحی داخلی دهان است. سپس درد شدید و احساس مورمور شدن به سراغ بیمار می آید كه غالباً یكی دو روز قبل یا بعد از بروز تاول ها است كه این علامت بسیار مهمی است. خصوصاً احساس مورمور شدن و درد خفیف از علائم اولیه تبخال است كه می تواند به عنوان یك زنگ خطر محسوب شود. چرا كه اگر شخصی در این مرحله متوجه عفونت تبخال شود با استفاده از اقدامات پیشگیرانه كه در ادامه در مورد آنها صحبت می شود می تواند جلوی تبخال را بگیرد. در هر صورت پس از تشكیل تاول ها، سیر بیماری ادامه می یابد و تاول ها نهایتاً می شكنند و از آنها خونابه خارج می شود و سپس یك زخم قهوه ای رنگ با ظاهری ناخوشایند تشكیل می شود.
● تبخال های خطرناك
در بعضی مواقع به دلیل بی اعتنایی بیمار تبخال وسعت می یابد و عفونت شدید روی آن سوار می شود. در این موارد زخم های تبخالی علاوه بر اینكه تمام نواحی لب را می گیرند به داخل دهان هم سرایت می كنند. در این موارد التهاب لثه ها از وخیم ترین وقایعی است كه خود را نشان می دهد. تمام لثه ها خصوصاً نواحی داخلی لثه ها ورم می كنند و حالت آبسه دهانی به خود می گیرند. بیمار قادر نیست كه حتی لقمه ای غذا بخورد. شرایط بیمار روز به روز وخیم تر می شود و باید سریعاً اقدامات درمانی در مورد وی اجرا شود.
● چه باید كرد
▪ اولین اقدامی كه باید در مواجهه با تبخال كرد شناخت مرحله اول تبخال به طور كامل و دقیق است. اگر شما در این مرحله تبخال را شناسایی كنید كه آن هم كار زیاد سختی نیست به راحتی می توانید جلوی یك عفونت سخت را بگیرید.
▪ پس از تشخیص شروع تبخال اولین اقدامی كه می كنید به فاصله هر نیم ساعت یك قالب كوچك یخ را روی لب ها بگذارید (روی ناحیه مبتلا) و آن قدر یخ را به لب ها بچسبانید كه آن تكه یخ كوچك آب شود. توجه كنید كه یخ را چند ثانیه روی لب ها بگذارید و سپس از روی لب ها بردارید تا سرمای شدید یخ لب ها را از بین نبرد.
▪ پس از مرحله یخ گذاری به طور متناوب روی ناحیه مبتلا را با نمك بپوشانید. در این لحظه انتظار درد فراوانی را باید داشته باشید اما مطمئن باشید بهترین روش درمانی را در حال اجرا كردن هستید و بدون ترس و دلهره ادامه دهید.
▪ از محلول های دهان شویه حتماً استفاده كنید. محلول دهان شویه بنزیدآمین از جمله بهترین محلول های دهان شویه است. هر ۱ تا ۲ ساعت یكبار دهان را حسابی با محلول بشویید
▪ در فاصله مدت عفونت از غذاهای مایع و ولرم استفاده كنید تا لب ها و نواحی مبتلا تحریك نشوند و زخم انتشار پیدا نكند.
▪ سطح لب ها را با كرم های مخصوص كه معمولاً كرم ویتامینه A است مرطوب و نرم نگه دارید تا لب ها دچار خشكی نشوند و تبخال عفونی نشود.
▪ در صورت به كار بردن همه این اقدامات اگر احساس كردید روند بهبودی وجود ندارد سریعاً به یك پزشك متخصص دهان و دندان یا یك دندانپزشك جهت معالجه خودتان مراجعه كنید تا روند بهبودی را از وی طلب كنید.
دكتر كیوان رضوانی
منبع : وب سایت رسمی دکتر ابراهیم رزم پا


همچنین مشاهده کنید