جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


رازهای دوام یک زندگی مشترک


رازهای دوام یک زندگی مشترک
ما برای اینكه از زندگی خود احساس رضایت كنیم باید دوست داشته شویم و به ما مهر بورزند و این امر نیز در گرو اطمینان از تعلق خاطر همسرمان به ماست. از اینكه بدانیم از نظر روحی همواره می تواند در كنارمان باشد. همانطور كه در آغاز زندگی مشترك به یكدیگر قول می دهیم كه در غم و خوشی دركنار یكدیگر باشیم.
البته این امر در ابتدا ساده به نظر می رسد اما رسیدن به آن و درك آن پیچیده است. بسیاری از زوج ها نسبت به همسرشان تمایل و علاقه دارند و احساس همدلی نیز دارند اما چیزی مهمتر نیز وجود دارد و آن هم اینكه كارشناسان معتقدند زوج هایی كه در لحظات سخت و پراسترس در رهایی از این وضع به همسرشان كمك می كنند رابطه ای قوی تر و ارتباطی مستحكم تر برقرار می كنند و بدیهی است كه رضایت بیشتری نیز از زندگی شان دارند.
ایجاد رابطه ای مبنی بر احساس همدلی و تفاهم فراتر از همدردی و آگاهی از احساسات طرف مقابل است. معنی آن هم قرار دادن خود به جای طرف مقابل است تا در آن جایگاه آنچه او می بیند و آنچه او احساس می كند را ببینید و احساس كنید. حتی اگر از دید خود با نظرات یا عقاید او مخالف هستید.
فقط اگر روزی نیم ساعت وقت بگذارید و به آنچه ما در این بخش جهت راهنمایی شما طبق نظر كارشناسان ارائه می كنیم دقت داشته باشید مطمئناً زندگی زیباتری پیدا خواهید كرد:
▪ آنچه نباید انجام دهید
▪ بی اعتنا نباشید یعنی آنچه همسرتان بیان می كند را نادیده نگیرید.
▪ نگرانی های همسرتان را جزئی و بی دلیل نپندارید و هرگز به او نگویید «تو حساسیت به خرج می دهی وگرنه این موضوع اصلاً اهمیت ندارد.»
▪ برایش نسخه نپیچید. هرگز نگویید «اگر من جای تو بودم چنین می كردم- تو نباید...- تو باید... »به عبارت دیگر لطفاً راه حل ندهید. به ویژه مورد اخیر را هرگز در مورد خانم ها به كار نبرید.
▪ آنچه باید بكنید.
▪ اگر مشغول انجام كاری یا تماشای تلویزیون یا خواندن روزنامه هستید آن را چند لحظه كنار بگذارید و دركنارش نشسته فقط گوش بدهید.
▪ به او بگویید كه علت ناراحتی او را می توانید درك كنید.
▪ او را متوجه كنید كه از ناراحتی اش ناراحت هستید و برایتان ارزش دارد تا اگر بتوانید كاری در جهت رفع آن انجام می دهید.
▪ اگر پیشنهادی نیز برایش دارید ابتدا او را مورد حمایت خود قرار دهید سپس می توانید به نرمی به او بگویید كه موضوع ناراحتی اش مهم است و حق دارد اما شاید اگر راه دیگری را برود بهتر به نتیجه برسد.
● قوانین حل مسئله در زندگی مشترك
▪ هر زوجی قبل از اینكه بتوانند مشكلشان را حل كنند باید بیاموزند كه خشمشان را چگونه كنترل و مدیریت كنند.چگونه در عین مخالفت با طرف مقابل او را با خشم و عصبانیت خود نیازارد.
▪ ابتدا باید ظرفیت خود را افزایش دهید تا با كوچكترین مسئله ای از كوره درنروید و همه چیز را تمام شده نپندارید. این تغییرات نیز به تدریج ایجاد می شود البته در صورتی كه تلاش كنید.
۱) به خود یادآوری كنید كه می توانید عصبانی باشید اما دلیلی ندارد كه احساس قربانی بودن یا احساس گناه كنید. بدین ترتیب در جایگاهی قدرتمندانه تر قرار می گیرید و بهتر فكر می كنید.
۲) بدانید كه با وجود اختلاف نظرها شما دشمن یكدیگر نیستید و قرار هم نیست كه باشید. پس در خطاب كردن یكدیگر- تقاضا كردن- و حتی صدا زدن نام یكدیگر جانب احترام و انصاف را بگیرید.
۳) هرگز از گذشته همسرتان یا حتی جمله ای كه در گذشته به شما گفته به عنوان سلاحی در مقابلش استفاده نكنید یا به عبارتی در دادگاه خانوادگی این گونه مسائل قبلی را علیه یكدیگر استفاده نكنید. تا همسرتان از نظر عاطفی احساس امنیت خاطر كند.
۴) هرگز وقتی همسرتان ناراحت و یا عصبانی است و دارد با هرگونه لحنی صحبت می كند اتاق یا میز غذا را با نادیده گرفتن او ترك نكنید.
۵) بدون انتقاد و قضاوت همسرتان را با عقاید درست یا غلطش بپذیرید. اگر مرتب در پی تغییر همسرتان باشید پس از مدتی هر دوی شما خسته و از رده خارج خواهید شد و دیگر لذتی از زندگی مشترك نخواهید برد زیرا احساس می كنید به هویت و شخصیت تان بی احترامی می شود. پس یكدیگر را با نقاط قوت و ضعف بپذیرید.
▪ كاری كنید كه همسرتان به جای خزیدن در غار تنهایی احساسات خود را بیان كند.
خانم ها باید بدانند كه تنها راه وارد گفت وگو كردن همسرشان صحبت با آنها نیست.
▪ نقش سكوت را دریابید.
شاید خانم ها سكوت را آزاردهنده ببینند اما سكوت برای مردان عاملی برای رسیدن به آرامش تلقی می شود. اگر مدتی به او زمان بدهید خودش در آرامش تسكین می گیرد و تمایلی برای گفت وگو پیدا می كند اما اگر نگذارید زمانی برای تنهایی و آرامش داشته باشد بیشتر عقب نشینی می كند و تمایل كمتری برای صحبت پیدا می كند. در ضمن هیچ گاه این نیاز مردان به تنهایی و سكوت را به حساب عدم علاقه به شما و یا بی مسئولیتی تلقی نكنید.
▪ نیازها و خواسته هایتان را مستقیم و واضح بیان كنید.
لازم به ذكر است كه تعریف مردان و زنان از ارتباط متفاوت است. از نظر مردان در بیان خواسته ها و مسائل دو مرحله وجود دارد:
۱) مرحله اول: موضوع این است
۲) مرحله دوم: لطفاً این كار را بكن.
شاید از نظر بسیاری از خانم ها یك مرحله در این میان گم شده و آن هم شرح وضعیت و جزئیات است زیرا خانم ها اصولا دقیق تر به جزئیات توجه می كنند اما مردان از پرداختن به حاشیه و جزئیات استقبال نمی كنند.
▪ برای هر پاسخی سؤالی مجزا كنید.
انتظار نداشته باشید وقتی از شوهرتان می پرسید «روزت را چطور گذراندی؟» تمام روزش را برایتان تعریف كند.
در چنین مواردی او ممكن است بگوید «بد نبود» یا «خوب بود» برای اینكه بدانید با كارمند جدیدی كه به اتاقش آمده چه كرده باید سؤال دیگری بپرسید.
▪ در صحبت ها كمتر انتقاد كنید.
اگر شوهرتان احساس كند كه ممكن است با صحبت هایش شما او را مورد قضاوت قرار داده و به جای تحسین از او ایراد بگیرید دیگر تمایلی به گفت وگو پیدا نخواهد كرد.
▪ لحظات مناسب را برای گفت وگو با بیان خواسته ها پیدا كنید.
در غیر این صورت بسیاری از شوهران فكر می كنند كه صحبت های شما به منزله ایراد گرفتن است. پس احساس نگرانی كرده و تصور می كنند خودشان مقصر هستند. وقتی مشكلی ایجاد شده باید فقط مسئله را بگویید و از او بخواهید در حل آن به شما كمك كند. و به این ترتیب او را مطمئن كنید كه ناراحتی شما از مسئله ایجاد شده است نه از همسرتان.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید