جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

استفاده از تفاله چای به عنوان بستر طیور


استفاده از تفاله چای به عنوان بستر طیور
یک سری آزمایشات برای تعیین کیفیت استفاده از تفاله چای به عنوان بستر طیور گوشتی ترتیب داده شد.در این آزمایشات خصوصیات فیزیکوشیمیایی RT (تفاله چای ) با لایه هاسک برنج ( PH ) مورد مقایسه قرار گرفت. سپس جوجه های که بر روی بستر RT یا PH پرورش داده شده بودند از نظر عملکرد و کیفیت بستر با یکدیگر مقایسه شدند.
جوجه های گوشتی ۲۰ روزه (تعداد:۱۵۰) با شرایط یکسان در ۶ پن با ۳ نوع بستر پرورش یافتند. برای هر جوجه تا ۲۸ روزگی ft۲ ۸/۰ ( cm۲ ۷۴۳) و بعد از ۲۸ روزگی تا آخر دوره پرورش ft۲۳/۱ (cm۲ ۱۲۰۷)فضای در نظر گرفته شد.
هر قفس دارای آبخوری و دانخوری بود . از بستر در روزهای ۲۸ ، ۳۵ و ۳۹ جهت آنالیز برای تعیین وزن مخصوص،زطوبت ، خاکستر و نیتروژن نمونه برداری گردید. درصد تلفات جوجه بسیار پایین (۳/۱%) و مانند ۲نوع بستر دیگر بود. با بررسی . مقایسه وزن زنده و وزن مفید ، غذای دریافتی ، درصد لاشه و ضریب تبدیل در روزهای۲۸، ۳۵ و ۳۹ مشخص شد که نوع بستر بر روی این موارد تأثیری ندارد.
ظرفیت نگهداری آب لایه هاسک (۲۱۳%) به طور کاملاًمشخص بالاتر از تفاله چای (۷۰%) است.
نتیجه کلی آزمایش نشان داد سطح رطوبت بستر RT حدود ۱۰% بستر لایه هاسک است. حجم رطوبت RT در طی ۳۹ روز (۴۸%) بسیار بالاتر از بستر لایه هاسک (۳۷%) و میزان نیتروژن بستر RT بالاتر از لایه هاسک بود. میزان N به ترتیب در روزهای ۲۸، ۳۵ و ۳۹ در RT ۱/۸ ، ۸/۷ و ۷ درصد در لایه هاسک به ترتیب ۴/۳ ، ۶/۳ و ۳% اندازه گیری شد. در خاتمه می توان گفت RT می تواند به طور کاملاً موفق به عنوان یک افزودنی در بستر طیور مورد استفاده قرار بگیرد.
به علت محتوای بالای نیتروژن در بستر حاوی RT در مقایسه با لایه هاسک می توان بهتر از آن به عنوان کود ارگانیک یا غذای نشخوارکنندگان استفاده کرد.
By N. S. B.M. Atapattu (corresponding author) and K. P. Wickramasingh, Department of animal Science, University of Ruhuna. Published in poultry Science, volume ۸۶, issue ۵, may ۲۰۰۷ edition.
ترجمه : دکتر ر- فلاح
۱ـ Refused Tea
۲ـ Paddy husk


همچنین مشاهده کنید