پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


گرسنگان آمریکا


گرسنگان آمریکا
بنا به آمار رسمی منتشر شده در ایالات متحده همه ساله فاصله طبقاتی در جامعه افزایش می‌یابد. رشد غیرعادلانه اقتصادی گروه‌های اقلیت سبب شده است تا شاهد انباشت ثروت در بین آنان و افزایش فقر و گرسنگی در بین اكثریت و به ویژه كودكان باشیم. هم اینك شمار قابل توجهی از كودكان امریكایی تنها با غذاهایی كه روزانه از سوی موسسات خیریه توزیع می‌شود، قادر به ادامه زندگی هستند. اختلاف ‌طبقاتی در جامعه آمریكا بدون آن‌كه خیلی به چشم آید، شدید می‌باشد. همه روزه تعدادی از مدیران شركت‌های برجسته و فعالان وال‌استریت با ماشین و قطار از فقیرترین بخش‌های نیویورك به دفاتر كار خود در منتهن می‌آیند.
در بخش‌هایی از نیویورك هم چون برونكس، بروكلین، كویینز و منتهن شمالی، شاهدیم كه همه روزه كلیساها و مراكز فعال اجتماعی چیزی حدود دویست و پنجاه هزار غذای رایگان بین مردم توزیع می‌كنند. به طور معمول این مراكز سالانه به ۲/۱ میلیون نفر كمك می‌كند كه سیصد و پنجاه هزار نفر از این جمعیت را كودكان به خود اختصاص داده‌اند.
تنها در سال گذشته، ۱۲۰۰ مركز توزیع سوپ و نان، حدود ۶۷ میلیون پوند غذا بین فقرای نیویورك توزیع كرده‌اند، كه به نسبت به پنج سال گذشته پنجاه درصد افزایش داشته است.
اینا دوگان معاون بانك غذای نیویورك، در این باره می گوید: ما همواره شاهدیم كه بسیاری از كسانی كه در صف غذا می‌ایستند گرسنه این مراكز را ترك می‌كنند.
در حالی كه درآمد یك مدیر شركت برجسته در دهه نود در مقایسه با درآمد یك كارگر، یكصد و هفت برابر بوده، امروزه این رقم به چهارصد و یازده برابر رسیده است.
تراویس هیل، نویسنده‌ای كه به مطالعه توزیع درآمد در جامعه امریكا پرداخته در این باره می‌گوید: مدیران شركت‌های امریكایی باید هر صبح در مقابل آیینه بایستند و از مسولیت خود در قبال این پدیده سوال كنند.
هیل دانشجوی دكترای اقتصاد در دانشگاه تگزاس با مخالفت با این عقیده كه "‌دارم ،‌چون لیاقت آن را داشته‌ام"‌به انتقاد از نظام اقتصادی حاكم بر جامعه امریكا می‌پردازد و در این باره می گوید: در صورتی كه رشد اقتصادی در چهل سال گذشته روندی عادلانه داشت امروزه ما با كمترین میزان فقر روبه رو بودیم.
همه بررسی‌ها حكایت از آن دارد كه یك درصد از ثروتمندان بالای هرم جامعه امریكا به نحو شگفت‌انگیزی از دیگر طبقات جامعه امریكا و حتی طبقات ثروتمند در حال پیشی گرفتن هستند. در سال ۲۰۰۴، این یك درصد ، ۱۷ درصد درآمد جامعه امریكا را به خود اختصاص داده بودند، و این در حالی بود كه نود درصد انتهای هرم تنها ۵۸ درصد به درآمد جامعه را داشتند.
هیل و جیمز گالبریث كه اقتصاددانانی مطرح در دانشگاه تگزاس به حساب می‌ایند. بدین نتیجه رسیده‌اند كه افزایش نابرابری‌در درآمدها در اواخر دهه ۱۹۹۰ ، محصول افزایش‌های قابل توجه درآمدها در چهار ایالت می‌باشد كه بخش قابل توجهی از آن به افزایش سرسام‌آور در درآمدهای مرتبط با فن‌آوری اطلاعات بازمی‌گردد. آمارها گویای این واقعیت نیستند كه به راستی چه بخشی از افزایش ثروت طبقات مرفه نتیجه نقض قوانین وتوسل به راهكارهای غیرقانونی است.
جدای از مساله نابرابری درآمدها، اختلاف طبقاتی اغنیا و فقرا در جامعه امریكا با نگاهی به دارایی‌های افراد درحوزه مسكن، بورس، اوراق بهادار، حساب‌های بانكی و .. و بیش ااز پیش مشهود می‌باشد. برطبق بررسی‌های سال ۲۰۰۴ آن یك درصد بالای هرم، ۳۴ درصد سرمایه خالص جامعه را دراختیار دارند و این در حالی است كه آن نود درصدمذكور تنها عهده دار ۲۹ درصد از این سرمایه هستند.
هم اكنون در سراسر امریكا، حدود سیزده میلیون كودك با ناامنی غذایی روبرو هستند و همچنین بر اساس گزارش وزارت كشاورزی امریكا، تنها در سال ۲۰۰۴، حدود ۵۴۵ هزار نفر برای نخستین بار گرسنگی را تجربه كرده‌اند. در صورتی كه آمار حاصل از توفان كاترینا در سال ۲۰۰۵ هم مورد بررسی قرار گیرد این رقم فراتر از این حد خواهد بود.
سخنگوی یكی از نهادهای فعال در این عرصه می‌گوید: تازه كودكان معمولا آخرین كسانی هستند كه فقر راتجربه می‌كنند. همچنین وی بر این باور است كه به واسطه عدم آموزش مناسب، بسیاری از كودكان به سمت هله هوله‌ها و غذاهای كم انرژی می‌روند.
سزارا چلالا،‌مشاور برجسته بهداشت عمومی در نیویورك می‌گوید: كشور ثروتمندی كه نتواند نیازهای فرزندان خود را تامین كند در حقیقت كشوی فقیر است.
منبع:ماهنامه سیاحت غرب
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید