پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مانند مرگ و زندگی


مانند مرگ و زندگی
رقابت در دسته های پایین تر لیگ های معتبر اروپا نیز موج می زند و شاید بتوان این رقابت ها را حساس تر از سطح اول لیگ های فرانسه، آلمان، انگلستان، اسپانیا و ایتالیا قلمداد كرد چون مسأله ای به بزرگی مرگ و زندگی مطرح است. این شما و این هم وضعیت بازی های دسته دوم، سوم و ... ۵ لیگ معتبر دنیا.
● فرانسه
▪ دسته دوم
كلیه رقابت های فوتبال سرزمین گل خاتمه یافته است. متز، كان و استراسبورگ به ترتیب با كسب ۷۶ ، ۷۱ و ۷۰ امتیاز در رتبه های اول تا سوم لیگ دسته دوم فرانسه (كه با شركت ۲۰ تیم انجام می شود) قرار گرفتند و جواز صعود را دریافت كردند. كرتیل، ایستر (تیم حومه بندر مارسی) و «تور» هم با ۴۰ ، ۳۵ و ۲۶ امتیاز به رقابت های دسته سوم سقوط كردند.
▪ دسته سوم
در پایان ۳۸ هفته طاقت فرسا، كلرمون فوت، بولو گوسورمه و «آنگه» صعود كردند. تولون، اتپ، پتلورو و «یازور» هم راهی بازی های محله خود شدند!
● آلمان
▪ دسته دوم
در لیگی كه «فدریكو» آقای گل شد، كارلسروهه بزرگ سرانجام پس از سال ها رنج و تحمل كابوس دسته سوم، با اقتدار به جایگاه اصلی خود بازگشت. تیم سابق اولیوركان همراه هانزا روستوك و دویسبورگ فرصت رقابت با بزرگان فوتبال سرزمین ژرمن ها را خواهند یافت. در سوی مقابل اسن، اونترهاخینگ (تیم منطقه باواریایی كه روزگاری در معادلات قهرمانی دسته اول بوندس لیگا نقش داشت.) بروگهاوسن و برانشویگ نتوانستند جایگاه خود را حفظ كند.
▪ لیگ منطقه ای
این رقابت ها در ۲ منطقه شمال و جنوب انجام شد. در لیگ شمال، سن پائولی (تیم دوم بندر هامبورگ كه نژادپرست ترین هواداران آلمان را دارد.) قهرمان شد و همراه «ماگدبورگ» جشن صعود را برپا ساخت. هولستن كیل، تیم دوم مونشن گلادباخ، تیم دوم لوركوزن، تیم دوم هرتابرلین و ویلهمشاون، سقوط كردند. در لیگ جنوب، وهن و «هوفنهایم» پازل ۴ تیم صعودكننده به لیگ دسته دوم آلمان را كامل كردند و تیم دوم مونیخ ،۱۸۶۰ دارمشتاد، پرماسنس و كلوترن نیز غزل خداحافظی را سر دادند.ضمن اینكه لیگ های محلی آلمان در ۹ منطقه فوتبال خیز از جمله وست فالن و بایرن انجام می شود و در نهایت از هر رده تیم های برتر راهی لیگ منطقه ای می شوند.
● انگلستان
▪ لیگ قهرمانی
شاگردان سابق فرگوسن كولاك كردند. بله! روی كین و استیو بروس، ساندرلند و بیرمنگام را به لیگ برتر رساندند و در بازی های پلی آف نیز «دربی كانتی» (كه زمانی با برایان كلاف، رئال مادرید را خرد كرد.) پس از غلبه بر وست بروم به لیگ برتر بازگشت. ساوث اند، لوتون تاون (رقیب واتفورد در بزرگترین دربی جزیره!) و لیدز یونایتد (تیم مرحله نیمه نهایی فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ لیگ قهرمانان و فاتح آخرین دوره لیگ دسته اول سابق جزیره.) هم وداع دردناكی با لیگ قهرمانی داشتند.
▪ لیگ دسته اول
اسكانتورپ و بریستول سیتی به طور مستقیم صعود كردند و تیم قدیمی و همیشه دور از دسته برتر بلكپول با غلبه بر «یوویل» در بازی پلی آف به جمع تیم های لیگ قهرمانی پیوست. در پایین جدول، چستر فیلد، براد فورد (نماینده منطقه زیبایی به همین نام كه چند سال پیش به طور معجزه آسایی لیورپول را برد و در لیگ برتر ماندنی شد.) روترهام و برنتفورد طعم تلخ سقوط را چشیدند.
▪ لیگ دسته دوم
والسال، هارتپول و سوئیندون (باشگاه سابق هادل و تیم ضعیف فصل ۱۹۹۴-۱۹۹۳ لیگ برتر.) به طور اتوماتیك و «بریستول روورز» با پیروزی ۳ بر یك مقابل «شور زبری» در بازی پلی آف، صعود كردند و بوستون و توركی یونایتد راهی كنفرانس شدند.
▪ كنفرانس
«داگ رد» به رقابت های لیگ راه یافت و آلتر ینچام، تم ورث، ساوث پورت و «سنت آلبانس» سقوط كردند. به كجا؟
● اسپانیا
▪ دسته دوم
در فاصله ۳ هفته مانده به پایان رقابت ها وایادولید، آلمیرا و مورسیا به ترتیب با ۷۹ ، ۷۶ و ۷۴ امتیاز صعود خود را قطعی كرده اند. در انتهای جدول هم سقوط لوركا قطعی شده و پونفرادینا فقط به یك معجزه احتیاج دارد. كاستیا، آلاوز (نایب قهرمان فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ جام یوفا.) لاس پالماس، اسپورتینگ، مالاگا، پلی اخیدو، الچه و حتی سالامانكا، هركولس و كاستیون نیز در خطر سقوط قرار دارند.
▪ دسته سوم
این رقابت ها در ۳ گروه انجام می شود. در گروه اول؛ ایبار، بورگوس، سیستائو و پالنسیا در آستانه صعود قرار دارند و آلفارو، اویدو و تیم دومش و همچنین آموریو در خطر سقوط هستند. در گروه دوم؛ پونته ودرا، رایو، ریسینگ فرول و یونیورسیداد جایگاه های صعود را اشغال كرده اند. تیم دوم سلتاویگو، پاخارا و كوبنا، تیم دوم ریسینگ سانتاندر و ماریتیما در منطقه سقوط (تیم های پانزدهم تا بیستم) هستند. در گروه سوم تیم دوم سویا، لینارس، پورتوئنس و كوردوبا به صعود می اندیشند. اكسترا مكادورا، كروریز، ویانووا و تیم دوم مالاگا هم نامزد سقوط نامیده می شوند.از هر دسته ۴ تیم صعود می كنند و ۵ تیم به دسته پایین تر تبعید می شوند.
● ایتالیا
▪ سری B
یووه از مدت ها قبل صعود به سری A را تثبیت كرده است. جنوا هم مدعی اصلی عنوان نایب قهرمانی و كسب آخرین جایگاه صعود مستقیم محسوب می شود. طبق قانون جدید، تیم های سوم تا ششم در بازی پلی آف شركت خواهند كرد. ناپولی، پیاچنزا، ریمینی و مانتووا فعلاً تیم های مدعی بازی های حذفی هستند كه شاید بره شا و بولونیا هم به جمع آنها اضافه شوند. پسكارا و كروتونه رسماً به سری C۱ سقوط كرده اند.
آرتزو، ورونا (قهرمان اواخر دهه ۸۰ فوتبال ایتالیا)، اسپیزا، مودنا، تریستینا، فرشینونه، باری (هرگاه به سری A آمده، بیش از یك فصل دوام نیاورده و همیشه به عنوان تیم آخر به سری B بازگشته است!) تره ویسو و ویچنزا همگی با شدت و ضعف در خطر سقوط قرار دارند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید